«ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا» آنقدر که حیا دارد، حساسیت برانگیز شده


اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا

محمد کارت مستندساز و بازیگر سینما در یاداشتی درباره آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی که دریافت پروانه نمایش آن به تعویق افتاده نوشت.

 به گزارش ایلنا، متن یادداشت محمد کارت به شرح زیر است :

 

بخشی از جامعه را در "ارادتمند,نازنین,بهاره,تینا" می‌بینیم که خیلی کم در سینمای داستانی و حتی مستند به آنها پرداخته شده است.تصویری از طبقه فرادست و هجو زیستِ لَخت و باری به هرجهت برخی از آنهاست.

 

طبقه‌ای از جامعه امروز ایران که شکلِ زندگی روزمره‌شان سبک دیگری از روابط خانوادگی و دوستانه را تعریف می‌کنند.در این فیلم دیگر از پدران کلیشه‌ای زحمتکش، با چهره ای خسته و نگاهی خیره به ابدیت خبری نیست و قطعا بهشت زیر پای همه مادران وجود ندارد، و رفاقت‌های مدرن هشدار معناباختگی را به مخاطب می‌دهند. با این آشنازدایی و غریبه‌سازی مفاهیم، کاهانی اینبار فیلمی ساخته که در لایه های زیرین، خانواده و رفاقت به معنای واقعی‌ش را تحسین می‌کند.

 

"ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" کاراکترها، موقعیتها و طبقه جدیدی را در پرونده کاری فیلمسازش ایجاد می‌کند، اما همان طراوت و تازگی در لحن و مولفه‌های مشترکِ، فیلمهای موفق کاهانی همچون "هیچ " و "اسب‌حیوان‌نجیبی‌ست"، را دارد. (البته برخلافِ کج دهنی و لَق گویی کاراکترهای جذابِ آن فیلمها، اینجا همه آدمها باهم متین‌مرتب صحبت می‌کنند) اما در فرم و محتوا نیز به پختگی و انسجام بیشتری رسیده و قطعا از آخرین ساخته متوسطِ او "استراحت‌مطلق" ، قدمی رو به جلو محسوب می‌شود.

 

پوچی موقعیت و گفتارها، روابط بی‌هدف و فانتزی رفتارهای بی‌قید، فضای شنگ و شوخی به فیلم داده که کاملا رنگِ متفاوتِ سینمایی که کاهانی دنبال می‌کند را در خود دارد. گویا "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" آنقدر که حیا دارد و برخلاف خواستِ موضوع، کاراکترها و موقعیتها، نبایدها را نشان نمی‌دهد حساسیت برانگیز شده است.

 

مطمئنا هر سینماگری متوجه می‌شود که کاهانی با حفظ جسارت در انتخاب و پرداخت، چقدر حواسش به اکران شدن فیلم بوده و تا پاداده کاراکترها و موقعیتها را سانسور کرده است. اما فیلمی که با نهایت احتیاط ساخته شده و با نقدِ زندگیِ پادرهوا، بی هدف و افسارگسیخته ، تماشاگر را به انسجام رفتاری، زیست‌ِسلامت و پابندی بر اصول خانواده دعوت می‌کند ، به مشکل‌دار ترین اثر سازنده‌اش تبدیل می‌شود.

 

موضوع و موضع جدید نسبت به بخشی از طبقه بالای جامعه که درسینماکمتر دیده شده‌

کاراکترهای کاریزماتیک،دیالوگ‌نویسی هوشمندانه،کارگردانی منسجم و خلاق،بازی‌های متفاوت و جذاب،فیلمبرداری خوش‌قابُ رنگ،تدوین بی ادا و درخدمت لحن فیلم وضرورت پرداخت به این مضمون و محتوا در سینما و جامعه امروزباعث می‌شود که برای اکران هرچه زودتر "ارادتمند،نازنین،بهاره،تینا" امیدوار باشیم.