«شروع بد» طلا در ابتدای نیمه دوم سال /سقوط ۲۱ دلاری


اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی, طلا

اونس طلا که جمعه گذشته، آخرین روز ماه ششم میلادی را با بهای ۱۲۴۱ دلار به پایان برده بود، جمعه ششم جولای را با بهای ۱۲۱۲ دلار به اتمام رساند تا تنها ۱۲ دلار با مرز کانال پایین‌تر فاصله داشته باشد. اونس در حالی این روزها به مرز کانال ۱۱۰۰ دلار نزدیک شده که اوایل ماه ژوئن با رفتن به محدوده ۱۲۹۰ دلار، به گذر از مرز ۱۳۰۰ دلار چشم داشت.

به گزارش اقتصادنیوز، اونس اولین روز کاری دوره 6 ماه دوم سال‌جاری میلادی را به سقوط 21 دلاری گذراند. اونس روز دوشنبه روی مرز 1220 دلار ایستاد. کاهش معاملات به دلیل تعطیلی روز بعد بازارهای آمریکا به مناسبت روز استقلال این کشور نتوانست در این روز جلوی سقوط بهای اونس را بگیرد. بخشی از بازارهای آمریکا هم دوشنبه زودتر به کار خود پایان دادند. کیتکو در این روز بازار دوشنبه را «سبک و تعطیل مانند» توصیف کرد. با این همه، ادامه فشار فنی و نبود اخبار تازه از تحولات ژئوپلیتیک و البته جهش شاخص دلار به ضرر طلا کار کرد. شاخص دلار که چندی است به‌شدت تحت‌فشار است، دوشنبه در یک جهش اصلاحی از کف 9 ماهه 62/ 95 واحدی روز جمعه به عدد 21/ 96 واحد پرید. در این روز نفت خام هم توانست به اوج 3 هفته‌ای تعدیل شود، اما رشد آن کمکی به طلا نکرد.

 

تعدیل سقوط

با سقوط شدید روز دوشنبه، تعدیل روند در روز سه‌شنبه عجیب نبود. اونس در روز دوم هفته با 4 دلار رشد به بهای 1224 دلار رسید. بهای اونس در حالی روز سه‌شنبه تعدیل شد که این روز، روز تعطیلی بازارهای آمریکا بود. 4 جولای، روز استقلال آمریکاست. آنچه علاوه بر شناسایی سود در این روز به طلا کمک کرد، آزمایش تازه موشکی کره شمالی در آستانه برگزاری نشست گروه 20 در هامبورگ آلمان بود. آن طور که گزارش شده دو موشکی که اخیرا کره شمالی آزمایش کرده، از پایگاه هوایی پانگهیون کره شمالی شلیک شده و پیش از فرود در دریا توانسته مسافتی حدود ۹۳۰ کیلومتر را طی کند. نهادهای نظامی آمریکا اعلام کردند، موشکی که کره‌شمالی به‌تازگی آزمایش کرده یک موشک بالستیک قاره‌پیما بوده و قابلیت رسیدن به خاک آلاسکا را دارد. با این همه، به‌نظر می‌رسد موشک‌های کره‌شمالی هنوز از توانایی هدف‌گیری دقیق برخوردار نیستند و پیونگ‌یانگ هنوز به فناوری سوار کردن کلاهک هسته‌ای روی این موشک‌ها دست نیافته است.

 

ادامه رشد

رشد روز سه‌شنبه، روز چهارشنبه نیز تکرار شد. اونس در این روز به بهای 1227 دلار رسید. اونس در سومین روزهفته میلادی کف حدودا 5/ 3 ماهه، 1217 دلار را هم تجربه کرد، اما با باز شدن بازارها آمریکای شمالی از کف روزانه فاصله گرفت. پایان موقعیت فروش برخی معامله‌گران پس از سقوط 21 دلاری دوشنبه و تعدیل روند سه‌شنبه، دلیل رشد اندک روز چهارشنبه بود. با این همه، نقره در این روز تحت فشار فنی به کف 14 ماهه رفت. تحولات ژئوپلیتیک شبه جزیره کره هم چهارشنبه کمی به طلا کمک کرد. دیگر خبر مهم چهارشنبه انتشار صورتجلسه نشست پیشین کمیته بازار آزاد فدرال رزرو بود، اما داده‌های این صورتجلسه اثر چندانی بر بازارها نداشت.

 

بر اساس این صورتجلسه نگرانی‌هایی درباره تاثیرپذیری بد بازارهای مالی از افزایش نرخ‌های بهره و همچنین احتمال پایین ماندن تورم وجود دارد. در صورتجلسه اشاره‌ای به زمان کاهش دارایی‌های بانک مرکزی آمریکا نشده است. چهارشنبه شاخص دلار با رشدی اندک به 29/ 96 واحد رسید که مانع طلا بود. همچنین دومین عامل خارجی یعنی بهای نفت خام نیز با افت شدید به ضرر طلا کار کرد تا اثر عوامل افزایشی محدود باشد.

 

بازگشت افت

روز چهارم هفته روز بازگشت به میانه محدوده 1220 دلار بود. اونس در این روز به قیمت 1225 دلار افت کرد. افزایشی‌های بازار قصد داشتند در این روز با استفاده از داده‌های اندکی بدتر از انتظار روز چهارشنبه، بازار را افزایشی کنند، اما در این راه ناکام ماندند.چهارشنبه داده‌های موسسه ADP نشان داد که اشتغال‌زایی بخش خصوصی آمریکا در ماه ژوئن 158 هزار مورد بوده؛ درحالی‌که رقم مورد انتظار 180 هزار بود. با این همه، مانند همیشه، گزارش دولتی روز جمعه گزارش مهم‌تری بود که همه انتظار آن را می‌کشیدند. شاخص دلار پنج‌شنبه با افت تا عدد 80/ 95 واحد به نفع طلا کار کرد، اما عوامل کاهشی در این روز غالب بودند. نفت خام هم نتوانست با رشد خود به طلا کمک بکند.

 

تشدید افت

اونس روز جمعه را با بهای 1221 دلار شروع کرد و بعد رو به نوسان‌های انتظاری آورد. نوسان‌های انتظاری تا ساعت 5 عصر به وقت تهران که گزارش اشتغال‌زایی آمریکا منتشر شد، ادامه داشت. در این ساعت گزارش اشتغال‌زایی ماه ژوئن نشان داد که بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ششمین ماه سال میلادی 222 هزار شغل ایجاد کرده است. رقم مورد انتظار 175هزار شغل بود. با این همه، نرخ بیکاری با افزایش جزئی 1/ 0 درصدی به 4/ 4 درصد رسیده است. این داده‌های متناقض روند طلا را نوسانی کرد. اونس ابتدا رشد اما سپس افت کرد، درست وارونه شاخص دلار که ابتدا افت و سپس رشد کرد. شاخص دلار روز جمعه روی عدد 00/ 96 واحد ایستاد. با ثبت قیمت 1212 دلاری برای اونس در پایان روز جمعه، بازدهی منفی 3/ 2 درصدی برای این کالای گرانبها ثبت شد تا کارشناسان حرفه‌ای انتظار ادامه افت ارزش طلا را در روزهای پیش‌رو داشته باشند. با این همه، سرمایه‌گذاران خرد هنوز به طلا امید دارند. جزئیات پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را در گزارش فردای «دنیای اقتصاد» بخوانید. در این گزارش رویدادها و داده‌های مهم هفته را نیز پیش‌رو خواهید داشت.

 

با آنکه سرمایه‌گذاران خرد هنوز امید کوتاه‌مدت خود را به طلا از دست نداده‌اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نسبت به گذشته اعتماد بسیار کمتری به فلز زرد دارند. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که مردم آمریکا در شرایط کنونی تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار سکه طلا ندارند. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو نیوز، تحلیلگران اقتصادی تاکید کردند، سرمایه‌گذاران بین‌المللی در حال دور شدن از بازار فلزات گرانبها به‌خصوص طلا هستند و آمارهای مربوط به فروش سکه طلا در این کشور طی ماه ژوئن به خوبی این مساله را نشان می‌دهد.

 

براساس این گزارش تحلیلگران «کامرز بانک» آلمان اعلام کردند: آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در ماه ژوئن تنها 6 هزار اونس سکه طلا از شرکت یو اس مینت در بازار آمریکا به فروش رسیده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل به شدت کاهش داشته است. فروش سکه طلا در بازار آمریکا از ابتدای امسال تاکنون نسبت به سال قبل در همه ماه‌ها با کاهش روبه‌رو شده است. این وضعیت برای سکه نقره از شرکت یو اس مینت نیز مشابه بوده است. فروش سکه نقره در آمریکا در ماه ژوئن بار دیگر به کمتر از یک میلیون اونس رسیده است.