تعداد واحدهای خانه های خالی از ارزش بورس پیشی گرفت/ هیچ خانواری در تهران نباید بدون مسکن باشد


اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,مسکن

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای خالی از سکنه به 2 میلیون و 600 هزار واحد افزایش یافته،گفت: این موضوع نشان می دهد که سرمایه گذاری گسترده ای در کشور انجام شده اما نرخ بهره وری آن صفر است. 

 به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عباس آخوندی در مراسم سی هشتمین سالگرد تاسیس بنیاد مسکن گزارشی در ارتباط با وضعیت مسکن در ایران ارائه کرد.

 

وی با اشاره به اینکه طبق سرشماری مرکز آمار در سال 95 آمار بسیار مهمی منتشر شد که نشان می دهد جمعیت ایران از 75 میلیون نفر به 80 میلیون نفر طی 5 سال گذشته افزایش یافته است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اولین نکته در این آمار نشان می دهد که تعداد خانوار در ایران از 3 ونیم درصد به 3.3 درصد کاهش یافته و در روستاها نیز به 3 .4 نزول یافته و این نشانگر آن است که تشکیل خانواده نیز در روستاها کاهش چشم گیری داشته است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش میزان شهرنشینی در سال 90 ، 71.4 درصد و در سال 95 به 74 درصد افزایش یافت و تعداد کل خانوارها نیز در سال 90 ، 21.1 میلیون نفر و در سال 95 ، 24.1 میلیون نفر بوده است، افزود: افزایش رشد خانوارها درشهرها به دلیل افزایش نرخ طلاق بوده و نشان می دهد که خانوارها به سمت تک نفره بودن حرکت می کنند و ساختار جمعیت در ایران درحال تغییر است.

 

وی افزود: 8ونیم درصد کل خانوارهای ایران خانوارهای تک نفره ای است که روند شهرنشینی را در ایران تغییر داده اند.

 

آخوندی یادآور شد: تعداد مهاجران در سال 90، 5ونیم میلیون نفر و در سال 95 ، 4.7 میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای مسکونی در ایران از سال 90 تا سال 95 رشد قابل ملاحظه ای داشته،گفت: ما در سال 90، 21.5 میلیون واحد مسکونی داشتیم که در سال 95 به 25.4 میلیون تعداد افزایش یافته که این نشانگر رشد جدی در این بخش بوده است و حاکی از آن است که تعداد واحدهای مسکونی در ایران از تعداد خانوارها بیشتر شده است.

 

وی اظهار داشت: در حال حاضر 25.4 میلیون واحد مسکونی در ایران داریم در حالی که 24.1 میلیون نفر خانوار در کشور وجود دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ظاهر وضع بسیار خوبی در کشور حاکم است و به ازای هر یک خانوار یک واحد مسکونی و حتی بیشتر وجود دارد ولی در واقع این افزایش تعداد واحد مسکونی نشانگر تعداد واحدهای خالی از سکنه در ایران است، گفت: در سال 85 ، 630 هزار خانه خالی در ایران وجود داشت که این تعداد در سال 90 به یک میلیون و 660 هزار واحد مسکونی رسید که نشان می دهد ظرف 5 سال یک میلیون خانه خالی به خانه های کشور افزوده شده است همچنین طی سال 90 تا 95 این تعداد به 3میلیون و 587 هزار واحد رسید.

 

آخوندی یادآور شد: ظرف 10 سال گذشته تعداد واحدهای خالی از 660 هزار به 2میلیون و 600هزار واحد رسید که این موضوع نشان می دهد یک مشکل بسیار بزرگ در کشور وجود دارد.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه زمانی که 2میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد نشان می دهد یک سرمایه گذاری بسیار بزرگ در این حوزه انجام شده اما نرخ بهره وری آن صفر است که همین موضوع مشکلات بسیاری را در عرصه کشور ایجاد می کند.

 

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمار دادن به تنهایی دردی را دوا نمی‌کند، گفت: نباید در بیراهه با سرعت بیشتری حرکت کنیم تعداد واحد‌های خالی در مناطق بالای شهر تهران و لوکس گران قیمت بیشتر است و این موضوع نشان می‌دهد که بیشترین تعداد‌ واحد‌های مسکونی توسط سوداگران ساخته شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ظرف 5 سال 160 هزار خانه خالی اضافه ساخته شده،تصریح کرد: در تهران تعداد خانه‌ها از 327 هزار واحد در سال 90 به 490 هزار واحد در سال 95 رسیده است.

 

آخوندی با اشاره به اینکه اگر قیمت یک واحد مسکونی 350 میلیون تومان در نظر بگیریم این به آن مفهوم است که برای 2 میلیون و 160 هزار خانه خالی 250 هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بدون بهره‌وری انجام شده است.

 

وی تصریح کرد: ارزش کل شرکت‌ها در بورس ایران 110 میلیارد دلار است اما ارزش خانه‌های خالی به بیش از 250 هزار میلیارد دلار رسیده است که چیزی حدود دو برابر ارزش بورس ارزش کشور خانه خالی ساخته شده و بدون استفاده کنار گذاشته شده است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در شهرها حدود 19 میلیون بد مسکن در بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده ایران زندگی می‌کنند، گفت:این نشان می‌دهد که در سیاست اشکال وجود دارد و باید اصلاح شود.

 

وی افزود: صدور پروانه‌های ساختمانی طی سال‌های 89 تا 91 به 760 هزار واحد مسکونی رسید که این آمار نشان می‌دهد نباید در تهران هیچ خانواری بدون مسکن باشد اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

 

آخوندی توضیح داد: کل تعداد خانوارهای موجود در تهران 2.7 میلیون نفر است که برای بیش از 1.4 میلیون خانوار در تهران پروانه صادر شده و تعداد واحد‌های مسکونی در تهران 3.9 میلیون واحد است و تعداد جمعیت 2.7 میلیون نفر از این آمار‌ها حاکی از آن است که برای بیش از 50 درصد از واحد‌های مسکونی شمال شهر تهران پروانه صادر شده است.

 

وی یادآور شد: در مناطق 1، 2، 3، 4، 5 و 22 دور پروانه‌های ساختمانی چشمگیر است و نشان می‌دهد سوداگران در این بخش حضور دارند و  این خانه‌ها تنها برای تجارت ساخته شده است نه برای سکونت.

 

وزیر راه و شهرسازی به مشکل اصلی مدیریت شهری در ایران اشاره کرد و گفت: متأسفانه همه چیز در ایران بدون نظارت خرید و فروش می‌شود و نظام سوداگرانه‌ای در کشور حاکم است و موضوع مدیریت شهری از اصل بودن خود خارج شده است و سوداگری با شدت بیشتری در حال رشد است.

 

آخوندی با بیان اینکه ساخت و ساز در ایران رشد عجیبی کرده ،افزود: این موضوع فقط مخصوص تهران نیست بلکه تمامی کلانشهر‌ها به این معضل دچار شده‌اند و بیماری فروش شهر‌ها تبدیل به یک رویه شده است.

 

وی به ساخت مسکن مهر اشاره کرده است و گفت: هدف اصلی ساخت مسکن مهر نجات خانواده‌های فقیر و مستضعف از اجاره‌نشینی است اما این هدف تحقق چندانی پیدا نکرده است. در 90 هزار واحد مسکن مهر در پرند، 90 هزار واحد مسکن مهر در پردیس و 30 هزار واحد در هشتگرد ساخته شد اما در کنار واحد‌ها از تعداد حاشیه‌نشینی کاسته نشده و این نشان می‌دهد که مسکن مهر هیچ سودی برای کاهش حاشیه‌نشینی و کپرنشینی نداشته است.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما باید قدرت خرید متقاضی را افزایش دهیم گفت: با افزایش تسلط از سوی متقاضیان توانستیم قدرت خرید مسکن را در میان جوان و زوج‌های جوان افزایش دهیم و از میزان سوداگری در این بخش بکاهیم.

 

آخوندی با اشاره به اینکه دو شرکت عمده انضباط شهری و توانمندکردن متقاضیان را در این حوزه افزایش دهیم گفت: در بحث انضباط شهری به شدت با فروش زمین به صورت غیر قانونی برخورد کردیم و این روند را متوقف کردیم همچنین در حوزه توانمند کردن علی رغم اینکه مخالفت‌های سیاسی می‌شد اما در سال 95، 133 هزار واحد مسکونی از طریق تسهیلات توسط زوج‌های جوان خریداری شد و میزان پرداخت تسهیلات رشد 47 درصدی تا سال 94 داشته است که رقمی معادل 6 هزار و 700 میلیون تومان می‌شود.

 

وی توضیح داد: کل تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان طی سال گذشته 365 هزار بوده که رقمی معادل 16 هزار میلیارد تومان می‌شود بنابراین دولت توانسته است با راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن و ارائه تسهیلات قدرت خریدمسکن را در این بازار افزابش دهد.

 

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که سوداگری که در شمال شهر تهران ایجاد شده است برطرف کنیم و از طریق بخش خصوص و مردم بتوانیم بازار واقعی را برای متقاضیان ایجاد کنیم.

 

آخوندی به نرخ سود تسهیلات اشاره کرد و گفت: نرخ سود تسهیلات مسکن 8 تا 9.5 درصد است این درحالی است که میزان نرخ سود سایر تسهیلات بیش از 24 درصد است و این نازل‌ترین رقم تسهیلات در اقتصاد کشور به شمار می‌رود.

 

وی به گروه‌های کم درآمد نیز اشاره کرد و گفت: ما سعی کرده‌ایم که به پیام امام در مورد رسیدگی به مسکن کم‌ درآمد‌ها توجه کنیم و با اتخاذ سیاست‌های بهتر و با همکاری سازمان تابع از جمله تأمین اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد واحد‌های مسکونی و تسهیلات لازم نیز برای این افراد در نظر بگیریم.

 

وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: دولت سعی خواهد کرد ساخت 100 هزار واحد مسکونی را از ابتدای سال 96 آغاز کند.