رایزنی کنگره با دولت ترامپ برای وضع تحریم‌های جدید و تمدید محدودیت‌های برجام


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

تحریم‌های موشکی ترامپ علیه ایران نماینده‌های کنگره را قانع نکرده است

رایزنی کنگره با دولت ترامپ برای وضع تحریم‌های جدید و تمدید محدودیت‌های برجام

روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قانونگذاران جمهوری‌خواه این کشور را اقناع نکرده است و آنها وعده داده‌اند با اعمال تحریم‌های کنگره‌ای، فشار بر ایران را افزایش خواهند داد.

به گزارش فارس، روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده اقدامات ضد ایرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا قانونگذاران جمهوری‌خواه این کشور را اقناع نکرده است و آنها وعده داده‌اند با اعمال تحریم‌های کنگره‌ای، فشار بر ایران را افزایش خواهند داد.

 

«باب کورکر»، رئیس‌ کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «من می‌خواهم که اتفاقات بسیار بیشتری رخ دهند، بسیار بیشتر.»

 

کورکر یکی از چند نماینده جمهوری‌خواه بود که از اقدام دولت ترامپ در هشدار به ایران بعد از آزمایش موشکی این کشور تمجید کرد.

 

دیگر سناتورهای جمهوری‌خواه می‌گویند دولت ترامپ علی‌رغم انتقادهایی که از دولت اوباما بابت «مماشات با ایران» در بحث‌ آزمایش‌های موشکی کرد اکنون به روشی مشابه دولت قبل با تهران برخورد کرده است. آنها می‌گویند تحریم‌هایی که دولت ترامپ بعد از آزمایش موشکی ایران معرفی کرد تفاوت چندانی با تحریم‌هایی که دولت اوباما معرفی کرد نداشتند.

 

«لیندسی گراهام»، از نمایندگان ارشد حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنا می‌گوید: «من اقدامی که رئیس‌جمهور انجام داد را تحسین می‌کنم اما اینها همان کارهایی هستند که اوباما هم انجام داد. آشکار است که این راهکارها در گذشته مثمر ثمر نبودند. من به شما قول می‌دهم تحریم‌های قوه مجریه که ما وضع می‌کنیم اثری در مهار ایران نخواهد داشت.»

 

دولت ترامپ جمعه هفته گذشته 25 شرکت و شخص ایرانی مرتبط با برنامه موشکی ایران را هدف تحریم قرار داد.

 

به نوشته واشنگتن‌پست، اما، نمایندگان جمهوری‌خواه خواستار رویکردی جامع‌تر هستند که تهران را علاوه بر بخش موشکی در زمینه اتهاماتی چون مسائل سایبری و نقش سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در منطقه خاورمیانه نیز هدف تحریم قرار دهد.

 

کورکر سال گذشته، به همراه سه سناتور دیگر (مارکو روبیو، باب منندز و جو مانچین طرحی جامع برای تحریم ایران ارائه کرد که موارد یاد شده در بالا را دربر می گرفت. او قصد دارد اکنون از همین طرح به عنوان الگویی برای گسترش تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند.

 

به نوشته واشنگتن‌پست کورکر در حال انجام برخی رایزنی‌ها با دولت ترامپ برای یافتن راهکاری جهت تمدید «یکجانبه» برخی از ممنوعیت‌های توافق هسته‌ای ایران است. اقدامی که به گفته کورکر هدف از آن «ایجاد تغییرات واقعی در آثار مواردی است که بر سر آنها مذاکره شده است.»

 

بخشی از این رایزنی‌ها بر روی بررسی راهکارهایی برای جلوگیری از «ساخت سلاح هسته‌ای توسط ایران» متمرکز هستند.

 

کورکر گفت: «مراحل متعددی وجود دارند که ما می‌توانیم از آنها گذر کنیم که واقعاْ این توافق را از دید ما به مکانی کاملا متفاوت از نقطه فعلی می‌برند.»

 

وی اضافه کرد که در حال گفت‌وگو با دولت آمریکا بر سر اقدامات معقولی است که کاخ سفید و کنگره با همراهی یکدیگر می‌توانند انجام دهند.

 

واشنگتن‌پست نوشته این مذاکرات ظاهرا تنها بین اعضای جمهوری‌خواه کنگره با دولت جاری است.

 

نماینده‌های دموکرات‌ به هم‌سلفان جمهوری‌خواه خود درباره هر گونه تلاش برای مذاکره مجدد درباره برجام هشدار داده‌اند.