امضای قرارداد تسلیحاتی ۳.۵ میلیارد دلاری بین مسکو و ریاض


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,تسلیحات

بنابر اعلام رئیس شرکت دولتی روسیه، مسکو و ریاض قرارداد اولیه‌ای در زمینه همکاری تکنولوژیکی نظامی به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار امضا کردند.

به گزارش ایسنا، سرگئی چمیزوف، رئیس شرکت "روستک" متخصص در ساخت و صادرات تولیدات تکنولوژیکی از جمله تولیدات نظامی امروز (دوشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس گفت: در دور جدید مذاکرات میان مسکو و ریاض یک قرارداد اولیه‌ به مبلغ ۳.۵ میلیارد دلار منعقد کردیم.

 

وی در ادامه گفت: عربستان یک پیش‌شرط برای عملی شدن این قرارداد گذاشته و آن را مشروط به تحویل بخشی از تکنولوژی کرده‌ است. در این راستا ما بنا داریم که کارخانه تولید سلاح‌های سبک به عنوان مثال کلاشنیکف را در عربستان بسازیم.

 

چمیزوف خاطرنشان کرد: طرف روسی پنج سال پیش قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار با عربستان منعقد ساخت اما اجرایی نشدند.

 

وی گفت: ریاض آن زمان چیزی از ما نخرید و زمانی که جزئیات را ذکر کردیم عربستانی‌ها ما را به بازی گرفتند. آنها می‌گفتند: "اگر سامانه‌های دفاعی اس ۳۰۰ را به ایران ندهید ما سلاح‌های شما نظیر تانک‌ها و دیگر مهمات را خریداری می‌کنیم.

 

قرارداد فروش سامانه‌های دفاعی اس ۳۰۰ از سوی مسکو به تهران در سال ۲۰۰۷ منعقد شد اما روسیه اجرای آن را تا ۲۰۱۰ به حالت تعلیق درآورد.

 

پس از اینکه ولادیمیر پوتین طرح تحریم فروش این سامانه‌های دفاعی را در بهار ۲۰۱۵ برداشت مسکو در اکتبر ۲۰۱۶ اعلام کرد، قرارداد مذکور به ارزش یک میلیارد دلار وارد فاز اجرایی شده است.