پایان کلاهبرداری مسافر آمریکا در تهران


مرد فریبکار که ٨ سال قبل از آمریکا به ایران بازگشته بود با راه‌اندازی یک شرکت صوری اقدام به کلاهبرداری ٣میلیاردی کرد .طعمه‌های این مرد دانشجویانی بودند که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را داشتند. 

به گزارش شهروند، چندی پیش با افزایش پرونده‌های کلاهبرداری به بهانه اعزام دانشجو به دانشگاه‌های خارج از کشور از سوی شرکتی به نام «دانش پژوهان» بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه یک تهران دستور داد تیمی از ماموران اداره ١٣ پلیس آگاهی تهران برای دستگیری عامل این کلاهبرداری‌های میلیونی وارد عمل شوند.

 

بدین ترتیب طعمه‌های مرد فریبکار از سوی ماموران پلیس آگاهی هدف تحقیق قرار گرفتند و همگی در اظهاراتی مشابه عنوان داشتند که مدیر شرکت «دانش پژوهان» به نام «سیاوش»  در پوشش گرفتن ویزای اقامت تحصیلی و دانشجویی برای افراد یا اعضای خانواده‌هایشان از کشورهای آمریکا، انگلستان، کانادا و اسلواکی، اقدام به دریافت  ٥٠ میلیون تا ٢٠٠ میلیون تومان کرده است اما سیاوش پس از گذشت چندین ماه و بدون اجرای تعهداتش از محل شرکتش در منطقه کامرانیه متواری شده است.

 

یکی از مالباختگان در اظهاراتش به کارآگاهان گفت: توسط یکی از دوستانم به سیاوش معرفی شدم و پس از مراجعه به دفتر کاری وی که همان  شرکت دانش پژوهان در منطقه کامرانیه است برای گرفتن ویزای کشور انگلستان برای اقامت خودم و پسرم از طریق پذیرش تحصیلی با شرکت دانش پژوهان قرارداد بستیم.

 

وی افزود:«دفتر شرکت فاقد هرگونه تابلو بود  و زمانی‌که علت را جویا شدیم، سیاوش مدعی شد که به تازگی به این مکان نقل مکان کرده است و در ادامه مذاکرات، سیاوش  ادعا کرد که می‌تواند از طریق ثبت نام پسرم در مدارس تابستانی کشور انگلستان اقدام به گرفتن ویزا برای من و پسرم کند و دو ماه اقامت در این کشور را برای ما تأمین کند و به این بهانه مبلغ ٥٠ میلیون تومان به او پرداخت کردم.»

 

این مرد ادامه داد: «پس از گذشت چند ماه از زمان پرداخت پول سیاوش با من تماس گرفت و در کمال ناباوری مدعی شد که برای ثبت نام پسرم دیر شده است که به همین خاطر تصمیم به بازپس گرفتن پول خود داشتم اما پس از یک ماه مراجعه‌های زیاد به دفتر  در آخرین مراجعه خود متوجه شدم شرکت دانش پژوهان به صورت ناگهانی تعطیل شده است و در این مدت نیز در تحقیقاتی که انجام دادم فهمیدم اساسا مدرسه مورد ادعای سیاوش جهت ثبت نام فرزندم در آن وجود خارجی ندارد و وی  به این شیوه و ترفند اقدام به کلاهبرداری از من و بسیاری از افراد دیگر کرده است.»

 

مرد دیگری که به بهانه اخذ ویزای دانشجویی از کشور آمریکا مورد کلاهبرداری قرار گرفته بود به ماموران گفت: « همراه مادرم به مؤسسه دانش پژوهان مراجعه کردیم. برای اخذ ویزای دانشجویی از دانشگاه بستن ( Boston) مبلغ ٢٨٠٠ دلار به عنوان دستمزد و در ادامه به بهانه‌های مختلف مجموعا بیش از ٨٠ میلیون تومان به مؤسسه دانش پژوهان پول پرداخت کردیم.»

 

وی افزود: «پس از پرداخت پول‌ها مدیر شرکت به نام  سیاوش  مدعی شد که به مدت چند ماه اقدام به اخذ زمان مصاحبه از سفارت آمریکا در کشور قبرس برای بنده خواهد کرد اما در زمان سررسید عنوان شد که سفارت آمریکا در کشور قبرس وقت مصاحبه نمی‌دهد و به این بهانه از من چندین ماه دیگر فرصت خواستند تا وقت مصاحبه سفارت آمریکا در کشور اتریش را برای ما هماهنگ کنند.

 

سیاوش به بهانه‌های مختلف زمان‌های دیگری را برای مصاحبه با سفارت آمریکا مطرح کرد تا اینکه یک روز سیاوش ادعا کرد به خاطر رئیس جمهوری جدید آمریکا دیگر امکان رفتن به آمریکا وجود ندارد و به این بهانه پیشنهاد داد تا برای ادامه تحصیل مرا به کشور انگلستان بفرستد اما پس از گذشت مدتی دفتر شرکت سیاوش در کامرانیه تعطیل شد و پس از آن دیگر اطلاعی از وی نداریم.

 

با آغاز تحقیقات پلیسی، کارآگاهان اداره سیزدهم در بررسی اساسنامه و مدارک شرکت دانش پژوهان اطمینان پیدا کردند که این شرکت فاقد هرگونه مجوز رسمی از وزارت علوم و همچنین سابقه ثبت شرکت بوده و مدیر شرکت با انتخاب عنوان دانش پژوهان برای شرکت خود و سوء استفاده از تشابه اسمی با یک مؤسسه رسمی و معتبر اقدام به کلاهبرداری از افراد کرده است.

 

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند که بر خلاف شیوه و شگرد رایج در امر تبلیغات از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار، مدیر شرکت دانش پژوهان از طریق ارسال پیامک های تبلیغاتی و تبلیغات در فضای مجازی به‌ویژه در تلگرام و اینستاگرام اقدام به انجام تبلیغ کرده است.

 

در این مرحله ماموران با انجام اقدامات پلیسی کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه «سیاوش»  در منطقه دزاشیب شده اما پس از مراجعه به این محل و انجام تحقیقات پلیسی اطلاع پیدا کردند که همزمان با بسته شدن دفتر شرکت، وی از از این مکان نیز متواری شده است.

 

با توجه به شیوه و شگرد «سیاوش» در کلاهبرداری، کارآگاهان با اقدامات گسترده پلیسی اطلاع پیدا کردند که شرکت دانش‌پژوهان مجددا اقدام به از سرگیری فعالیت خود این‌بار در منطقه میرداماد کرده است و همین کافی بود تا  کارآگاهان اداره ١٣ با شناسایی محل دفتر شرکت در منطقه میرداماد، به این محل مراجعه کردند و در تحقیقات نامحسوس پلیسی مشخص شد که سیاوش زندگی مخفیانه خود را در این شرکت آغاز کرده است.

 

بدین ترتیب ماموران روز ١٤ تیرماه امسال سیاوش ٤١ ساله که ٨ سال پیش از آمریکا به ایران بازگشته بود را قبل از شروع فعالیت‌های فریبکارانه‌اش در دفتر کارش در میرداماد دستگیر کردند.

 

سردار عباسعلی محمدیان ، رئیس پلیس آگاهی تهران  با اشاره به ارزش ٣ میلیارد تومانی پرونده شرکت دانش پژوهان گفت: با شناسایی ده‌ها مالباخته و بررسی اظهارات و مدارک مستند آنها مبنی بر پرداخت ده‌ها میلیون تومان به متهم پرونده، تاکنون ارزش مالی پرونده به بیش از ٣ میلیارد تومان رسیده و به تناسب آن مقام محترم قضائی اقدام به صدور چند میلیاردی برای متهم پرونده کرده است.

 

رئیس پلیس آگاهی تهران افزود: چنانکه افرادی به این شیوه هدف کلاهبرداری‌های سیاوش قرار گرفته‌اند به اداره ١٣ پلیس آگاهی تهران در خیابان وحدت اسلامی مراجعه کنند.