به فكر مسافران جزيره سرگردانی هم باشيد!


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سال 84 و روي كار آمدن دولت احمدي نژاد نه تنها سياست داخلي را با رخداد هاي ويژه روبه رو كرد، بلكه به دليل سياست هاي نادرست در برقراري ارتباط با ديگر كشور ها سبب شد تا بسياري از دولت هاي منطقه و جهان كه موضع خنثي نسبت به ايران داشتند در صف مقابل بايستند و رويكردهاي خصمانه با تهران را دستور كار خود قرار دهند.

استراليا كه وزير امور خارجه اش بعد از سال ها امروز وارد تهران مي شود يكي از آن كشورهاست كه به دليل مواضع نا صحيح در دولت قبل روابطش را با ايران محدود كرده بود و در سال 91رسمابه صف تحریم کنندگان ما پیوسته است.با شروع به كار دولت يازدهم  وسياست تعاملي اين دولت با جهان و نيز روند مثبت مذاكرات هسته اي، كشورهاي مختلف جهان و منطقه در صدد هستند تا رابطه آسيب ديده خود را با ايران ترميم كنند.


 حل معضل پناهندگان ايراني
بهبود روابط ايران و استراليا گذشته از مناسبات اقتصادي و ديپلماتيك از لحاظ حل مشكلات پناهنده هاي ايراني راه گشاست. تونی بورک وزیر گردشگری استرالیا در گزارشي وضعیت پناهجویانی که قصد وارد شدن به استرالیا را دارند، در برخی از کمپ‌ها از جمله گینه نو بسیار ناگوار اعلام كرده بود و با مخوف خواندن وضعیت پناهجویانی که مورد شکنجه و آزار جنسی قرار می‌گیرند، از وضعیت نامناسب پناهجویان خبر داد.

 

یکی دیگر از مقامات ارشد مهاجرت استرالیا نیز گفت: شرایط به گونه‌ای است که روزانه گزارش‌هایی از خودزنی و تلاش برای خودکشی پناهجویان ارائه می‌شود. شرایط ناگوار و بحرانی حاکم بر پناهجویان در کمپ‌ها، بعد از تصمیم نخست وزیر استرالیا مبنی بر عدم پذیرش آنان در استرالیا و فرستادن پناهجویان به گینه نو گزارش شده است.


 جان مهاجران ايران در خطر است
البته اين پايان ماجرا نيست و تسهیلات اولیه در گینه نو در اصل برای ۶۰۰ نفر فراهم شده بود که بر اساس تصمیم جدید دولت استرالیا سه هزار پناهجو باید در این کمپ‌ها اسکان داده شوند. بر اساس سیاست جدید دولت استرالیا در قبال پناهجویان، مهاجران غیرقانونی که وارد استرالیا می‌شوند برای ارزیابی به گینه نو، جزیره مانوس و یا اماکن دیگر در منطقه اقیانوسیه فرستاده می‌شوند.

 

پناهجویانی که به این کمپ‌ها فرستاده می‌شوند در محیطی کاملا فقیر و فاقد قانون زندگی می‌کنند و سپس به یک کشور سوم و یا کشور خود بازگردانده می‌شوند. ناگفته نمانداين روند براي آن دسته از افرادي است كه از چنگال قاچاقچيان انسان و سوانح دريايي جان سالم به در مي برند و از سويي غرق شدن قایق‌های حامل پناهجویان براي اينكه فاقد استاندارد ایمنی هستند و از طرفی نیز شمار زیادی از پناهجویان را حمل می‌کنند، همواره در صدر اخبار رسانه‌های استرالیا و جنوب شرق آسیا قرار دارد.


 بهبود روابط ديپلماتيك و موضع هسته اي استراليا
اين نزديكي روابط ايران واستراليا مي توانند مواضع دولت استراليا را در قبال مسئله هسته اي ايران نيز معتدل كند. سال 91 نخست وزیر استراليا دليل تحريم هاي كشورش عليه ايران را برای تحت فشار گذاردن ایران بر سر مسئله هسته‌ای اعلام كرد و به جمع تحریم کنندگان ایران پیوسته و اقدام به اعمال تحریم‌هایی علیه ایران درباره مراودات و تجارت در حوزه نفت و گاز، خدمات مالی و همچنین معاملات فلزات گرانبها پيوست.


 ديپلماسي در خدمت اقتصاد
با وجود مشكلاتي اقتصادي كه كشور براي كاهش قيمت نفت با آن مواجه است،حل مناقشات اقتصادي به وسيله ديپلماسي مي تواند كمك شاياني به معيشت ايران كند و استراليا به عنوان كشوري كه اقلام عمده صادراتی اش محصولاتی از جمله زغال سنگ، سنگ آهن، نفت خام، طلای غیرپولی، گوشت، نفت تصفیه شده، انواع محصولات لبنی، سنگ مس، وسایل حمل و نقل، آلومینا و سنگ آلومینیوم، گاز طبیعی، پشم و گندم است و در آخرین آمار موجود،

 

اقلام صادراتی ایران به استرالیا، آمونیاک بدون آب، پروپان مایع شده، فرش و سایر کف پوش‌های پشمی از موی حیوان، پسته، خرما، تیزابی، سنگ مرمر، تراورتن و کف‌پوش‌های غیر مخملی باف مصنوعی است مي تواند دولت روحاني را براي بهبود روند مديريت كشور كمك كند. در آخر بايد ذكر كرد كه سياست خارجي در اين روزها يك تنه جور كل دولت را مي كشد و در همه زمينه هاي سياست داخلي و اقتصاد نيز نقش غير قابل انكاري دارد.

 

اخبار اجتماعی - روزنامه قانون