روحانی: برجام بهترین مدل برای حل اختلافات بین‌المللی است


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روحانی در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی:

برجام بهترین مدل برای حل اختلافات بین‌المللی است

رییس‌جمهور، برجام را بهترین مدل برای حل اختلافات بین المللی دانست و با تاکید بر این‌که «دوران فاصله انداختن میان ملت‌ها گذشته است» گفت: صلح منطقه و جهان در گرو وحدت ملت‌ها، گفت‌وگو و نفی خشونت و افراط است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی عصر پنجشنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران  اظهار داشت: سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در شرایطی جشن می‌گیریم که شرایط و محیط سیاسی ایران برای روابط با سایر کشورها از هر زمان دیگری مهیاتر بوده و سایه تحریم‌های نادرست از سر کشورمان برداشته شده است.

 

وی، سفرا و نمایندگی‌های سیاسی و بین‌المللی مقیم تهران را به انعکاس واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران و زمینه‌سازی برای ایجاد ارتباط نزدیک‌تر تهران با کشورهای خود فرا خواند و با اشاره به این‌که «تمامی زمینه‌های همکاری در ایران را فرصت مغتنمی برای خود و سایر کشورها می‌دانیم»، گفت: ایران از لحاظ اقتصادی دارای زمینه‌های بکر و تازه بوده و آمادگی داریم با سایر کشورها در راستای منافع مشترک همکاری و همفکری کنیم.

 

وی افزود: در ماه‌های گذشته هیأت‌های اقتصادی مختلفی از کشورهای گوناگون به تهران سفر کردند و ارتباط زیادی بین بخش‌های اقتصادی کشورمان با سایر کشورها ایجاد شده است و شاهد زمینه‌ تعامل اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، راه‌آهن، پتروشیمی، ناوگان هوایی، ساخت بنادر، خودروسازی، فولاد و بسیاری از زمینه‌های صنعتی، کشاورزی و خدماتی هستیم و این زمینه‌های همکاری می‌تواند فرصت مغتنمی برای همه ما در تأمین منافع مشترک باشد.

 

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که قصد مداخله در امور داخلی سایر کشورها را نداشته، ندارد و نخواهد داشت و قدرت نظامی ما صرفاً‌ برای دفاع از کشورمان است. جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به سایر کشورها  تجاوز نکرده و سلاح ما صرفاً برای دفاع از کشورمان است.

 

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی نباید اجازه دهیم برخی‌ها با توهم‌افکنی شرایط و فضا منطقه و جهان را ناسالم سازند.

 

وی با بیان این‌که «بر این باور هستیم که ملت‌ها باید با هم رابطه داشته باشند و ضرورت دارد شرایط این رابطه تسهیل شود»، گفت: وظیفه همه دولت‌ها این است که بتوانند ملت‌های جهان را به یکدیگر نزدیک‌تر کنند تا از منافع مشترک ، استفاده کنند.

 

رییس‌جمهور تأکید کرد: دوران ایجاد فاصله میان ملت‌ها به پایان رسیده است و امروز زمانی است که باید ملت‌ها را بهم نزدیک‌تر کنیم تا از دانش و فرهنگ یکدیگر برای توسعه و تعالی استفاده و بهره‌برداری کنند.

 

وی خطاب به سفرا و روسای نمایندگی‌های خارج مقیم تهران گفت: شما باید با انعکاس واقعیت‌های این کشور زمینه را برای ارتباط نزدیک‌تر بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خود فراهم سازید و بدون تردید ایجاد ارتباط نزدیک‌تر به نفع ملت‌های ما و منطقه و جهان خواهد بود.

 

وز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سی و هشت سال پیش در چنین روزی بزرگترین انقلاب در این منطقه و در سطح جهان با اتکاء به مردم خود و برغم حمایت بسیاری از کشورها از رژیم استبدادی گذشته به پیروزی رسید، اظهار داشت: در آن شرایط جنگ سرد و نظام دو قطبی حاکم بود و جمهوری اسلامی ایران بدون تکیه به هیچ یک از این دو بلوک و تنها با استقامت و مقاومت ملت خود، نظام جدیدی را در تاریخ این کشور رقم زد.

 

روحانی گفت: از همان آغاز پیروزی انقلاب اسلامی می‌دانستیم که برای برخی از قدرت‌های بزرگ جهانی این انقلاب خوش‌آمد نیست و لذا توطئه‌های علیه مردم، انقلاب و نظام ما طراحی خواهند کرد.

 

وی با اشاره به اینکه از روزهای اولیه انقلاب با معضلات مهمی مواجه شدیم که امروز جهان با آن مواجه است، اظهار داشت: اولین معضل و مشکلی که در برابر انقلاب ما به دست بیگانگان پدید آمد، موضوع تروریسم بود و تروریست‌ها از غرب تا مرکز کشور دست به ناامنی و کشتار مردم زدند.

 

وی اضافه کرد: توطئه دیگری که برای ملت ایران طراحی شد، مداخله قدرت نظامی آمریکا در ایران بود که در بیابان طبس با طوفان شن با شکست مفتضحانه‌ای مواجه شد و از کشور ما فرار کردند.

 

رییس‌جمهور افزود: سومین توطئه طراحی یک کودتا از طرف خارجی‌ها بود که آن هم توسط خود نظامی‌ها و پرسنل مؤمن نیروی هوایی به شکست انجامید.

 

وی خاطر نشان کرد: دشمنان انقلاب اسلامی، در نهایت تجاوز و مداخله خارجی توسط صدام را در این کشور تدارک دیدند و همه این توطئه‌ها در طول دو سال اول بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داد و همگان به خوبی می‌دانند که هر یک از این امور، می‌توانست یک نظام قوی و مستحکم را از پا درآورد.

 

وی تصریح کرد: نظامی که به مردم خود متکی بود و مردم به آن ایمان داشتند و آن را نظامی می‌دانستند که منعکس‌کننده خواست ملی است، در برابر همه این توطئه‌ها ایستادگی کرد و مردم توانستند موفقیت‌های بسیار بزرگی را خلق کنند.

 

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که «از روز اول پیروزی انقلاب اسلامی به جهانیان اعلام کردیم که ایران‌هراسی که ندای آن توسط بوق‌هایی از روزهای اولیه انقلاب به گوش جهانیان می‌رسید، نادرست و ناصحیح است»، اظهار داشت: در راستای ایران‌هراسی به مردم منطقه اعلام می‌کردند که انسجام ملی ایران باقی نخواهد ماند و ایران به چند کشور کوچک تجزیه خواهد شد و لذا ناامنی سراسر منطقه را فرا خواهد گرفت.

 

وی تصریح کرد: ایران‌هراسی هیچ پایه و اساسی نداشته و تاریخ اثبات کرد که این توهمات کاملاً بی‌اساس می‌باشد.

 

وی خاطر نشان کرد: دومین موضوعی که به عنوان ایران‌هراسی در منطقه و جهان آن را تبلیغ می‌کردند این بود که انقلاب اسلامی در مرزهای خود باقی نخواهد ماند و ایرانی‌ها قصد دارند، انقلاب خود را به سایر کشورها صادر کنند تا رژیم‌های مستقر در کشورهای منطقه را متزلزل کنند این موضوع نیز با گذشت زمان مشخص شد که دروغ است و ایران قصد مداخله در امور داخلی دیگران را ندارد.