مافیای موسیقی قصد زمین زدن ما را دارند!


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,سعیدعرب

«باید به طرفدارانم گویم که کار کردن در این فضا خیلی سخت است. ما با مافیایی طرف هستیم که قصد زمین زدن ما را دارند.»

 سعید عرب؛ متولد ۱۳۵۹ در تهران است. او از ۱۰ سالگی نوازندگی را با نواختن ساز ملودیکا شروع و از ۱۷ سالگی به‌صورت تخصصی نوازندگی کیبورد و پیانو را هم آغاز کرد. پس از آشنایی با چند تنظیم‌کننده موسیقی پاپ، به او پیشنهاد شد تا خوانندگی را هم امتحان کند و سرانجام سال ۱۳۹۰ مجوز نخستین آلبوم موسیقی با صدای او و با عنوان «مهربونم» صادر و این آلبوم در همان سال منتشر و روانه بازار شد.

 

او در سال ۱۳۹۲ هم دومین آلبومش یعنی «دریا» را روانه بازار موسیقی کرد و همچنین چند اجرای زنده را در تهران تدارک دید. اما پس از مدت‌ها فعالیت وی چندی پیش در پستی در فضای مجازی به هواداران خود اعلام کرد به‌علت مشکلات موجود در مسیر فضای موسیقی کشور، می‌خواهد موسیقی را برای همیشه کنار بگذارد. به همین بهانه و برای جویا شدن علت این تصمیم به سراغ او رفتیم تا جزئیات این خبر را از زبان خودش جویا شویم.

 

 

آقای عرب شما در پست اینستاگرامی خود اعلام کردید، قصد دارید موسیقی را کنار بگذارید. ماجرای آن پست چه بود؟!

من با کسب اجازه از تمام مخاطبانم به آن‌ها گفتم که بعد از انتشار چند کار دیگر در آینده می‌خواهم از بازار موسیقی کناره‌گیری کنم.

 

آن‌ها آنقدر لطف داشتند که با پیام‌هایشان من را شرمنده خودشان کردند. متاسفانه فعالیت در بازار موسیقی اکنون بسیار دشوار شده است چون هیچ درآمدی از آن حاصل نمی‌شود؛ هرچند که درآمد من به شخصه از این راه نیست اما به هر حال در این مسیر هر قطعه‌ای که می‌خواهم تولید و منتشر کنم باید حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کنم، به‌طور مثال اگر به‌دنبال دنبال شعر خوب هستم باید به یک ترانه‌سرای مطرح و برجسته مراجعه کنم و دست‌کم باید به او مبلغ ۱۰ میلیون تومان پرداخت کنم یا اگر می‌خواهم تنظیم کننده خوبی که کارم را از حد استاندارد بالاتر در می‌آورم، آهنگم را تنظیم کند نیاز به پرداخت هزینه کلان دیگری دارد و همچنین برای آهنگسازی کار هم مبلغ گزاف را باید پرداخت کنم و وقتی همه این‌ها را جمع کنید سرسام‌آور می‌شود.

 

حالا همه این‌ها به کنار و گیریم که کار درنهایت با بهترین کیفیت منتشر هم شد آیا با استقبال روبه‌رو می‌شود یا نه؟! در روند کاری من چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ فقط ما زحمت کشیدیم، هزینه کردیم، مجوز گرفتیم اما هیچ اتفاقی برای من که حدود ۱۵ سال است کار موسیقی می‌کنم، رخ نمی‌دهد. این شرایط دشوار موجب شده که به فکر کناره‌گیری از موسیقی باشم.

 

هواداران و شنوندگان علاقه‌مند به موسیقی شما چه واکنشی نسبت به این اقدامتان نشان دادند؟

تصمیم گرفتم بعد از انتشار چند قطعه‌ای که از پیش آماده کرده‌ام دیگر کار نکنم و از بازارموسیقی خداحافظی کنم. هوادارانم در فضای مجازی طبیعتا خیلی ابراز همدردی کردند. دوست ندارند من از این بازار جدا شوم ولی باید به آن‌ها بگویم که کار کردن در این فضا خیلی سخت است. ما با مافیایی طرف هستیم که قصد زمین زدن ما را دارند.

 

پس می‌توان گفت به خاطر مافیایی که بازار موسیقی را احاطه کرده و تحت سیطره خود دارد، قصد دارید از این حوزه جدا شوید؟

بله؛ به‌طور واضح می‌توانم بگویم مافیا، تهیه‌کنندگانی هستند که می‌آیند چند خواننده را انتخاب می‌کنند و سپس سالیانه تمام سانس‌های سالن‌های مخصوص موسیقی پاپ را پیش‌اجاره و با مشتریان ثابت خود پر می‌کنند حتی شده با بلیت‌های نیم‌بها و مجانی!

 

این بازار داغی است که به وجود می‌آید و می‌گویند سولدآوت کردیم و... درواقع با این شرایط توان کار کردن و ادامه فعالیت ندارم. علاوه بر این موضوع و مشکل دیگر هزینه‌های سنگین ساخت یک قطعه است که در توان من نیست؛ اگر به کار معمولی‌تر و با صرف هزینه‌های کمتر هم رضایت دهیم و کیفیت را تنزل دهیم مخاطبانمان را از دست خواهیم داد پس بنا بر این مجرایی برای ادامه فعالیت پیش رویم نمی‌بینم.

 

به‌عنوان کسی که چندین سال است در عرصه موسیقی کار می‌کند، فکر می‌کنید موسیقی پاپ ما چقدر نسبت به گذشته تغییر کرده است؟

سیستم موسیقی پاپ ما تغییرهای زیادی کرده است و تبدیل به تلفیقی از مداحی و ریتم شده، ضمن این‌که نباید نادیده گرفت که همین شرایط موجب تعطیلی بازار کنسرت خواننده‌های لس‌آنجلسی هم شده است اما در‌عین‌حال خوانندگان قدیمی کشور نیز تقریبا آثارشان رونق گذشته را ندارد چون آن‌ها تلاش کردند در همان روند کاری خود پیش بروند؛ الان همه‌چیز به‌خصوص مخاطبان ما فرق کرده‌اند؛ مخاطبان جدید دیگر سیستم کاری ما و حتی خوانندگانی که پیش‌ترها از این راه درآمد کسب می‌کردند، نمی‌پذیرند؛ در صورتی که آن‌ها خوانندگانی هستند که با سختی زندگی خود را سپری می‌کنند.

 

امیدوارم مردم آگاه شوند و به خوانندگان قدیمی ما بها دهند. شعرهای آن‌ها قافیه و وزن دارد، حداقل اشعار آن‌ها ترانه است. اگر به موسیقی پاپ اکنون ما نگاه کنید متوجه می‌شوید لحن‌ها عوض شده و بدخوانی، بورس و مد روز بازار شده است؛ هیچ‌کدام از اشعار ربطی به هم ندارد ولی مردم آن را دوست دارند با این وجود ما به عقاید همه احترام می‌گذاریم. امیدوارم این موسیقی روند خوبی داشته باشد.

 

اگر از حوزه موسیقی جدا شدید و دیگر دوستان هم تصمیم گرفتند که راه شما را ادامه دهند، بعد به نظرتان موسیقی پاپ به کدام سمت و سو می‌رود؟

من اگر نباشم مثل بقیه بزرگانی که پیش‌تر در عرصه موسیقی بودند و عرصه را ترک کردند هیچ اتفاقی برای موسیقی نمی‌افتد چون موسیقی راه خود را ادامه می‌دهد، متاسفم برای موسیقی؛ چرا که هیچ سروسامانی ندارد. به خاطر دارم زمانی که قطعه‌ای را برای انتشار آماده کرده بودم که مجوز شعر آن هم گرفته شد بود در آن هنگام این کار در سایتی چون رادیو جوان پخش شد و پس از آن برای مدتی ممنوع‌الفعالیت شدم؛ اما جالب است بدانید اکنون در روزگاری هستیم که به یک خواننده زیرزمینی که چند کار خوانده برای پخش آهنگش از ایرانسل مجوز می‌دهند.

 

به‌عنوان کسی که چندین سال است که در این عرصه کار می‌کنید، چه توصیه‌ای به خوانندگانی دارید که تازه می‌خواهند به این عرصه ورود کنند؟

به همه آن‌ها می‌گویم بروید و وقتتان را صرف کاری کنید که آینده‌ای برای آن متصور باشد؛ چون باتوجه به شرایط کنونی فکر نمی‌کنم آن‌ها به نتیجه دلخواه خودشان برسند. در صورتی این بچه‌ها می‌توانند نتیجه مطلوب بگیرند که فضایی یا شبکه‌هایی زیرنظر وزارت ارشاد راه‌اندازی شود که آن‌ها بتوانند آهنگ‌ها و کلیپ‌های خود را به سمع و نظر مخاطبان موسیقی پاپ ایرانی در سراسر دنیا برسانند نه آن‌که برای انتشار کار خود از هفت‌خوان رستم بگذرند و سرانجام جایی برای ارائه نداشته باشند؛ اگر این اتفاقات بیفتد روند کاری ما خیلی بهتر می‌شود ولی متاسفانه این کار را نمی‌کنند.

 

من خودم هم از این داستان دلسرد شدم و به‌خاطر همین می‌خواهم بعد از انتشار یک یا دو قطعه دیگر، از این به بعد تنها شنونده موسیقی باشم.در صحبت‌هایتان به قطعات پایانی خود که می‌خواهید پخش کنید، اشاره کردید. لطفا درخصوص جزئیات این کارها هم کمی توضیح دهید.

 

نام این کارها هنوز مشخص نشده است ولی مراحل پایانی خود را سپری می‌کنند و ظرف چند روز آینده آماده می‌شوند؛ تا عید فطر هم یک قطعه از این چند آهنگ منتشر می‌شود. آهنگسازی و تنظیم این کارها را خودم انجام داده‌ام و مهرزاد امیرخوانی هم سرایش شعر و ساخت ملودی آن را برعهده داشته است. کار دیگری هم دارم که با بچه‌های گروه پازل‌بند انجام داده‌ام. همچنین قطعه‌ای از علی حسین‌زاده دارم و بین این کارها قرار است دو قطعه را برای انتشار انتخاب کنیم.

 

تصمیم ندارید کنسرتی هم برای خداحافظی از طرفداران خود برگزار کنید؟

من چندین موزیک شاد دارم و این آهنگ‌ها به‌خوبی دیده و در مراسم مختلف هم پخش شده است، با این وجود مشکلات برگزاری کنسرت و یافتن تهیه‌کننده مناسب و اسپانسر آنقدر زیاد است که طبیعتا چنین اجرایی هم نمی‌توانم داشته باشم. اصلا برای همین می‌خواهم خداحافظی کنم.

 

صبا