سفیر آمریکا در سازمان ملل: هشدار ما علاوه بر سوریه به ایران و روسیه هم بر می گردد/ برجام فقط زمان دست یابی ایران به سلاح هسته ای را عقب انداخت


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,نیکی هیلی

نیکی هیلی در یک جلسه کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا سخن می گفت.

 سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل دیروز اعلام کرد، خطاب هشدار اخیر کاخ سفید به دولت سوریه درباره احتمال به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی دولت دمشق علیه مخالفان، به حامیان دولت بشار اسد یعنی ایران و روسیه نیز بر می گردد.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت "هیل" – وب سایت اخبار کنگره آمریکا- "نیکی هیلی" سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل که روز سه شنبه در جلسه یکی از کمیته های مجلس نمایندگان آمریکا سخن می گفت، ضمن اعلام این مطلب مدعی شد رصد تحولات میدانی در سوریه از سوی آمریکا نشان می دهد دولت بشار اسد در حال انجام اقداماتی مشابه پیش از  حملات شیمیایی خود به منطقه خان شیخون در 4 آوریل گذشته است.

 

او گفت: به نظر من هدف بیانیه دوشنبه شب کاخ سفید نه تنها ارسال پیامی هشدارآمیز به بشار اسد بلکه پیامی مشابه به ایران و روسیه نیز هست. پیام این است که اگر دوباره چنین اتفاقی بیفتد (حمله شیمیایی) ما شما را تحت نظر داشته و هشدار می دهیم و امیدوارم این هشدار باعث شود ایران و روسیه نگاه دوباره ای به سیاست خود در سوریه داشته باشند.

 

هیلی افزود: امیدوارم این هشدار بشار اسد را متوجه این نکته کند که ایالات متحده آمریکا دیگر نمی خواهد شاهد مرگ افراد بی گناه اعم از زنان و کودکان باشد.

 

هیلی همچنین دیروز در یک توئیت دیگر نوشت: مسئولیت هر گونه حمله شیمیایی دیگر علیه مردم سوریه علاوه بر اسد متوجه ایران و روسیه نیز هست که از او در کشتار مردم کشورش، پشتیبانی می کنند.

 

گفتنی است دوشنبه شب کاخ سفید با صدور بیانیه ای به دولت بشار اسد درباره انجام یک حمله شیمیایی علیه مواضع مخالفان در سوریه هشدار داد. این هشدار با واکنش منفی دولت روسیه مواجه شده است.

 

دولت آمریکا در آوریل گذشته به بهانه حمله شیمیایی به منطقه خان شیخون که دهها کشته بر جای گذاشت، در یک حمله موشکی پایگاه هایی از ارتش سوریه را هدف قرار داد.

 

دولت سوریه هر گونه انجام حمله شیمیایی را رد کرده و تاکید کرده است هیچ نوع سلاح شیمیایی در اختیار ندارد. گفتنی است پس از بحران حمله شیمایی در سوریه در تابستان 2013 بر اساس یک توافق بین المللی بین آمریکا، روسیه ، ایران و سوریه، سلاح های شیمیایی تحت اختیار دولت سوریه با نظارت سازمان ملل از این کشور خارج شده و امحاء شد.

 

گفتنی است هیلی در جریان این نشست کنگره همچنین درباره فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و مدعی شد ایران ممکن است با نظارت ضمنی روس ها فناوری تولید سلاح های هسته ای در اختیار تروریست ها قرار دهد تا به وسیله آن منافع آمریکا را تهدید کند.

 

هیلی گفت از نظر او توافق هسته ای دولت اوباما با ایران تنهاتوانسته زمان دست یابی ایران به سلاح هسته ای را به عقب بیندازد و تاثیری در جاه طلبی های هسته ای ایران نداشته است.

 

او گفت: با توافق هسته ای آنها توسعه فعالیت های هسته ای خودرا متوقف نکرده اند و ما (با لغو تحریم ها) منابع مالی لازم برای این توسعه را نیز در اختیار آنها قرار می دهیم.

 

او در ادامه از اینکه ممکن است جمهوری اسلامی ایران با کسب قابلیت هسته ای نظامی این فناوری را در اختیار گروه های تروریستی دیگر قرار دهد، ابراز نگرانی کرد.

 

جمهوری اسلامی ایران چه در دوره مذاکرات هسته ای و پیش از انعقاد برجام و چه پس از آن همواره اتهامات درباره تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر ماهیت غیر نظامی و صلح آمیز فعالیت های هسته ای خود تاکید داشته است.

 

 

سفیر آمریکا در سازمان ملل: هشدار ما علاوه بر سوریه به ایران و روسیه هم بر می گردد/ برجام فقط زمان دست یابی ایران به سلاح هسته ای را عقب انداخت