عبدالله ناصری : قالیباف ورژن جدید احمدی‌نژاد است / انتظار می‌رفت که مناظره داغتر از این شود / جهانگیری پدیده بود


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

در این جلسه بعضی از نامزدهای انتخاباتی همچون آقایان رئیسی، هاشمی‌طبا و میرسلیم تنها به کلی‌گویی پرداختند به همین دلیل حواس عموم بیشتر معطوف به آقایان قالیباف، روحانی و جهانگیری شد. 

ناصری با بیان اینکه نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب در مناظره قویتر ظاهر شدند در ارزیابی رفتار سایر کاندیداها به وجود وحشت در چهره رئیسی ناشی از عدم آگاهی وی از سازو کار قوه مجریه اشاره کرد.

 

عبدالله ناصری عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان در گفت و گو با  انتخاب  در ارزیابی روند اولین جلسه مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در این جلسه بعضی از نامزدهای انتخاباتی همچون آقایان رئیسی، هاشمی‌طبا و میرسلیم تنها به کلی‌گویی پرداختند به همین دلیل حواس عموم بیشتر معطوف به آقایان قالیباف، روحانی و جهانگیری شد.

 

وی افزود: به هر صورت این مناظره چند نکته ظریف داشت که شاید نامزدهای انتخاباتی بدان توجه نکردند از جمله اینکه آنها برای رفتن پشت تریبون باید از جلوی میز سایر نامزدها رد می‌شدند که این موضوع هم از لحاظ فنی و هم اخلاقی کار معناداری بود مگر اینکه بپذیریم عبور از پشت سر دیگر نامزدها امکانپذیر نبوده است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: انتظار می‌رفت که مناظره داغتر از این می‌شد و در همین اولین جلسه شیوه انتخاباتی نامزدها بسیار جدی شکل می‌گرفت اگرچه که در فضای مجازی شکل گرفت.

 

وی یادآورشد: بعضی اتهاماتی که از سوی آقای قالیباف مطرح شد حرکت خوبی نبود و مواجه‌های دو به دو هم به نفع هیچ‌کدام حرکتی ایجاد نکرده و نقطه مثبتی نیست.

 

ناصری با بیان اینکه حضور رئیسی بیانگر عدم آگاهی وی نسبت به ساز و کار قوه مجریه بود، تصریح کرد: در این مناظره یک وحشتی در چهره آقای رئیسی مشاهده می‌شد ضمن‌اینکه از نوع بیاناتش مشخص بود که اطلاعی از دولت و روند اجرایی کشور ندارد و باید ابتدا کلیاتی را بشنود و طبیعتا هر چه مناظرات جلوتر برود با این روند آشناتر خواهد شد و اطلاعات بیشتری به وی داده خواهد شد اما در مجموع آقای رئیسی درک روشنی از این واقعیت‌ها ندارد کمااینکه برای مخاطب روشن نشد که از دیدگاه وی برج‌سازی حاصل کار شورای شهرسازی یا شهرداری است.

 

ناصری در مورد نحوه حضور جهانگیری در اولین جلسه مناظره انتخاباتی خاطرنشان کرد: باید در این مورد نظرسنجی‌های میدانی صورت بگیرد چراکه افرادی که تا این لحظه در فضای مجازی اظهارنظر کرده‌اند اغلب از نیروهای ستادهای انتخاباتی بوده‌اند که مناظره را دنبال کردند ولی شاید بتوان گفت که پدیده این مناظره آقای جهانگیری بود و به ویژه اینکه از اصلاح‌طلبان حمایت کرد بسیار ارزشمند بود و با این اقدام نظر افکار عمومی را به خود جلب کرد و اگر این روند ادامه پیدا کند باید دید که با چه مکانیزمی افکار عمومی جذب‌شده را می‌تواند به سمت آقای روحانی شیفت کند.

 

وی در اشاره به دیگر نکته حائز اهمیت در خصوص نحوه برگزاری اولین جلسه مناظره عنوان کرد: اینکه نامزدهای انتخاباتی طی مناظره به چهره نامزد انتخاباتی گوینده پشت تریبون نگاه نمی‌کردند و مدام در حال نوشتن مطالب خود بودند حرکت حرفه‌ای نبود چراکه آنها باید به نقطه‌نظرات شخصی که برنامه‌های خود را ارائه می‌داد، توجه می‌کردند.

 

ناصری بیان کرد: بنده انتظار داشتم که در این جلسه مباحث جدی‌تری در ارتباط با سوالات مطرح‌شده بیان شده و از کلی‌گویی پرهیز شود ضمن‌اینکه مشکلاتی که مطرح شد به عملکرد دولت‌های نهم و دهم برمی‌گشت که آقای جهانگیری تا حدی بدان اشاره کرد اما باید خیلی جدی‌تر به آن اشاره می‌شد و نباید اجازه می دادند که دولت گذشته از زیر بار آن در برود.

 

وی افزود: آنچه مسلم است آقای قالیباف ورژن جدید آقای احمدی‌نژاد است و این باید به خوبی توسط نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب با باز کردن آمار و ارقام مربوط به دولت گذشته تبیین می‌شد چراکه آنها می‌توانند از عملکرد دولت یازدهم در همین مدت کوتاه مناظرات دفاع کنند ضمن‌اینکه دیگر فرصتی در جهت جذب افکار عمومی به دست نمی‌آورند.

 

ناصری گفت: البته نامزدهای انتخاباتی اصلاح‌طلب در مقایسه با نامزدهای انتخاباتی اصولگرا بهتر ظاهر شدند چراکه با آمار و ارقام پاسخ می‌دادند اما انتظار می‌رفت که در بخشی که به دولت گذشته مربوط بود با آمار و ارقام دقیق‌تر و قویتر از خود دفاع کنند و اثبات می‌کردند که چه دولتی را تحویل گرفتند.

 

وی افزود: امیدوارم که نتیجه این مناظره اول یک خیزش اجتماعی به نفع دولت ایجاد کرده باشد و هرچند که در شبکه‌های اجتماعی این فضا ایجاد شده اما مهم این است که فضای واقعی اجتماع در این مورد قضاوت کند ضمن‌اینکه نامزدهای انتخاباتی باید توجه کنند که برخوردهایشان می‌تواند در جامعه یاس و ناامیدی ایجاد کند چراکه نامزدها در برخوردها به عنوان کنشگر سیاسی به جایگاه فرهنگی و اجتماعی خود خدشه وارد ساخته و فراموش می‌کنند که مردم نیز باید از این برخوردها راضی باشند.