قرارداد با توتال مهر باطلی بر تحریم‌های آمریکا است/ دنیا با تحریم‌های جدید همراهی نمی‌کند


اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,توتال

در یک روند زمانی 5 تا 10 ساله می توانیم شرکت های نفتی مشابه با توتال در کشور شکل دهیم و نهایتا از خدمات آنها در کشور بی نیاز شده و وارد بازارهای بین‌المللی در خط صدور خدمات فنی و مهندسی شویم.

 سید مهدی حسینی رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا با بیان اینکه امضای قرارداد با توتال می تواند آثار بسیار مثبتی داشته باشد، اظهار داشت: ما قبلا نیز در دوره قراردادهای بای بک، تجربه قرارداد با توتال را در شرایط اعمال تحریم ها داشتیم و آن اینکه در عین اعمال تحریم های فرامرزی آمریکا علیه سرمایه گذاری در ایران معروف به قانون ایسا  ( IRAN SANCTIONS ACT)، قرارداد توتال و شرکای روس و مالزیایی با ایران مهر باطلی بر تحریم های امریکا بود.

 

وی افزود: در آن زمان بعد از امضای قرارداد با توتال شرکت های دیگری نیز برای انعقاد قرارداد نفتی وارد ایران شدند به طوری که در آن زمان بنده در سمیناری شرکت کرده بودم که شرکت های امریکایی نیز حضور داشتند و اذعان داشتند که هر قراردادی که ایران می بندد یک میخی برتابوت تحریم امریکا علیه ایران است.

 

حسینی تصریح کرد: این قراردادها قدرت و پیام سیاسی به دنیا دارد خصوصا در فضای امروز که امریکایی ها شمشیر را از رو بسته اند و برای تحریم مجدد علیه ایران دورخیز کرده اند، حرکت متقابل این چنینی این پیام را دارد که که دنیا حاضر نیست با آنها حرکت کند و در مقابل آنان می ایستد.

 

وی خاطرنشان کرد: مشابه حرکت امروز توتال را در گذشته هم داشته ایم به طوری که متعاقب امضای قرارداد با این شرکت، شرکت هایی از ایتالیا، انگلیس، دانمارک، نروژ و آسیایی ها آمدند و اکنون نیز نشان می دهیم که ما ایرانی ها در یک مشارکت برد- برد آماده فعالیت و همکاری اقتصادی هستیم.

 

 رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی تاکید کرد: این مقوله نشان می دهد علیرغم همه فعالیت هایی که علیه ما انجام می شود، در شرایط ریسکی امروز شرکت ها وارد  صنعت نفت ما می شوند و این به آن معناست که ما درست عمل کرده ایم.

 

 وی ادامه داد: علاوه بر موضوعات یاد شده ما وارد دور جدید همکاری ها می شویم که می تواند به منجر جذب سرمایه سنگین در بخش اقتصادی و نفت و گاز  شود. در شرایطی که شیل گس ها در حال رقابت هستند نفع در این است که ما وارد دوره جدیدی از رونق اقتصادی و خروج از رکود شده ایم چرا که این بخش از اقتصاد سایر بخش ها را به حرکت در می آورد و شرکت های پیمانکاری و مشاورین به کار می افتند و انتقال فناوری و تکنولوژی صورت می گیرد، ضمن اینکه در یک روند زمانی 5 تا 10 ساله می توانیم شرکت های نفتی مشابه با توتال در کشور شکل دهیم و نهایتا از خدمات آنها در کشور بی نیاز شده و وارد بازارهای بین المللی در خط صدور خدمات فنی و مهندسی می شویم. 

 

حسینی یادآور شد: این حرکت شروعی برای یک افق بزرگ است  خصوصا در پارس جنوبی که هم به لحاظ مشترک بودن مهم است و هم به لحاظ اینکه ما بزرگترین ذخایر گازی را داریم می توانیم هاب منطقه باشیم، بازار گاز منطقه را کنترل کنیم، قیمت گذاری ها توسط ما انجام شود و تجارت گاز منطقه توسط ما صورت گیرد. 

 

وی بیان کرد: منطقه به شدت نیازمند گاز است با اتصال خطوط صادراتی گاز به آنها فضای گاز منطقه را کنترل می کنیم، ضمن اینکه پروژه هایی مثل فاز 11 می تواند به تولید ال ان جی و گاز مایع کمک کند تا در بازار دور دست حضور فعالی داشته باشیم.

 

رئیس کمیته بازنگری در قراردادهای نفتی در ادامه گفت: ما یک قدرت سخت افزاری و نظامی داریم که بسیار مهم است و جایگاه مان را در دنیا ارتقا می دهد در کنار آن یک قدرت اقتصادی هم داریم که اگر آن را تقویت کنیم دیگر شاهد نیستیم که در اوپک عربستان حرف اول را بزند. در کشورهای صادرکننده گاز و همچنین سازمان های بین المللی جایگاه ویژه ای خواهیم داشت و میزان اثرگذاری مان بهتر و محکمتر می شود و به لحاظ روابط دیپلماسی، قدرت اقتصادی و تولید انرژی و وابسته شدن کشورها به این منابع انرژی می توانیم جایگاه و اثر گذاری سیاسی خودمان را نیز افزایش دهیم.

 

وی تاکید کرد: در مجموع اگر ما درست عمل کنیم آغاز زنجیره ای است که می تواند ما را به جایگاهی که حرف اول را در اقتصاد بزنیم، برساند و قطعا این قراردادها کمک می کند که به نوعی امنیت ملی تضمین شده و از هر گونه دست اندازی جلوگیری شود زیرا حضور این شرکت ها و سرمایه ای که می آورند یک نقطه ایجاد ایمنی در کشور در برابر تهدیدها است.