متهمان پرونده «ورمی کمپوست» محاکمه شدند


جلسه محاکمه متهمان پرونده کلاهبرداری میلیاردی «ورمی کمپوست» از 14 هزار نفر، در شعبه یازدهم دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد. قرار است تا پنج روز آینده حکم دادگاه صادر شود.

 به گزارش جام‌جم، این پرونده هشت متهم دارد که متهم ردیف اول آن مدیرعامل شرکت است. او که سه سال پیش به عنوان کارآفرین نمونه مورد تجلیل وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته بود، با همدستی دو نفر از بستگان خود و پنج نفر دیگر در پوشش فروش کودهای ورمی کمپوست و پرورش کرم خاکی، شهروندان استان‌های مختلف کشور را به سرمایه‌گذاری در شرکت ترغیب کرد؛ اما پس از مدتی دست به کلاهبرداری صد میلیارد تومانی زد. او با استفاده از پول‌های به دست آمده، چند باب دفتر،‌ چند دستگاه خودروی خارجی گرانقیمت و چند دستگاه خودروی برف بازی خریده بود. هزاران مالباخته پرونده نیز از یک میلیون تا یک میلیارد تومان خسارت دیده‌اند اما بیشتر آنها مبالغی بین 40 تا 50 میلیون تومان از دست داده‌اند. صبح دیروز، جلسه رسیدگی به پرونده به دلیل تعداد بالای شاکیان، در سالن اجتماعات دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد و نماینده دادستان صدور مجازات برای چهار متهم حاضر در جلسه را تقاضا کرد.

 

سپس تعدادی از مالباخته‌ها شکایت خود را مطرح کردند. یکی از آنها گفت: «مدیرعامل شرکت هم به عنوان کارآفرین نمونه معرفی شده و هم خود شرکت تائیدیه وزارت کشاورزی داشت. به همین خاطر من و پدر و مادرم حدود صد میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردیم. چند ماه اول سود خوبی پرداخت شد اما ناگهان اعلام ورشکستگی کردند. پدر و مادرم پول بازنشستگی شان را برای سرمایه‌گذاری داده بودند.» یکی دیگر از شاکیان نیز گفت: «من 24 میلیون تومان در شرکت سرمایه‌گذاری کردم اما هیچ سودی به من داده نشد و سرمایه‌ام هم از دست رفت.»

 

سپس مدیرعامل شرکت در جایگاه قرار گرفت. مرد 68 ساله گفت: «من فقط کلاهبرداری از 720 نفر را قبول دارم که مبلغش حدود 18 میلیارد تومان می‌شود.» او درباره این که چرا با وجود داشتن مدرک فوق دیپلم، دکتر صدایش می‌کردند نیز گفت: «من فوق دیپلم دارم اما چند سال پیش به من مدرکی معادل دکتری دادند، برای همین همه دکتر صدایم می‌کردند.»

 

بعد از مدیرعامل شرکت، دو مرد که از بستگانش هستند و یک زن نیز محاکمه شدند. زن 38 ساله اتهام مشارکت درکلاهبرداری از 714 نفر را رد کرد و مدعی شد فقط به عنوان کارمند در شرکت فعالیت داشته است. دو مرد دیگر نیز همین دفاعیات را تکرار کردند تا زنگ پایان جلسه زده شود.