آژانس امنیت ملی آمریکا جزئیات تلاش روسیه را برای هک کردن انتخابات ارائه کرد


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,آمریکا

پایگاه اینترنتی رسانه ای «اینترسِپت» گزارشی از آژانس امنیت ملّی آمریکا منتشر کرده است که جزئیات تلاش روسیه برای هک کردن سامانه انتخاباتی آمریکا را در گزارشی محرمانه ارائه می کند.

 به گزارش صدا و سیما به نقل از اینترسپت، بر اساس گزارشِ اطلاعاتیِ فوق العاده طبقه بندی شده ای که به دست اینترسپت رسیده است، چندین روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر، بخش اطلاعاتی ارتش روسیه به اجرای حمله سایبری به دست کم یکی از کارپردازان نرم افزاری انتخابات آمریکا و ارسال ایمیل به بیش از صد مأمور انتخاباتی اقدام کرده است.

 

سند محرمانه آژانس امنیت ملّی آمریکا که به صورت ناشناس به اینترسپت ارائه شد و درستی آن به صورت مستقل مورد تأیید قرار گرفت، به تحلیل اطلاعاتی در خصوص تلاش سایبری اطلاعاتی چندین ماهه روسیه علیه عناصر انتخاباتی و زیرساخت های رأی گیری آمریکا می پردازد که اخیرا به دست این آژانس رسیده است. این گزارش که تاریخ آن پنجم می 2017 است، مفصل ترین گزارش دولت آمریکا در خصوص دخالت روسیه در انتخابات است که هنوز مورد بررسی دقیق قرار نگرفته است.

 

در حالی که این سند دریچه ای را به درک آژانس امنیت ملّی آمریکا از بازیگران روسیه در مسئله هک کردن اطلاعات باز می کند، به نمایش اطلاعات «خام» نمی پردازد. در همین حال، یک مأمور اطلاعاتی آمریکا که نخواست نامش فاش شود در خصوص نتیجه گیری از این سند هشدار داد. وی گفت، یک تحلیل لزوما نمی تواند تعیین کننده باشد.

 

این گزارش به این نکته اشاره می کند که حمله سایبری روسیه ممکن است بیش از آنچه پیشتر درک شده بود، وارد سامانه های رأی گیری آمریکا شده باشد. این گزارش در چکیده خود به صراحت بیان می کند که این اطلاعات ارتش روسیه، بالاخص اداره اصلی اطلاعات روسیه یا GRU بود که حملات سایبری توصیف شده را در این سند هدایت کرد. در بخشی از این سند آمده است: «بازیگران اداره اصلی اطلاعات روسیه به اجرای عملیات جاسوسی علیه یک شرکت نام آور آمریکایی در اوت 2016 پرداختند که از قرار معلوم اطلاعات مربوط به راه حل های نرم افزاری و سخت افزاری مرتبط با انتخابات را به دست بیاورند.

 

این بازیگران احتمالا از اطلاعات به دست آمده از این عملیات استفاده کردند تا کارزار کلاهبرداری اطلاعاتی (فیشینگ) با هدف قرار دادن سازمان های دولت محلی آمریکا به راه بیندازند.» قضاوت آژانس امنیت ملّی آمریکا از این چکیده در تضاد صریح با اظهارات هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در خصوص رد مداخله روسیه در انتخابات خارجی بود. پوتین گفته بود: «ما هرگز در این موضوع در سطح کشوری هیچ مشارکتی نکردیم و [تا کنون] هیچ قصدی برای انجام این کار نداشته ایم.» پوتین که پیش از این دم از انکار هر گونه مداخله روسیه در انتخابات آمریکا می زد، نخستین بار درباره احتمال مداخله هکرهای مستقل روسیه در این قضیه سخن گفت. این در حالی است که گزارش آژانس ملّی امنیت آمریکا هیچ تردیدی ندارد که این حمله سایبری را اداره اصلی اطلاعات روسیه انجام داده است. تحلیل آژانس امنیت ملّی آمریکا در خصوص تأثیر این مداخله بر نتیجه انتخابات نمی پردازد، اما تأیید می کند که میزان زیادی از دستاوردهای هکرها ناشناخته باقی مانده است.

 

هر چند که این گزارش احتمال می دهد که هکرهای روسیه دست کم برخی از عناصر سامانه رأی گیری را نقض کرده اند. این گزارش جزئیات تازه ای را از ارزیابی اطلاعاتی طبقه بندی نشده در خصوص مداخله روسیه که دولت اوباما آن را در ماه ژانویه منتشر کرد، ارائه می کند. ارزیابی ماه ژانویه در حقیقت به ارائه نتایج جامعه اطلاعاتی آمریکا می پردازد، اما بسیاری از جزئیات آن را حذف و نسبت به فاش شدن روش ها و منابع حساس ابراز نگرانی می کند.

 

این ارزیابی با اطمینان کامل نتیجه گیری می کند که کرملین به جریانی گسترده دستور داده است تا «باور عمومی را نسبت به روند دموکراتیک انتخابات آمریکا تضعیف و هیلاری کلینتون را بدنام کند و به قابلیت وی و احتمال رئیس جمهور شدنش ضربه بزند.» آژانس امنیت ملّی آمریکا هم اکنون دریافته است که هکرهای دولت روسیه، بخشی از یک تیم با حکم جاسوسی سایبری بالاخص جاسوسی از انتخابات آمریکا و انتخابات خارجی هستند که بر روی بخش هایی از این سامانه تمرکز کرده اند که به طور مستقیم به روند ثبت نام رأی دهنده متصل است.

 

یکی از بخش های این سامانه بخشی خصوصی را شامل می شود که به نگهداری و بازبینی فهرست رأی دهندگان می پردازد. برخی از ابزارهای این شرکت، اینترنت بی سیم و اتصال به بلوتوث دارند که فضایی ایده آل را برای اجرای اعمال مخرب فراهم می کنند. پایگاه اینترنتی اینترسپت در ادامه تصاویری با جزئیات کامل از هک شدن روند انتخابات در آمریکا را به نمایش می گذارد. بن مارتین، مأمور ارشد عملیاتی در پاسخ به ایمیلی از طرف اینترسپت گفته است: «فیشینگ (کلاهبرداری اطلاعاتی) در صنعت ما غریبه نیست.

 

ما مرتب در اتحادهای سایبری با مقامات کشوری و اعضای جامعه انتظامی در تلاش برای خطاب قرار دادن این نوع از تهدیدها شرکت می کنیم. ما سیاست ها و دستورالعمل هایی برای حفاظت از مشتریان و شرکتمان داریم.» اینترسپت در پایان می نویسد، نتیجه گیری آژانس امنیت ملّی آمریکا نشان می دهد که «کشورها به دنبال تاکتیک های جدید برای دخالت در انتخابات هستند و ما باید در دفاع از [خودمان] هشیار باشیم.»