مادرانی با سن بالا کودکان باهوش‌تری دارند


اخبارعلمی ,خبرهای علمی,مادران

.محققان دانشگاه علوم سیاسی و اقتصادی لندن می‌گویند کودکانی که از مادرانی با سن بالا متولد می‌شوند در مقایسه با کودکان دیگری که از مادران جوان به دنیا می‌آیند مهارت‌های تفکری بهتری را از خود نشان می‌دهند

 به گزارش  ایسنا و به نقل از روزنامه independent انگلستان،  امروزه زنان در مقایسه با سال‌های پیش تمایل بیشتری دارند تا در سنین بالا فرزند خود را به دنیا بیاورند. اغلب این زنان نیز تنها یک فرزند به دنیا می‌آورند و بنابراین توجه بیشتری را سوی کودکان خود نشان می‌دهند که همین امر می‌تواند در درجه اول مهارت‌های شناختی کودکان را بهبود بخشد.

 

 مهارت شناختی از این حیث پر اهمیت است که شاخصی قوی برای عملکردهای کودکان به ویژه در دستاوردهای شغلی و تحصیلی کودکان محسوب می‌شود.

 

زنان در گذشته، در سنین بالا کودکان سوم و چهارم خود را به دنیا می‌آوردند که به همین خاطر انرژی بدنی و روحی لازم برای پرورش آنها نسبت به کودکان اولی کمتر می‌شد.

 

به منظور انجام این مطالعه، محققان اطلاعات سه تحقیقی که بر کودکان انگلیسی متولد شده در سال‌های 1958، 1970، 2001 صورت گرفته بود را تحلیل کردند. نتایج نشان می‌داد که امروزه مادران در سن بالاتری نسبت به گذشته باردار می‌شوند و کودکان متولد شده از آنها نیز مهارت‌های تفکر بهتری را نسبت به کودکان به دنیا آمده از مادران جوان از خود نشان می‌دهند.

 

 اما در سال‌های اخیر مادران با سن بالاتر اغلب تحصیلکرده‌تر، دارای شغل و حتی تمایل کمتری برای کشیدن سیگار در دوران بارداری دارند که همگی اینها به طور مستقیم و غیر مستقیم روی جنین تاثیر می‌گذارد.

 

این پژوهش در مجله  "International Journal of Epidemiology" منتشر شده است.