مرحله اول شتابدهنده سزامی با حضور ایرانیان افتتاح شد


اخبارعلمی ,خبرهای  علمی,شتابدهنده سزامی

مرحله اول «شتابدهنده سزامی» امروز با حضور نمایندگانی از ایران، فلسطین و کشورهای دیگر در قلب خاورمیانه در شمال غربی امّان پایتخت اردن افتتاح شد.

 به گزارش مهر به نقل از بی بی سی، طرح مرکز تحقیقاتی Synchrotron-light for Exprimental Science and Applications امروز در اردن افتتاح شد.  در مراسم افتتاحیه این مرکز پادشاه اردن، وزیر علوم مصر و سفیر ایران سخنرانی کردند. این مرکز که با همکاری کشورهای مختلف در خاورمیانه و اروپا ساخته شده اکنون در اختیار دانشمندان ایرانی، فلسطینی و اروپایی قرار خواهد گرفت.

 

در مرکز سینکروترون با تولید اشعه های قدرتمند نور چشم اندازی دقیق از هر چیزی فراهم می کند. با این روش می توان بافت های سرطانی یا حتی کاغذهای پوستی باستانی را برای وجود بیماری های مختلف بررسی کرد.

 

ساختمان این مرکز در ۳۵ کیلومتری شمال عمان پایتخت اردن قرار دارد. ایده ساخت این مرکز حدود ۲۰ سال قبل شکل گرفته است.  

 

این نخستین مرکز سینکروترون خاورمیانه به حساب می آید. سزامی درحقیقت نشان دهنده شروع عصر جدیدی از همکاری های علمی میان کشورهای جهان است.

 

دکتر تبریزچی، دکتر جواد رحیقی،  سفیر کشورمان در اردن دکتر فردوسی پور، دکتر روضاتیان بعنوان سرپرست کاربران ایرانی در سزامی و دکتر خسرو ابادی جزء کادر سزامی هستند.

 

کلمه سزامی (SESAME) به معنای لغوی کنجد (در انگلیسی) کوتاه شده عبارت Synchrotron light for Experimental Science and Application in the MiddleEast که می‌توان آن را تابش سینکروترون برای تحقیقات علوم کاربردی و بکارگیری آن در خاورمیانه معنی کرد. این پروژه همکاری علمی و فنی بین‌المللی برای تأسیس و استفاده از یک دستگاه سینکروترون در منطقه خاورمیانه است که با هدف توسعه تکنولوژی سینکروترون در منطقه خاورمیانه بوجود آمده است.

 

سزامی اولین مرکز تحقیقاتی مهم با سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی در خاورمیانه است که به وسیله دانشمندان و دولتمردان منطقه پایه‌گذاری شده است. این طرح بین‌المللی زیر چتر یونسکو در سال ۲۰۰۲ آغاز به کار کرد و از سال ۲۰۰۳ به بعد به عنوان یک مؤسسه بین‌المللی مستقل به کار خود ادامه داده است.

 

پیش بینی می‌شود که منابع تابش سینکروترون تأثیر زیادی بر توسعه علم و فناوری در منطقه خاورمیانه و همچنین توسعه صنعتی، آموزش دانشجویان و اقتصاد عمومی منطقه، داشته باشند. یکی از مهمترین اهداف پروژه سزامی علاوه بر اهداف ذکر شده، ایجاد یک بستر برای ترویج توافق و صلح در منطقه بوسیله همکاری‌های علمی و فنی میان این کشورها است.

 

سینکروترونی که در طرح سزامی استفاده خواهد شد، سینکروترونی است که پیش از این در آلمان استفاده می‌شده است و با به روز رسانی‌ها و افزایش توان و تغییر مشخصات فنی به منطقه منتقل خواهد شد و شاید بتوان آن را هدیه آلمانی‌ها به خاورمیانه نامید. دلیل آلمان برای اهدا این شتابدهنده به طرح سزامی این بود که ساخت دستگاه سینکروترون جدید خود را به پایان رسانده بود و وزارت آموزش و تحقیقات آلمان برای تمرکز بودجه بر روی فعالیت سینکروترون جدیدش تصمیم به تعطیلی فعالیت سینکروترون قدیمی گرفت.