کاخ سفید: بحران قطر یک «مساله خانوادگی» است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

سخنگوی کاخ سفید در اشاره به قطع روابط برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به سرکردگی عربستان سعودی با قطر، این موضوع را یک «مساله خانوادگی» در میان کشورهای این منطقه خواند و بر لزوم حل اختلاف‌ها در فضای منطقه‌ای تاکید کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از «سی‌ان‌ان»، «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید، روز جمعه در جریان کنفرانس خبری در واشنگتن، اظهار داشت بحران قطر با 4 کشور عربی، که روابط‌شان را با دوحه قطع کرده‌اند، یک «مساله خانوادگی» در میان کشورهای حوزه خلیج‌فارس است و برای حل آن هم خود این کشورها اقدام می‌کنند.

 

اسپایسر افزود: «این چیزی است که خود آنها آن را می‌خواند و بایستی خودشان آن را حل و فصل کنند.»

 

سخنگوی کاخ سفید از موضع‌گیری درباره درخواست‌های عربستان سعودی و دیگر کشورهای «محاصره‌کننده قطر» مبنی بر بستن شبکه «الجزیر»، خودداری کرد.

 

وی گفت: «ما آماده هستیم برای تسهیل کردن روند این رایزنی‌ها نقش ایفا کنیم ولی خودشان باید به این قضیه رسیدگی کنند.»

 

موضع‌گیری جدید کاخ‌سفید در حالی مطرح می‌شود که در 24 ساعت گذشته فهرستی با 13 شرط برای لغو تحریم‌های قطر به رسانه‌ها درز کرده که بحران قطر با چهار کشور عربستان، مصر، بحرین و امارات را وارد مرحله جدیدی کرده است.

 

کاهش رابطه با ایران و توقف فعالیت‌های شبکه خبری الجزیره از شروطی است که برای قطر تعیین شده است.

 

چهار کشوری که روابط خود با قطر را قطع کرده‌اند همگی از متحدان اصلی آمریکا در منطقه‌اند و انتظار می‌رود با علنی شدن این مفاد 13 گانه، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا به زودی در ارتباط با آنها موضع‌‎گیری کند.