عطریانفر: قالیباف با ناراحتی به نفع رئیسی کنار می‌رود /روحانی شخصیتی نیست که آمپر بچسباند و بداخلاقی کند /هاشمی‌طبا کنار نمی‌رود


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,  عطریانفر

عضو ارشد حزب کارگزاران می گوید: آرای جریان اصلاح طلب و اعتدالی از یک طرف و اصولگرایان از یک سوی دیگر کاملا جدا و مرزبندی شده است.

 گمانه زنی ها درباره آرایش نهایی صحنه انتخابات ریاست جمهوری فراوان و البته متفاوت است آنچه اعلام شده جهانگیری به نفع روحانی کنار می رود اما تکلیف 4چهار نامزد دیگر چه خواهد شد؟ محمدعطریانفر می گوید: قالیباف و میرسلیم به نفع رئیسی کنار می روند اما هاشمی طبا می ماند اما با وجود ماندن او رقابت اصلی در روز 29 اردیبهشت بین روحانی-رئیسی شکل می گیرد.

 

مشروح گفتگوی نامه نیوز با عضو شاخص حزب کارگزاران را در ادامه بخوانید؛

 

***

 

هم اکنون دو دیدگاه در جریان اصولگرا وجود دارد، یک دیدگاه آن است که چون چهارضلعی رقابت بین آقایان جهانگیری، روحانی، قالیباف و رئیسی شکل گرفته و حتما آقای جهانگیری به نفع آقای روحانی کنار می رود بهتر است در همین مرحله یک نامزد اصولگرا مقابل روحانی قرار گیرد اما در مقابل عده ای هم معتقدند آرای قالیباف و رئیسی در مرحله نخست قابل جمع نیست و هر دوی آنها باید در صحنه حضور داشته باشند پایگاه رأی خود را فعال کنند تا در مرحله دوم این دو سبد رأی یکی شود، به نظر شما اصولگرایان کدام راهکار را به اجرا درخواهند آورد؟

معتقدم آقای قالیباف با وجود نارضایتی و ناراحتی درونی، بر اثر تصمیم جریانی که اتخاذ و به او اعلام شده به نفع آقای رئیسی در همین مرحله اول کنار می کشد. مناظره دوم هم نشان داد که آنها خوب با هم هماهنگ شدند.

 

اگر آقای قالیباف در آخرین لحظه نظر خود را عوض کند و برخلاف تصمیم جریان اصولگرا در صحنه انتخابات بماند، آیا انتحار سیاسی کرده و دیگر به خارج از مرز دایره اصولگرایی رفته است؟

انتحار سیاسی مشابه آنچه که برای آقای احمدی نژاد رخ داد برای او رخ نخواهد داد. چرا که او در یک پازلی باخت و صحنه را ترک کرد که از پیش هم اصولگرایان خیلی باور بر پیروزی نداشتند. لذا چیزی از دست نمی دهند اما چون یک مقداری این اقدام آقای قالیباف را تکروانه تلقی خواهند کرد به هر حال از او دلخور و گلایه مند خواهند بود. در مجموع این جنس اصرار آقای قالیباف را مشابه با اصرار آقای احمدی نژاد نمی دانم بنابراین ماندنش در صحنه انتخابات انتحار سیاسی نخواهد بود.

 

همان طور که در سئوال نخست آمد برخی می گویند حضور آقای قالیباف و آقای رئیسی با هم انتخابات را به مرحله دوم می کشاند چون آرایی که در مرحله اول آنها به دست می آورند یک جنس نیستند، آقای رئیسی بدنه رأی اجتماعی اصولگرایان را جذب می کند و آقای قالیباف آرای خاکستری را، نظر شما چیست؟

منطق رقابت ها در این دوره نشان می دهد، آرای جریان اصلاح طلب و اعتدالی از یک طرف و اصولگرایان از یک سوی دیگر کاملا جدا و مرزبندی شده است. با تغییر افراد و خروج فردی به نفع دیگری یا عدم خروجش آرا جابه جا نمی شود. بقای آقای قالیباف یا بقای آقای رئیسی یا کنار رفتن یکی از آنها به نفع دیگری رأیی از جناح اصلاح طلب و اعتدالی و حتی آرای خاکستری را به نفع آنها هدایت نخواهد کرد اما منطق وحدت طلبی و وحدت نگری حکم می کند اگر رقابت بین دو قطب A و B با دو شخصیت باشد منطق زیباتری را برای آنها به نمایش خواهد گذاشت. 

 

از این جهت مصلحت اصولگرایان این است که با یک رقیب وارد رقابت با آقای روحانی شوند چون بارها اعلام شده آقای جهانگیری در دفاع از دولت نقش ایفا می کند و آرایش هم متعلق به آقای روحانی است و منطق وحدت طلبی اصلاح طلبان نیز به سمتی پیش خواهد رفت که آقای جهانگیری در روز انتخابات در عرض آقای روحانی یا دیگران نباشد معاف می شود از اینکه در صحنه بماند و آرایش نیز به سمت آقای روحانی هدایت خواهد شد. به هر حال زمانی حضور دو رقیب در برابر آقای روحانی از یک منطق صحیح و درست برخوردار است که ما احتمال دهیم اگر فردی از اینها به نفع دیگری کنار برود بخشی از آرای رقیب به نفع این طرف مصادره شود. حال آنکه در این دوره از رقابت ها چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اگر آقای قالیباف و آقای رئیسی در انتخابات حضور داشته باشند یا یکی از آنها نباشد هیچ رأیی از حوزه اصلاح طلبان و اعتدالیون به سمت آقای رئیسی و آقای قالیباف هدایت و منتقل نخواهد شد. علاوه بر این آرای خاکستری نیز به نفع نامزد جریان اصلاح طلب می آید.

 

یعنی معتقدید نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص می شود چه آقایان قالیباف و رئیسی هر دو در صحنه باشند چه یکی به نفع دیگری کنار برود؟

بله چه آنها هر دو بمانند و چه یکی به نفع دیگری کنار برود نهایتا حدود 35 درصد آرا را به خود اختصاص خواهند داد. تصور می کنیم میزان مشارکت بالای 30 میلیون نفر خواهد بود و بالای 60 درصد آرا نیز متعلق به آقای روحانی نامزد جبهه اصلاح طلب و اعتدالی است.

 

مناظره سوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره مسائل اقتصادی است، آیا سبد رأی نامزدهای دو جناح را سبک یا سنگین نخواهد کرد؟

مناظره ها خیلی اثربخش نخواهد بود چون مناظره این دوره هیچ قابل قیاس با سال 92 نیست چون از دو جنس و خواستگاه است. آن دوره شخصیتهایی که رقابت می کردند برابر هم نشسته بودند و رئیس جمهور مستقر در صحنه انتخابات حضور نداشت بنابراین بیشتر برنامه های خود را می گفتند و نقد جبهه ای و گروهی داشتند اما این دوره رقابت با رئیس جمهور مستقر است یعنی نامزدهای اصولگرا حمله می کنند و طرف مقابل هم دارد از عملکرد خودش دفاع می کند. البته مناظره سوم نامزدها جذاب تر خواهد بود. دست دولت نیز در این حوزه بسیار باز است و کارکردهای بسیاری خوبی برای عرضه دارد. گرچه رقیب به کلیات نقد می کند اما معتقدیم در رقابت سوم وزن و اثر جریان حامی آقای روحانی روح و جان پیدا می کند. لکن با این وجود خیلی معادلات و آرایش آرا نامزدها تغییر نخواهد کرد. 

 

مردم عملکرد چهارساله آقای روحانی را براساس برجام، آرامش عمومی، رفع برخی مشکلات اولیه، اصلاح زیرساخت ها، تثبیت قیمت ها و افق خوب پیش رو برآورد می کنند. مرزبندی ها روشن است و قضاوت ها چندان تابع نتیجه و اثر اندک مناظره ها نخواهد بود.

 

آقای هاشمی طبا برای پیروزی آقای روحانی اظهار امیدواری کرده است، بزرگان موتلفه مثل آقای بادامچیان نیز گفتند اگر میرسلیم کنار بکشد این کار را به نفع آقای رئیسی انجام می دهد، بفرمایید با کنار رفتن آقای جهانگیری و طبق صحبت شما آقای قالیباف، آقایان هاشمی طبا و میرسلیم چه کار خواهند کرد؟ آیا در همان مرحله اول رقابت روحانی-رئیسی را بدون حضور نامزدهای دیگر خواهیم داشت یا خیر؟

تصورم این است که آقای هاشمی طبا می ماند اما آقای میرسلیم را تلاش خواهند کرد با گفتگوهای اقناع کننده به نفع آقای رئیسی از صحنه انتخابات خارج شود.

 

برخی نیز می گویند آقای روحانی صریح تر صحبت کند آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

آقای روحانی انسان اخلاق مداری است برخلاف تصویر بدی که می خواهند از او ترسیم کنند آقای روحانی ممکن است در طول 4 سالی که به او دائم توهین شد 10 بار هم تندی و تلخی از خود نشان داده باشد اما در مجموع انسان صبوری است. بنابراین آقای روحانی آمپر نمی چسباند و همچنان بر مدار اخلاق پیش می رود. حرف خودش را هم می زند. تصورش این است که نباید دهان به دهان آقای قالیباف بگذارد چون آقای قالیباف خلاف گویی زیادی در مناظره ها داشته است و اگر بخواهند این فرد را با همان ادبیات پاسخ بدهند که در شأن آقای روحانی نیست و اگر هم جزع و فزعی این وسط آقای قالیباف نشان دهد خودش را دارد تضعیف می کند. از این حیث آقای روحانی برای دفاع از عملکرد دولتش روی مبانی فکری و اخلاقی خود حرکت خواهد کرد و همچنان صبور نشان می دهد. مردم رشید، بالغ و عالم هستند و رأی خود را به صندوق می اندازند.