آمریکا به دنبال فروش 300 میلیارد دلار سلاح به سعودی ها


خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه کاخ سفید که نام وی را ذکر نکرده است اعلام کرد که آمریکا در یک دوره 10 ساله احتمالا بیش از 300 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی بفروشد.

یک مقام بلند پایه در کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا قصد دارد سلاح و مهماتی به ارزش 300 میلیارد دلار به عربستان سعودی بفروشد.

 

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا قرار است هفته آینده به عربستان سعودی سفر کند. این نخستین سفر رسمی خارجی ترامپ خواهد بود.

همزمان با این سفر قراردادهای فروش سلاح به ارزش 100 میلیارد دلار امضا خواهد شد.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام بلندپایه کاخ سفید که نام وی را ذکر نکرده است اعلام کرد که آمریکا در یک دوره 10 ساله احتمالا بیش از 300 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی بفروشد.

 

وی افزود که این معامله در راستای تقویت قدرت‌های دفاعی عربستان سعودی است اما آمریکا همچنان برتری نظامی اسرائیل بر همسایگان را حفظ خواهد کرد.

 

محمد بن سلمان وزیر دفاع سعودی و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا

اخبار بین الملل,خبرهای  بین الملل ,آمریکا وعربستان

پیش از این ترامپ از استفاده مجانی عربستان سعودی از خدمات دفاعی آمریکا انتقاد کرده بود.

همچنین یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بهبود شرایط اقتصاد آمریکا از طریق افزایش اشتغالزایی بود.

 

عربستان سعودی انواع سلاح‌ واحتیاجات نظامی خود را از آمریکا خریداری می‌کند. از جمله سلاح‌هایی که عربستان خریداری می‌کند می‌توان به جنگنده‌های اف 15 و سیستم‌های فرماندهی و کنترل اشاره کرد.

 

این مقام کاخ سفید اعلام کرد که "ما در مرحله‌های آخر انجام سلسله‌ای از معاملات تسلیحاتی هستیم".

این معامله به گونه‌ای طراحی شده است که همزمان با سفر ترامپ به عربستان سعودی به سرانجام برسد.

 

این معامله فروش و نگهداری انواع سلاح، کشتی‌های جنگی، سیستم موشکی دفاعی و تجهیزات امنیت دریایی را در بر می‌گیرد.

 

این مقام بلند پایه درباره سفر ترامپ به عربستان سعودی گفت که ترامپ در این سفر در 3 برنامه مهم شرکت خواهد کرد. سلسله نشست‌هایی با مقامات بلند پایه سعودی، نشست با رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و صرف ناهار با رهبران چندین کشور عربی و اسلامی و دعوت از 56 کشور حاضر در نشست برای بررسی موضوع مبارزه با تندروی و مقابله با حمایت‌های مالی غیرقانونی از اندیشه‌های افراط گرایانه، 3 برنامه ترامپ در این سفر خواهند بود.

 

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سیاست‌های ایران در منطقه انتقاد می‌کنند. آنها ایران را به دخالت در مسائل داخلی و پشتیبانی نظامی، فکری و سیاسی از اقلیت‌های مخالف شیعه متهم می‌کنند.

 

ایران هر گونه دخالت در مسائل داخلی کشورهای همسایه را رد کرده است.

 

این نخستین سفر خارجی ترامپ خواهد بود. وی پس از عربستان قرار است به اسرائیل، فلسطین، واتیکان و بروکسل سفر خواهد کرد.