دیدار اردوغان با ترامپ در کاخ سفید


اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل,دیدار اردوغان با ترامپ

به موازات افزایش تنشها در روابط دوجانبه آنکارا- واشنگتن، رئیس جمهوری آمریکا با همتای ترکیه ای خود دیدار کرد. 

به گزارش مهر، همزمان با افزایش تنشها در روابط دوجانبه آنکارا- واشنگتن بر سر تصمیم آمریکا برای تسلیح نیروهای کُرد سوریه، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه در کاخ سفید میزبان «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای خود بود.

 

گفتنی است که تصمیم دولت آمریکا به تجهیز نیروهای کُرد سوریه که شریکی حیاتی در ائتلاف ادعایی آمریکا علیه گروه تروریستی داعش بشمار می رود، خشم مقامات آنکارا را برانگیخت.

 

افزون بر این، دیدار میان سران دو کشور در حالی صورت می گیرد که مقامات کاخ سفید شاهد جنجال بر سر گزارشاتی هستند که از افشای اطلاعات حساس امنیتی توسط ترامپ نزد مقامات بلندپایه روسیه خبر می دهد.

 

با این حال، مهر تأیید ترامپ بر طرح تجهیز و تسلیح شبه نظامیان کُرد وابسته به «یگانهای مدافع خلق» که در حال پیشروی به سوی پایگاه گروه تروریستی- تکفیری داعش در شهر «رقه» سوریه هستند، بر گفتگوها میان سران این دو کشور عضو ناتو سایه افکنده است.

 

اردوغان وعده داده است که در دیدار خود با ترامپ سعی خواهد کرد که نظر و خط مشی رئیس جمهوری آمریکا را در مورد یگانهای مدافع خلق تغییر دهد. 

 

مقامات آنکارا گروه «یگانهای مدافع خلق» را انشعابی از گروه «پ ک ک» می دانند که از سال ۱۹۸۴ تاکنون در منطقه جنوب شرقی ترکیه با نیروهای دولتی این کشور درگیریهای خونین فراوانی داشته است و مقامات آمریکا، ترکیه و اروپا این گروه را در زمره گروههای تروریستی قرار می دهند.  

 

ترامپ که در ماه ژانویه به کاخ سفید راه یافت، به دلیل تبریک گفتن به رئیس جمهور ترکیه بابت پیروزی سؤال برانگیز او در یک همه پرسی قانون اساسی که اختیارات جدیدی را به وی بخشید، از سوی بسیاری از مجامع داخلی آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت.