919 تحریم لغو شده با برجام بی اثر!


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , برجام

بیش از یک هفته جنجال آفرینی دلواپسان در خصوص قرارداد نفتی، سرانجام آن چه نه بر مبنای ادعای آن ها، بلکه بر اساس حقیقت موجود منفعت ملی را تامین می کرد، درخانه ملت اتفاق افتاد. طرح سه فوریتی برای توقف توتال متوقف شد و نمایندگان از اظهارات بیژن نامدار زنگنه مطمئن تر از قبل شدند که توتال منافاتی با منافع کشور ندارد. فارغ از حاشیه های پیش آمده در خصوص نامه دلواپسان بهارستان و آن چه میان کواکبیان و ذوالنور رخ داد، نکته جالب دیگری در سخنان یک نماینده اصولگرا نمود پیدا کرد که از قضا، آن هم با رفتار، گفتار و طرز فکر منتقدان دستاوردهای بین المللی دولت در تضاد بود. حشمت الله فلاحت پیشه از لغو نزدیک به هزار تحریم در دوران پسابرجام خبر داد.

 

خبر ساده بود و کوتاه؛ در هیاهوی موافقان اکثریت و مخالفان در اقلیت که البته از آن ها جز این هم انتظارنمی رفت، نماینده اصولگرای مردم اسلام آباد جمله ای تاریخی گفت که خوب است مخالفان هنوز سفت و سخت برجام آن را از زبان یکی از نزدیکان خود، دوباره وچندباره مرور کنند. حشمت الله فلاحت پیشه که غالبا بر سبیل اعتدال و انصاف قدم بر می دارد در ضمن دفاع از قرارداد توتال که خود دستاورد امضای برجام و لغو تحریم هاست، خبر داد: «919 نوع تحریم در دوران پسا برجام برداشته شده که ۲۴۵ تحریم باقی مانده است. ماحصل تلاش ها آن است که آمریکا را در کنج قرار داده و با سایر کشورهای دنیا کار می کنیم.»

 

**ادعای بی برهان و پر تکرار

می گفتند برجام هیچ تاثیری ندارد. گفتند اصلاح طلبان و حامیان دولت در عمل انجام شده قرار گرفته اند و مجبورند از برجام حمایت کنند. نمایندگان جمهوری اسلامی در مقابله با دشمنان را خائن خطاب کردند و کار را به جایی رساندند که رهبری معظم سخنرانی کنند و از تیم مذاکره کننده هسته ایبا تعابیری مانند «امین، غیور، شجاع و متدین» نام ببرند و با تاکید بر آگاهی خود از روند مذاکرات، از هیئت دیپلماسی دولت حمایت کنند.

 

با این حال دلواپسان اگر در طول مذاکرات نیمی‌از توان خود را برای توقف برجام پیش گرفتند، بعد از دستیابی به توافق تا همین امروز تمام توان خود را برای تخریب این ثمره بزرگ تاکتیک «نرمش قهرمانانه» به کار گرفتند. زمانی که باراک اوباما در حال تحویل دولت آمریکا به دونالد ترامپ بود و رئیس جمهور جدید مستقر در کاخ سفید وعده پاره کردن برجام می‌داد، عده ای از همین افراد که رسانه‌هایی با پول بیت المال در اختیار دارند می‌گفتند تنها نکته مثبت ترامپ همین است و اظهار امیدواری کردند که واشنگتن در راستای منافع آن‌ها عمل کند. برجامی‌که روز گذشته فدریکو موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقابل اظهارات اخیر مقامات آمریکایی در خصوص مخالفت با برجام تذکری جدی داد و اظهار داشت: «واشنگتن باید بداند که برجام متعلق به جامعه بین‌المللی و مورد تایید سازمان ملل و اتحادیه اروپاست. ما مسئولیت داریم که مطمئن شویم که اجرای برجام ادامه خواهد یافت.»

 

دستاورد دولت و ملت را دستاویز تخریب کردند

در مناظرات و فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات اخیر ریاست جمهوری، رقبای حسن روحانی تلاش کردند برجام را بی ثمر و بی حاصل تلقی کنند. اگرچه نتیجه انتخابات نشان داد که مردم ثمره برجام را به خوبی لمس کرده اند، با این حال برخی ادعاها در آن بازه زمانی نکات و حواشی خاص خود را داشت و از قضا «در تاریخ ماندگار شد». ابراهیم رئیسی که جملات قصار خاصی در آن ایام از خود ثبت کرد در یکی از مناظرات در خصوص برجام اظهار داشت: « برجام به صورت چکی است که باید نقد شود . با ضعف‌هایی که دولت به طرف مقابل نشان داده به هیچ عنوان توانایی نقد کردن چک برجام را ندارند.»

 

محمدباقر قالیباف نیز در ضمن بی اثر خواندن برجام عنوان کرد:« امروز در اجرای برجام چه کردید؟ آثارش برای مردم چه بوده است؟» البته مصطفی میرسلیم نیز از قافله عقب نماند و گفت: « به نظر شما چگونه می‌توان حقوق ملت شریف را در چارچوب برجام گرفت؟» وی همچنین ورود کشور به پروسه برجام را چهار سال اتلاف وقت دانست. البته سخنان علیه برجام در آن دوره زمانی بسیار بیشتر از این موارد بود. افزایش آشکار فروش نفت، ورود تجهیزات برای افتتاح فازهای جدید و بهره برداری بیشتر از پارس جنوبی و همچنین آغاز نوسازی ناوگان هوایی کشور با قراردادهای ایرباس و بوئینگ که تنها سه مورد از موارد بی شمار احقاق حقوق ملت و نظام بود،هرگز به چشم کسانی که خود را به خواب زده بودند نیامد و نیامده است.

 

البته مناظره سوم ریاست جمهوری دو نقل‌قول بسیار جالب داشت که مرور آن خالی از لطف نیست. مصطفی میرسلیم در این مناظره عنوان کرد:« آیا از برجامی‌که شما این قدر سنگ آن را به سینه می‌زدید درست استفاده کردید تا بتوانیم بر روی بازرگانی خارجی کار کنیم؟» و ابراهیم رئیسی در جمله ای واضح تر از عدم جذب سرمایه خارجی انتقاد کرد: «شما یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدید سرمایه خارجی بود،‌عدد سرمایه خارجی را خودتان بگویید که اکنون چقدر است؟ » سرمایه خارجی جدای از مثال‌های گوناگونی که تا آن زمان محقق شده بود، حالا از طریق شرکت توتال و با در نظر گرفته شدن منافع جمهوری اسلامی‌ایران به کشور سرریز شد اما، عده ای گفتند چرا سرمایه خارجی جذب می‌کنید!

 

**«چشمان باز بسته»

این رویکرد البته همچنان از سوی دلواپسان به قوت خود باقی است. ابراهیم رئیسی در یکی از تازه ترین اظهارات خود که با عنوان ناگفته‌های انتخابات در رسانه‌ها منعکس کرده، بار دیگر عنوان کرد که تحریم‌ها برداشته نشده و عملا برجام را بی اثر دانست. وی اظهار کرد: «گفتند اگر اینها رای بیاورند، جنگ و ناامنی می‌شود، یا دوباره تحریم می‌شود. خب، اخیراً مردم خبرها را می‌بینند، در آمریکا یکی از بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها علیه ما در حال تصویب است. .. این واقعیت را که برداشتن تحریم‌ها تنها از مسیر شکل‌گیری یک دولت مقتدر و نه با ترس و مجامله محقق می‌شود برخی پوشاندند و الان هم پاسخگو نیستند.»

 

جدای از آن که تحریم مورد اشاره ابراهیم رئیسی شاید همان تحریمی‌باشد که با نفوذ و یارگیری ایران در جوامع بین المللی، به شکست ایالات متحده و دفاع اتحادیه اروپا از عدم صدور تحریم تازه علیه ایران منجر شد، می‌توان این طور گفت که شاید هنوز برخی متوجه نشده اند، در مورد تحریم‌ها اصالت با لغو تحریم‌ها بود که در تاکتیک نرمش قهرمانانه مورد سفارش رهبری به وقوع پیوست و اتفاقا منجر به مانور عزتمندانه و مقتدرانه جمهوری اسلامی‌در جوامع بین المللی شد. دولتی مقتدر، اهل تعامل، انقلابی به معنای حقیقی آن که در پی احقاق حقوق ملت و کشور است و دولتی که نشان داده چطور باید در هر حوزه تخصصی و به نفع ملت کار کرد قدم در راه لغو تحریم‌هایی گذاشت که دولت مورد حمایت دلواپسان با شعار انقلابی گری آن را پدید آورد. تحریم‌های بی اثر و قطعنامه‌های کاغذپاره، حالا با مرتفع شدن بیش از گذشته نشان می‌دهد که چرا رئیس جمهوری عده ای را کاسب تحریم خوانده بود. اتفاقی که شاید قرارداد توتال بیش از بحث‌های مرتبط گذشته آن را تفسیر کند.

 

**«سلام بر اصولگرایی معتدل»

حالا، حشمت الله فلاحت پیشه، یک بار دیگر در مجلس نشان داد که وقتی حسن روحانی از اصولگرایی معتدل و منصف سخن می‌گفت چه منظوری داشت. فلاحت پیشه درخصوص قرارداد توتال در مجلس شورای اسلامی‌اظهار داشت: «در شرایطی که کشورها به دنبال بازگشت تحریم هستند قراردادی با تضمین‌های حاکمیت ملی بسته شده است. ما باید ۲۰۰ میلیارد دلار در میادین نفتی سرمایه گذاری کنیم که چنین پولی را نداریم.»

 

نماینده مردم اسلام آباد تاکید کرد: «زمان مذاکرات هسته ای نیز طرح بی اعتمادی،‌ توان چانه زنی مسئولان را تضعیف کرد اکنون نیز این بی اعتمادی توان چانه زنی را کم می‌کند. به جای بی اعتمادی اگر فکر می‌کنید تخطی شده آن را مطرح کنید.» جمله پایانی فلاحت پیشه اما با آن که پیش‌تر نقل شد، شاید تکرارش لازم باشد:« 919 نوع تحریم در دوران پسا برجام برداشته شده که ۲۴۵ تحریم باقی مانده است.

 

ماحصل تلاش‌ها آن است که آمریکا را در کنج قرار داده و با سایر کشورهای دنیا کار می‌کنیم.» 919 تحریم بی‌اثر که لغو آن برای برخی هنوز ناخوشایند است. فلاحت پیشه اصولگرا که منفت ملی را برخلاف خیلی‌ها قربانی رویکرد حزبی نمی‌کند. عبدالله رمضان زاده در حساب کاربری توئیتر خود جمله دردناک و در عین حال جالبی نوشت که شاید حرف دل زنگنه، روحانی و مردم نیز باشد: «اگر ۷۳۰میلیارد دلار را در آن هشت سال هدر نداده بودند نیازی به دست درازکردن نزد توتال برای پنج میلیارد دلار نبود؛ ببینید چه بلایی سر کشور آوردند.» مردم دیده اند؛ کاش باقی هم مردم باشند و ببینند.

 

 اخبار  سیاسی  - آفتاب یزد/ محمد مهدی حسین‌نیا