فسیل ۹۹ میلیون ساله پرنده دندان دار دانشمندان را حیرت زده کرد


اخبارعلمی,خبرهای  علمی ,پرنده دندان دار

باستان شناسان به تازگی موفق به شناسایی فسیل تقریبا کاملی از یک پرنده شده اند که در شیره یک درخت باستانی از ۹۹ میلیون سال قبل تا به حال سالم باقی مانده است.

 به گزارش مهر به نقل از بی جی آر، این پرنده که در زمان مرگ تنها چند روز از حیاتش می گذشت یکی از شگفت آورترین و منحصربه فردترین نمونه های حیات وحش در عصر حجر است.

 

نسل این پرنده تازه از تخم سردرآورده امروزه منقرض شده و بررسی ها نشان می دهد این فسیل متعلق به خانواده پرنده هایی موسوم به  Enantiornithines است که شباهت هایی به مرغ های امروزی دارند. اما وجود چنگالهایی در نوک بال ها و همین طور دندان های کوچک در منقار آنها را از مرغ ها متمایز می سازد.

 

فسیل یاد شده که در کشور میانمار(برمه) کشف شده حاوی کل بدن این پرنده شامل بال ها، سر و چنگال آن است. دانشمندان می گویند پرنده هایی از این دست از توان بیشتری برای حفاظت از خود در مقایسه با پرنده های امروزی برخوردار بوده اند و یکی از علل این امر آن بوده که آنها بلافاصله بعد از تولد قادر به پرواز بوده اند. این در حالی است که جوجه های پرنده های امروزی بعد از گذشت مدت زمانی قابل توجه از مادر مستقل شده و توان پرواز به دست می آورند.

 

قرار است بعد از تکمیل بررسی ها و تحقیقات علمی این فسیل تا قبل از پایان جولای برای مشاهده عموم به موزه تاریخ طبیعی شانگهای چین منتقل شود.