کشف ارتباط آسم نوزادان با رژیم غذایی شیرین مادر


اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی ,نوزاد نارس

.......

محققان دانشگاه کوئین‌مری لندن دریافتند مصرف زیاد قند و شیرینی در دوران بارداری خطر ابتلای نوزاد به بیماری آسم را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از تلگراف، بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده از ۹۰۰۰ مادر و کودک از سال ۱۹۹۰ میلادی نشان می‌دهد که زیاده‌روی مادران باردار در مصرف قند و شکر، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی از قبل آسم و سایر بیماری‌های التهابی را تشدید می‌کند.

 

محققان همچنین دریافتند احتمال ابتلا به آسم در نوزادان مادرانی که در طول دوران بارداری روزانه بیش از پنج قاشق چایخوری شکر یا دو بطری نوشابه مصرف می‌کنند تا ۲۰ درصد به صورت قطعی افزایش می‌یابد.

 

در طول نیم قرن گذشته همواره دانشمندان به دنبال کشف عامل اصلی بروز بیماری التهاب ریه یا آسم بودند که خوشبختانه در این مطالعه مشخص شد که مصرف بیش از حد قند حتی سلامت جنین را در دوران بارداری تهدید می‌کند.

 

پروفسور صیف شاهین - مسئول مطالعات پیرامون تاثیر قند در سلامت مادر و نوزاد از دانشگاه کوئین‌مری- اظهارکرد: نتایج مطالعه اخیر در مورد تاثیر قند در بروز بیماری‌های التهاب ریه و آسم به نوعی بیانگر خطرات پیروی از رژیم غذایی با قند مازاد در کشورهای غربی است.

 

وی گفت: خوشبختانه با تمهیدات لازم و آموزش‌های ضروری به مادران باردار می‌توان عوارض ناخواسته مصرف بیش از حد قند و شکر را کنترل کرد.