صدور كيفرخواست پرونده مرگ دختر 4 ساله براثر سقوط در استخر


كيفرخواست پرونده فاطمه دختر 4 ساله‌اي كه چهارم خردادماه امسال در استخر پارك كوهسار جان باخت صادر شد.

 اعتماد نوشت: رضا سليمي؛ وكيل پرونده فاطمه اميري درباره آخرين وضعيت و مراحل رسيدگي به اين پرونده گفت: كيفرخواست متهم پرونده پارك كوهسار (پيمانكار پارك) با عنوان «بي‌مبالاتي در انجام وظايفي كه منتهي به قتل شبه‌عمد فاطمه اميري شد» صادر و پرونده براي صدور حكم به مجتمع قضايي بعثت ارسال شد.

 

ساعت هشت و 45 دقيقه چهارم خردادماه بود. مادر فاطمه دست دختر 4 ساله‌اش را گرفته بود و با هم براي تفريح به پارك كوهسار نزديك شهرك رضويه رفته بودند. مادر و دختر در پارك مشغول قدم زدن بودند كه ناگهان فاطمه دست مادرش را رها كرد و نزديك استخر رفت. آب استخر عمق چنداني نداشت اما دهانه پمپي كه داخل استخر كار گذاشته بودند حفاظ نداشت و چنان بزرگ بود كه ناگهان پيكر فاطمه را بلعيد بي‌آنكه اثري از او باقي مانده باشد. مادر فاطمه دمپايي‌هاي دخترش را كه روي آب آمده بود به نگهبان استخر نشان داد و گفت همين الان دخترم داخل آب افتاد، اما نگهبان باور نكرد و گفت شايد اين دمپايي‌ها شبيه دمپايي‌هاي دختر شما بوده است.

 

مادر فرياد مي‌زد و نگهبان همچنان بي‌تفاوت گمان مي‌كرد حرف‌هاي زن توهم است. كم‌كم تكه‌هاي لباس‌هاي دختربچه از داخل آبنماي استخر بالا آمد و مادر با ديدن آنها همانجا از هوش رفت. خون‌ها از داخل پمپ وارد آب استخر شد و آن وقت تازه مردم ماجرا را فهميدند. دور مادر فاطمه جمع شدند و پليس را صدا زدند. اين در حالي است كه بالاي استخر هيچ تابلويي نصب نكرده‌اند كه نشان دهد در اين استخر خطر مرگ وجود دارد. بعد از اين اتفاق ماموران كلانتري 169مشيريه به همراه بازپرس مديرروستا براي پيگيري موضوع وارد محل حادثه شدند. بازپرس پرونده بعد از بازديد از پمپ در حضور خبرنگاراني كه آنجا حضور داشتند، گفت: «حتي اگر روي حفره و نه روي گودال، يك حفاظ ساده نصب شده بود اين اتفاق هرگز رخ نمي‌داد.»

 

دايي فاطمه نيز در گفت‌وگو با خبرنگارها گفته بود: فرداي روزي كه فاطمه جان باخت، به پارك رفتيم متوجه شديم با فنس و حفاظ روي گودال پمپ را پوشانده‌اند اما ديگر دير شده و فاطمه از دست رفته است. پيمانكار پارك كوهسار نيز در جلسه بازپرسي مدعي شد گودال مرگ آبنما، دريچه داشت اما دريچه آن در روز حادثه به سرقت رفته بود. بازسازي صحنه مرگ فاطمه يك هفته بعد از حادثه در پارك كوهسار برگزار شد و تكه‌هايي از بدن فاطمه دوباره در آن كشف شد. در ادامه پيگيري اين پرونده پيمانكار پارك كوهسار همراه با ناظر مقيم شهرداري در پارك و رييس اداره حقوقي شهرداري منطقه 15 در مقابل بازپرس پرونده حاضر شدند و به سوالات بازپرس پرونده پاسخ دادند. در اين جلسه پيمانكار پارك كوهسار به‌اتهام بي‌مبالاتي منجر به فوت (قتل غيرعمد) و با صدور قرار وثيقه 200 ميليون توماني بازداشت شد.

 

همزمان با ادامه تحقيقات پرونده كارشناس رسمي دادگستري پيمانكار پارك شهداي كوهسار را در رابطه با حادثه مرگ دختر خردسال در اين پارك مقصر صددرصدي اعلام كرد و گفت: «علت وقوع حادثه عدم وجود حفاظ روي حوضچه بوده است؛ با توجه به اينكه در تاريخ اول خرداد 95 ناظر مقيم پرونده ضمن مكاتبه با شركت سبزبانان شهر به عدم وجود حفاظ اشاره و عواقب امر را متوجه شركت كرده است.

 

به اين ترتيب شركت سبزبانان شهر موظف هستند طبق اين نامه و همچنين مفاد قرارداد تدابيري بينديشند تا سارق يا سارقان قادر به سرقت مجدد حفاظ نباشند يا حداقل با توجه به احتمال سرقت، قبل از شروع به كار آبنما و روشن كردن پمپ از وجود حفاظ اطمينان حاصل مي‌كردند تا حادثه‌اي اتفاق نيفتد.»

 

در ادامه روند رسيدگي به پرونده شهرداري منطقه 15 تهران براي پرداخت نصف ديه فاطمه اعلام آمادگي كرد. وكيل پرونده فاطمه اميري گفت: شهرداري منطقه 15 اعلام كرده كه حاضر است نصف ديه فاطمه را از مطالباتي كه پيمانكار پارك كوهسار نزد شهرداري دارد، كسر كرده و به خانواده فاطمه دهد.

 

همچنين ما نيز به پيمانكار پارك كوهسار وكالت دهيم تا پس از صدور حكم دادگاه وي به بيمه مراجعه كرده و مبلغ را از بيمه دريافت كند؛ اما طبق قانون تبصره ماده 555 قانون مجازات اسلامي مصوب 1392 كه مي‌گويد: «در تمامي جناياتي كه مجني عليه (كسي كه ضرر و زيان ديده است) مرد نيست، تفاوت ديه زن و مرد از محل صندوق جبران خسارت‌هاي بدني پرداخت مي‌شود» در جرايم غيرعمد، بيمه‌ها مكلف به پرداخت كامل ديه هستند و نبايد بين ديه مرد و زن تفكيك قايل شوند.