کنگره آمریکا به دنبال کاهش اختیارات ترامپ/ سی ان ان:‌ این اقدامات نمادین است


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , ترامپ

از راه های کوچک و بزرگ، کنگره در حال پس گرفتن قدرت دونالد ترامپ در زمینه مسائل امنیت ملی است.

به گزارش نامه نیوز، سی ان ان می نویسد:‌جمهوری خواهان در کنگره آمریکا پیشنهاد بررسی دوباره بسیاری از مسائل از روسیه گرفته تا بودجه پنتاگون را با هدف مهار قدرت کاخ سفید مطرح کرده اند. و در برخی از مسائل به راحتی تمایل و خواسته های دولت ترامپ در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی را نادیده گرفته اند.

 

با توجه به اظهارنظرهایی که ترامپ پیش از این درباره روسیه انجام داده است، مجلس سنای آمریکا بسته تحریمی قابل توجهی را علیه روسیه به تصویب رساند که به کنگره این توانایی را می دهد که هرگونه تلاش دولتی با هدف بازگرداندن تحریم ها علیه روسیه را مجددا مورد بازنگری قرار دهد.

 

کمیته های کنگره آمریکا 3 لایحه دفاعی را هفته گذشته تصویب کردند و بر اساس آن هزینه های پنتاگون را تا 30 میلیارد دار بیش از آنچه که دولت ترامپ پیشنهاد بود افزایش دادند.این اتفاق پس از آن رخ داد که جمهوری خواهان عنوان کردند که بودجه پیشنهاد ترامپ قادر به بازسازی ارتش این کشور بر اساس وعده های انتخاباتی ترامپ نیست.

 

و در یک رای تعجب آور در هفته گذشته، یکی از کمیته های مجلس سنای آمریکا اصلاحاتی را برای لغو مجوز سال 200 درباره استفاده از نیروی نظامی را تصویب کرد. مجوزی که بسترهای قانونی برای استفاده از نیروی نظامی آمریکا در سوریه عراق و افغانستان را فراهم می کرد.

 

البته کنگره به طور کامل این اختیارات را از ترامپ نگرفته است و برخی از تحلیلگران بر این باور هستند اقدامات اتخاذ شده از سوی کنگره نمادین هستند. همچنان یک مانع عمده برای تصویب اختیارات جدید جنگ علیه داعش ، تصویب تحریم های جدید داعش و .. وجود دارد.

 

یک تحلیلگر مسائل دفاعی امریکا در این باره می گوید: من با احتیاط خوش بین هستم که کنگره به دنبال حمایت از برخی از ساختارها در زمینه روند امنیت ملی آمریکا است، اما در شرایط کنونی این مسائل به عنوان بررسی های قابل توجه در روند عملکرد ترامپ چشمگیر نیستند.