روحانی: اشتغال با پول دادن به مردم حل نمی‌شود/ ایجاد ۱۰۰هزار شغل در فناوری‌‌های نوین در سال گذشته


اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 حجت‌الاسلام روحانی در گفت وگوی ویژه خبری:

اشتغال با پول دادن به مردم حل نمی‌شود/ ایجاد ۱۰۰هزار شغل در فناوری‌‌های نوین در سال گذشته

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: کشور ما در شرایطی است که نیازمند به مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سال‌های گذشته برای کشور ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با تبریک شب میلاد حضرت ولی عصر (عج) امشب را شب عدالت و امید دانست و در پاسخ به این پرسش که علت حضورش در عرصه انتخابات چه بوده است گفت: کشور ما در شرایطی است که نیازمند به مدیریت قوی برای خروج از شرایطی است که در طول سال‌های گذشته برای کشور ایجاد شده است.

 

رییس جمهور ادامه داد: برای خروج از این شرایط  نیازمند این هستیم که فرد اولا جامعه و مشکلات آن را بداند و جهان را بشناسد و با تحرک دیپلماتیک آشنا باشد. او باید بتواند متخصصان را جذب و به کارآفرینان اعتماد دهد و سرمایه اجتماعی را ایجاد کند و با همه گروه‌ها بتواند کار کند تا با این شرایط نیاز کشور را برای تحرک سیاسی، اقصادی و اجتماعی ایجاد کند.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما گام اول را برداشتیم و امیدوارم با همراهی و همگامی مردم، گام‌های بعدی را برداریم

 

او افزود:  بعضی‌ها فکر می کنند با دادن پول مسئله اشتغال حل می‌شود. اول باید مردم به آینده کشور اعتماد داشته باشند و در جامعه احساس امنیت کنند. اینطور نیست که فردی برای یک سال یا دوسال سرمایه‌گذاری کند. ممکن است سرمایه‌گذاری چندین سال طول بکشد.

 

روحانی با بیان اینکه پمپاژ کردن پول در جامعه تجربه خود را در گذشته نشان داده است، اظهار کرد: متاسفانه در دوره‌ طولانی کشور بدون اشتغال خالص بوده و این مشکل در این سال‌ها بوجود آمده و جامعه ما با یک بیکاری بزرگ مواجه شده است.

 

او ادامه داد: در برنامه پنج ساله ششم، اشتغال ۹۹۵ هزار نفر در سال درصورتی که رشد ۸ درصد داشته باشیم امکان پذیر است. اگر بتوانیم در طول برنامه ۸ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم، می‌توانیم آنچه در برنامه آمده است را عملی کرد اما ما برای اینکه اشتغال را افزایش دهیم نیاز به تقویت بنگاه‌های کوچگ و بزرگ داریم.

 

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ به ۲۴ هزار بنگاه کوچک و متوسط کمک اقتصادی کردیم و آنها فعال شدند. ادامه این کار می‌تواند بنگاه‌هایی که فعال نیستند را فعال کند. اینترنت موجب شغل جدید برای جوانان شده است.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: درسال ۹۵ ، ۱۰۰هزار شغل در فناوری‌‌های نوین داشتیم. بنابراین فعالیت‌های بانک‌ها یکی از پایه‌های این کار است. البته ما برنامه‌های ویژه‌ای داریم از جمله برنامه کارورزی را که در سال گذشته آغاز کردیم و الان در حال اجرا است.

 

او به حمایت‌های دولت از بخش فنی‌ و حرفه‌ای اشاره کرد و افزود: در طرح کاروزی که در حوزه فنی‌ و حرفه‌ای است افراد ۴ ماه آموزش می‌بینند و حداقل دستمزد به این‌ها پرداخت می‌شود و بعد در کارگاهایی که کارفرما مایل باشد، مشغول به کار می‌شوند. در سال اول دولت هزینه را به کارگاه پرداخت می‌کند. این طرح تصویب شده و می‌تواند به عنوان اولین برنامه اجرایی دولت داوزدهم باشد. یکی از برنامه‌های صد روزه‌ام در دولت آتی فعال کردن همین طرح است.

 

رییس جمهور بر لزوم فراهم کردن تسهیلات لازم و ایجاد بازار فروش تاکید کرد و گفت: صادرات غیر نفتی سالانه ۲۵ درصد رشد داشته باشد و باید این روند را ادامه دهیم. اشتغال به  مدیریت، سرمایه، فناوری‌های نوین، محیط  کار و ... نیاز دارد ما در گذشته تجربه ۶۵۰ هزار شغل را داشتیم و می‌توانیم این تعداد را به ۹۹۵ هزار شغل برسانیم.

 

روحانی یادآور شد: بهترین روش برای اشتغال در بنگاه‌های کوچک و بزرگ است. بنگاه‌های بزرگ نیازمند سرمایه زیاد است اما صنعت گردشگری می‌تواند اشتغال ایجاد کند. در دولت یازدهم تحرک بسیار خوبی در زمینه گردشکری داشتیم و تقریبا شهرهای گردشگر پذیر خارجی، هتل‌هایشان به مدت ۷ ماه رزور بوده است.

 

او گفت: گردشگری؛ اشتغال سریع و بدون هزینه را می‌تواند برای ما بوجود آورد. همچنین صادرات غیرنفتی می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد.

 

روحانی در پاسخ به این پرسش که برای حل مشکل بازنشستگان و صندوق‌های بازنشستگی چه راه‌حلی دارید گفت: بحث بازنشستگی شامل دو موضوع می‌شود. اول صندوق‌های بازنشستگی است که باید متحول شود. یکی از مباحث بسیار مهم ما هم در برنامه پنج ساله و هم در برنامه دولت دوازدهم رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی است .

 

او با اشاره به تدوین برنامه‌های دولت دوازدهم از صداوسیما خواست آدرس اینترنتی آن را به مردم اعلام کند و ادامه داد: از کاندیداها می‌خواهم برنامه خود را منتشر کنند تا مردم بتوانند از طریق برنامه‌های آنها تصمیم‌گیری کنند. ۷۰ درصد حقوق بازنشستگی را دولت پرداخت می‌کند. همچنین زود بازنشسته شدن کارمندان دولت به این صندوق لطمه زده است. از سوی دیگر دولت صددرصد هزینه صندوق نیروهای مسلح را پرداخت می‌کند و ما برنامه مفصلی برای اصلاح صندوق‌ها در نظر داریم.

 

رییس دولت یازدهم با اشاره به معیشت بازنشستگان خاطرنشان کرد : بحث دیگر ما زندگی بازنشستگان است که شرایط بسیار بدی را قبل از این دولت داشتند و حقوق آنها بسیار کمتر از تورم افزایش پیدا می‌کرد. ما در دولت یازدهم سالانه این  افزایش حقوق را با افزایش تورم پیش بردیم وبه سوی همسان سازی پیش رفتیم. در طرح سال ۹۶ حقوق بازنشستگان به  بیش از یک میلیون تومان رسید و اکنون حداقل حقوق بازنشستگان یک میلیون و  ۵۰هزار تومان است که پرداخت می‌شود و معتقدیم باید قدم‌های بیشتری برداشته شود تا بازنشستگان بتوانند راحت‌تر زندگی کنند.

 

رئیس دولت تدبیر و امید در پاسخ به این سوالی درخصوص توسعه روستایی و مشاغل روستایی گفت: ۳۰ درصد جمعیت کشور ما روستایی است. در این دولت قدم‌های خوبی برای روستاها برداشته است و باید قدم‌های بیشتری هم برداشته شود.

 

روحانی با بیان اینکه یکی از دلایل مهاجرات عدم وجود شرایط خوب در روستاها است، اظهار داشت: یکی از مبالغ ناشی از صرفه‌جویی در یارانه‌ها به روستاها تخصیص یافته است. آسفالت روستاها بیشتر شده است. به روستاهای بیشتر از ۱۰ خانوار برق رسانی شده است. تلفن به همه روستاها رسیده است و بخش بزرگی از روستاها به اینترنت متصل هستند و شغل اینترنتی به روستاها رسیده است.

 

او افزود: روستاهای ما گردشگرپذیر می‌شوند که این مسئله موجب رونق روستاها خواهد شد. در بخش کشاورزی کار بزرگی شده است. خرید تضمینی گندم مانند یارانه است. گندم را کیلویی ۱۳۰۰ تومان خریداری می‌کنیم که دو برابر قیمت جهانی است. ما قبلا ۶ میلیون تن گندم وارد می‌کردیم ولی اینک ۳ میلیون تن گندم آماده صادرات است. امروز بسیاری از روستاها از نعمت گاز برخودار شده‌اند.