دریافت وجوه اضافه به اسم کارمزد ارزیابی ملک غیرقانونی است


اخباراقتصادی,خبرهای اقتصادی,وام خرید مسکن

متقاضیان دریافت وام خرید مسکن می بایست در مرحله ارزیابی ملک مبلغی بابت کارمزد پرداخت کنند که روش محاسبه آن برای وام های مختلف، ثابت است؛ اما مبلغ وام در تعیین نرخ کارمزد مؤثر خواهد بود. 

به گزارش مهر، متقاضیان دریافت وام خرید مسکن، پس از تشکیل پرونده و دریافت مدارک از جمله مبایعه نامه و سند  رسمی، با بخش ارزیابی ملک توسط کارشناسان بانک مواجه می شوند بانک عامل نیز برای اعزام کارشناس یا ارزیاب، کارمزد دریافت می کند که این کارمزد در دو مرحله از متقاضی دریافت می شود. اما در برخی مواقع شاهد مطالبه وجوه اضافه به اسم کارمزد ارزیابی هستیم که در مرحله خرید ملک، بار مالی مضاعفی را بر خریداران ملک که قصد دریافت وام مسکن دارند، تحمیل می کند.

 

حمید روحی، کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نحوه محاسبه کارمزد ارزیابی ملک برای کسانی که قصد دریافت وام خرید مسکن دارند، گفت: نخستین مرحله دریافت کارمزد در ابتدای فرآیند تقاضای وام و در هنگام تشکیل پرونده تسهیلات خرید است؛ در این مرحله هزینه ای به عنوان علی الحساب ارزیابی پرداخت می شود که مبلغ آن ۲۵ هزار تومان است.

 

وی افزود: همچنین اگر متقاضی دریافت تسهیلات، بخواهد از وام جعاله نیز استفاده کند، مبلغ ۲۰ هزار تومان هم به طور جداگانه بابت این وام پرواخت می شود که این نرخ به صورت قطعی بوده و بعدا دیگر مبلغ جدیدی افزوده نخواهد شد.

 

وی اظهار کرد: دومین مرحله کارمزد ارزیابی نیز پس از بازدید ملک توسط کارشناس اخذ می شود که ۲۵ هزار تومان پرداخت شده در ابتدای کار، به عنوان مابه التفاوت از مبلغ کارمزد نهایی کسر می شود.

 

روحی گفت: فرمول محاسبه کارمز ارزیابی ملک به این شرح است: «مبلغ مصوب وام منهای ۵ میلیون تومان ضرب در ۱.۵ در هزار».

 

 به گفته این کارشناس بانکی، به عنوان مثال اگر فردی تصمیم به دریافت وام خرید مسکن به مبلغ ۶۰ میلیون تومان (شامل ۵۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۱۰ میلیون تومان وام جعاله مسکن) داشته باشد، کارمزد ارزیابی ملک مورد نظر به این صورت محاسبه می شود:

 

۱. پرداخت ۴۵ هزار تومان شامل ۲۵ هزار تومان علی الحساب بابت کارمزد ارزیابی ملک قبل از حضور کارشناس بابت وام خرید مسکن و ۲۰ هزار تومان کارمزد قطعی ارزیابی ملک بابت وام جعاله مسکن

 

۲. از مبلغ وام (۵۰ میلیون تومان) ۵ میلیون تومان کسر می شود؛ ۴۵ میلیون تومان باقی مانده در ۱.۵ ضرب و بر هزار تقسیم می شود؛ رقم به دست آمده مبلغی برابر با ۶۷.۵۰۰ تومان خواهد شد. سپس ۲۵ هزار تومان اولیه (علی الحساب) از این مبلغ کم می شود.