نخستین ماموریت رییس جدید سیا در همسایگی ایران


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,مایک پمپئو

ترامپ بارها تاکید کرده، طرح ها و برنامه های نظامی در دست اجرای دولت خود را اعلام نخواهد کرد چون به گفته خودش این کار باعث می شود دشمنان آمریکا خود را آماده کنند.

مایک پمپئو رییس جدید سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) امروز – پنج شنبه – به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات ترکیه ، وارد آنکارا می شود.

 

به گزارش عصر ایران این نخستین سفر و ماموریت خارجی رییس جدید مهم ترین دستگاه اطلاعاتی آمریکا خواهد بود.

 

رسانه های ترکیه ای خبر داده اند تصمیم به انجام سفر پمپئو به آنکارا در گفت و گوی اخیر دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان روسای جمهور آمریکا و ترکیه گرفته شده است.

 

ترامپ در جریان گفت و گوی اخیر خود با اردوغان به همتای ترک خود اعلام کرده که به منظور بررسی بیشتر روند همکاری های دو کشور برای مبارزه با تروریسم به ویژه گروه داعش و شنیدن نقظه نظرات دولت ترکیه درباره نقش فتح الله گولن در کودتای نافرجام اخیر در ترکیه، رییس سیا را به زودی راهی آنکارا می کند.

 

روزنامه های ترکیه همچنین خبر داده اند ترامپ پس از گفت و گو با اردوغان به مقامات و مشاوران کاخ سفید دستور داده تا پرونده ای درباره فتح الله گولن تشکیل دهند. گفته می شود ترامپ احتمال زیادی دارد تا این روحانی ترکیه ای در تبعید خودخواسته در پنسیلوانیا آمریکا را به ترکیه مسترد کند.

 

در محافل سیاسی و رسانه ای ترکیه گفته می شود مهم ترین دستور کار پمپئو  53 ساله از سفر به آنکارا، گفت و گو با مقامات و همتایان ترکیه ای خود درباره عملیات نظامی علیه داعش در شهر رقه – پایتخت خلافت خودخوانده داعش – سوریه است.

 

مقامات ترکیه ای پیشتر نسبت به مشارکت در عملیات آزادسازی رقه از داعش ابراز تمایل کرده اند و همزمان با مقامات واشنگتن هشدار داده اند در صورت مشارکت یگان های مدافع خلق (YPG) در این عملیات، به هیچ وجه و در هیچ سطحی در عملیات حمله به رقه آمریکا را همراهی نخواهند کرد. دولت ترکیه ، گروه شبه نظامی کردی یگان های مدافع خلق (YPG) را نسخه سوریه ای گروه پ.ک.ک و یک گروه تروریستی می داند.

 

دونالد ترامپ پیشتر در جریان کارزار انتخاباتی خود از ضرورت تشدید مبارزه با داعش و همکاری با متحدان منطقه ای و کشورهایی چون روسیه برای از میان برداشتن داعش در سوریه و عراق سخن گفته است. او همچنین بارها تاکید کرده طرح ها و برنامه های نظامی در دست اجرای دولت خود را اعلام نخواهد کرد چون به گفته خودش این کار باعث می شود دشمنان آمریکا خود را آماده کنند.

 

سفر پمپئو به ترکیه نیز تا حدود زیادی در راستای بررسی گزینه های همکاری واشنگتن – آنکارا در عملیات حمله به شهر رقه است.

 

"پمپئو" سناتور سابق  و تندرو جمهوریخواه و عضو جنبش محافظه کار " تی پارتی" است.

او یکی از نخستین وزرای کابینه ترامپ بود که بدون مشکل و مانع جدی رای اعتماد اعضای سنا را کسب کرد.

 

او پارسال و چند هفته مانده به زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم در ایران به همراه دو سناتور دیگر با نگرش نامه ای ، خواستار دریافت ویزا و سفر به ایران و نظارت بر روند انتخابات مجلس در ایران شده بود. او از جدی ترین منتقدان سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران و یکی از مخالفان سر سخت توافق هسته ای با ایران است.