چرا انتخاب محمدبن سلمان بعنوان ولیعهد عربستان خبر خوبی برای اسرائیل و امریکاست؟


اخباربین الملل  ,خبرهای  بین الملل ,محمدبن سلمان

هاآرتص:

چرا انتخاب محمدبن سلمان بعنوان ولیعهد عربستان خبر خوبی برای اسرائیل و امریکاست؟ / موضع سفت و سخت بن سلمان علیه ایران، او را به شریکی مهم برای واشنگتن و تل آویو تبدیل خواهد کرد

هاآرتص نوشت: محمد بن سلمان دیروز به عنوان ولیعهد عربستان سعودی انتخاب شد. پسری که در ماه آگوست تولد 32 سالگی اش را جشن خواهد گرفت به صورت بالفعل زمام امور کشور را در دست گرفته است. او همین الان هم در سیاست خارجی جای پای محکمی دارد. بسیاری انتظار دارند که در آینده نه چندان دور ملک سلمان که از بیماری رنج می برد به نفع او کناره گیره کرده و پسرش را شاه عربستان کند.

 به گزارش  انتخاب ؛ بن سلمان دو سال و نیم گذشته را در حال آموزش برای پادشاهی بود، در واقع از همان زمانی که به نمایندگی از پدرش ماموریت های خارجی را می رفت و از طریق جنگ یمن به عنوان وزیر دفاع همه برنامه ریزی ها را می کرد که البته چندان موفقیت آمیز نبود.

 

قبل از او پسر عمویش محمد بن نایف مسئول روابط با آمریکا به ویژه با سازمان سیا بود. به طور خلاصه نایف تحت فشار قرار گرفت و آمزیکا دقیقا فهمید که مرد قدرتمند عربستان کیست.

 

بن سلمان نه تنها رابط بین عربستان و واشنگتن بود بلکه با روسیه نیز ارتباط برقرار کرد. وارث تاج و تخت پادشاهی در این کشور با ولادیمیر پوتین بارها برای هماهنگی در سیاست هایشان در سوریه وایران دیدار داشته است. تا امروز انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد خبر خوبی برای اسرائیل و آمریکا بوده و مواضع ضد ایرانی سفت و سختش او را یک شریک مهم خواهد کرد واین تنها در مبارزه علیه ایران نیست. بن سلمان باید نفوذ روسیه را در منطقه کاهش دهد تا بشار اسد سقوط کند و باید علیه داعش مواضع سختی اتخاذ کند. او باید در برابر سازمان های اسلامی دیگر نظیر اخوان المسلمین و حزب الله نیز موضع گیری سختی داشته باشد . در دو سال گذشته بسیاری از وبسایت های عربی بارها خبر دادند که بن سلمان با اسرائیلی ها دیدار داشته. بر اساس این گزارش ها چنین دیدارهایی در الیوت در2015 شکل گرفته و دیگر دیدار نیز در حاشیه اجلاس عرب در اردن در ماه مارس امسال اتفاق افتاده است. از طرفی دیدارهای معمول دیگری میان مقامات عربستان و اسرائیل در اتاق مشترک جنگ در اردن برگزار شده است . دراین دیدارها آمریکا نیز حضور داشته.

 

آنچه هنوز برای ما روشن نیست این است که بن سلمان تا چه حد میتواند و می خواهد فرایند صلح میان اسراییل و فلسطین را به پیش ببرد. این بخشی از برنامه ترامپ است.

 

در یک سری از توییت هایی که این هفته منتشر شده وبلاگ نویس عربستان معروف به مجتهد، توطئه محمد بن سلمان و محمد بن زاید آل نهیان را برای ایجاد یک کودتا در قطر را افشا کرد. مجتهد پیش تر نیز توییت ها متعددی کرده بود و همه اینها به اثبات رسیده است . به نظر می رسد او به دادگاه سلطنتی عربستان وابسته باشد. او در توییتی نوشته بود که محمد بن سلمان و محمد بن زاید میخواهند مزدوران بلک واتر را به قطر بفرستند. این دو با نیروهای امارات قرار است دولت را تصرف کنند. بعد از این یک نفر از خاندان آل ثانی که به آنها وفادار باشد انتخاب خواهد شد. بر این اساس این دو قصد دارند بحران و محاصره قطر را کاهش داده و قطر را به عربستان وصل کنند. این مساله به تایید آمریکا هم رسیده است .

 

به هر حال این اطلاعات تایید شده نیست و هیچ اطمینانی به توییت های این فرد وجود ندارد . اما آنچه مسلم است این است که عمق روابط بین دو وارث جوان تاج و تخت در عربستان و امارات محوری را برای مامورت های جهانی یا خداقل برای ماموریت ها در جهان عرب ایجاد خواهد کرد اما هیچ یک از این دو برای خاورمیانه مناسب نیستند.

 

این نسل جدید که شامل پادشاه قطر تمیم بن حمد آل ثانی 37 ساله نیز می شود کشورهای خلیج فارس را دچار بحران کرده است .

 

سران کشورهای عربی نظیر عبدالفتاخ سیسی مصر و ملک عبدلله متوجه مشکلات سیاست خارجی عربستان بودند. هر دوی اینها چوب رفتارهایشان را خوردند و تاوان نیز پس دادند. عربستان سعودی ارسال نفت به مصر را شش ماه پیش برای حمایت های قاهره از طرح روسیه در سوریه و به دلیل اینکه احساس میکرد مصرقصد بازگشت به جزایر سانفایر و تیران را در دریای سرخ دارد قطع کرد. عربستان همچنین ارسال کمک به اردن را نیز معلق کرده است به این دلیل که اردن از ارسال نیروهایش به سرزمین های سوریه برای مبارزه با نیروهای سوری سر باز زده است.

 

البته سخت ترین ضربه را به قطر وارد شده است. ولیعهد جدید که همواره پشت پرده همه تصممیات اخیر بوده است دیگر نیازی به تمارض ندارد. انتصاب او که بدون هیچ مخالفتی در داخل صورت گرفته است با حمایت شدید شورایی که بر اساس قانون اساسی صلاحیت تایید انتصاب وارث را دارد، مواجه شده است و قرار نیست به هیچ تغییری در کشور منجر شود.

 

مخالفان بالقوه قبلا هم بارها برای پاسخگویی به دادگاه سعودی احضار شده اند . وزیر جدید کشور عبدالعزیز بن سعود بن نایف، دیگر شاهزاده جوانی است که با 34 سال سن به محمد بن سلمان نیز بسیار نزدیک است. از امروز به بعد او مسئول مدیریت مبارزه با تروریسم داخلی است. او دستیار ولیعهد در سرکوب مخالفان خواهد بود.

 

پادشاه عربستان برای خوشحال کردن مردم از این تغییرات تعطیلات عید فطر را تمدید خواهد کرد. او همچنین همه مبالغی را که اخیر از دولت گرفته شده و همه مقامات دولت و ارتش را که اخراج شده بودند را بر خواهد گرداند. افزایش حقوق و دستمزد یک روش عالی برای آرام کردن مردم در عربستان سعودی است.