اعلام منشاء اصلی گرد و خاک خوزستان


اخباراجتماعی  ,خبرهای   اجتماعی , گرد و خاک خوزستان

 مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار علت گرد و خاک های استان خوزستان را تشریح کرد.

 به گزارش ایسنا ، ضیاءالدین شعاعی با اشاره به اینکه به هنگام وزش بادهای جنوبی یک نوع گرد و غبار تولید می‌شود که نوع آن با بادهای معمولی که از سمت عراق می آید متفاوت است، گفت: عمده گرد و خاک در استان خوزستان، در 9 ماه سال از سمت شمال غرب به جنوب شرق و از داخل عراق است که طبیعتا این حرکت باد موجب بروز گرد و خاک با منشاء خارجی می شود؛ اما در فصل زمستان به ویژه ماه های بهمن و اسفند، احتمال وقوع بادهای جنوبی افزایش یافته و بادها از سمت عربستان شکل می‌گیرند.

 

مدیر ستاد مقابله با  پدیده گرد و غبار افزود: این بادها به دلیل اینکه سرعت بالایی در حدود 70 کیلومتر در ساعت دارند در شرایطی که وضعیت بارش منطقه، مثل امسال مساعد نباشد منجر به بروز گرد و خاک با منشاء داخلی می شود که شاهد این مدعا، وقوع گرد و غبار خوزستان در بهمن ماه سال 93 و همچنین در سال 95 بوده است.

 

وضعیت هورالعظیم و شادگان

شعاعی در ادامه در مورد وضعیت تالاب های هورالعظیم و شادگان، اظهار کرد: وضعیت آب در هورالعظیم به 60 درصد اشغال رسیده و تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که این تالاب آباد و پوشیده از نیزارها است و منشاء گرد و غبار نیست. تالاب شادگان هم کمابیش آب دارد بازدید اخیر ما نیز حاکی از آنست که شادگان بواسطه بارش‌های سال 94، وضعیت مساعدی دارد و حتی مردم مشغول ماهیگیری در این تالاب هستند.

 

وی با تاکید بر  اینکه در حال حاضر تالاب های هورالعظیم و شادگان در بروز گرد و خاک خوزستان تاثیرگذار نیست، در مورد منشاء داخلی گرد و خاک خوزستان گفت: بیشتر منشاء گرد و غبار امسال در استان خوزستان، منطقه جنوب شرق اهواز منطقه هندیجان بوده است، به دلیل خشکسالی حاکم بر جنوب خوزستان، این منطقه در صورت افزایش سرعت باد، به عنوان منشاء گرد و غبار عمل می کند.

 

از اوایل بهمن ماه امسال خوزستان در برخی روزها، درگیر گرد و خاک های ناشی از بادهای جنوبی بوده است که علاوه بر تعطیلی مدارس و  ادارات منجر به قطع آب و برق نیز شده است.

 

مدیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار پیش از این با بیان اینکه برنامه‌های ما برای کنترل کانون‌های گرد و غبار اهواز تنظیم و آماده شده است اما محدودیت‌های اعتباری مانع این شده که بتوانیم این برنامه‌ها را عملیاتی کنیم، گفته بود: چشم به راه اعتبارات دولت هستیم، در استان خوزستان حداقل باید روی 300 هزار هکتار از اراضی کار کنیم اما اعتبارات کافی نیست، بنابراین به دولت پیشنهاد دادیم علی رغم کمبودهای مالی، اولویت‌هایی به این بحث قائل شوند.