10درصد مساحت کشور در وضعیت بحرانی خشکسالی


اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,وضعیت بحرانی خشکسالی

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور نسبت به وضعیت بحرانی کشور در حوزه خشکسالی‌های بلند مدت هواشناسی خبر داد و گفت: شرایط خشکسالی هواشناسی کشور وخیم ارزیابی می شود چون پهنه‌های وسیعی از کشوردر نگاه دراز مدت دچار خشکسالی شدید و بسیار شدید هستند.

 شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین وضعیت خشکسالی کشور را در دو منظر کوتاه مدت و بلند مدت تشریح کرد و گفت: بر اساس شاخص کوتاه مدت خشکسالی، بسیاری از استان‌ها دارای درجات مختلفی از خشکسالی هستند. در شرایط حاضر بخش وسیعی از استان‌های خوزستان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد از خشکسالی‌های متوسط و شدید رنج می‌برند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس این شاخص یک ساله منتهی به پایان اسفند 95 تعدادی از استان‌ها نیز از خشکسالی‌های خفیف و متوسط رنج می برند، اظهار کرد: استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، ‌قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، هرمزگان، بوشهر و ایلام با خشکسالی‌های خفیف تا متوسط درگیر هستند.

اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,وضعیت بحرانی خشکسالی

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور همچنین استان های با شرایط طبیعی و ترسالی را نیز اعلام کرد و افزود: با توجه به شاخص کوتاه مدت یکساله تعدادی از استان‌ها در شرایط طبیعی و حتی شرایط ترسالی خفیف قرار دارند، این استان ها شامل بخش‌هایی از همدان، لرستان، مازندران، گلستان و بخش‌های جنوبی و شرقی فارس و شمال اردبیل است.

 

فاتح در ادامه به بررسی وضعیت خشکسالی کشور در مقیاس بلندمدت پرداخت و گفت: در نگاه بلندمدت شرایط خشکسالی کشور وخیم‌ ارزیابی می‌شود چون خشکسالی‌های انباشته شده کماکان در پهنه‌های وسیعی از کشور پایدار مانده‌اند و با وجود بارش‌های خوب ماه‌های اخیر خشکسالی‌های بلندمدت همچنان پابرجا هستند.

اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,وضعیت بحرانی خشکسالی

 

وی با اشاره به اینکه استان‌های بوشهر، خوزستان، چهار محال و بختیاری، قم، بخش‌هایی از تهران، البرز، خراسان جنوبی، شمال کرمان، جنوب خراسان رضوی، بخش‌های وسیعی از خراسان شمالی با خشکسالی‌های انباشته شده درگیر هستند.

 

مساحت های تحت خشکسالی کشور در شاخص کوتاه مدت

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه خشکسالی به چهار طبقه خشکسالی های خفیف، متوسط، شدید و بسیار شدید تقسیم بندی می‌شود، تصریح کرد: قسمت های مختلف هر یک از استان‌های کشور بر اساس این دسته بندی خشکسالی  در شرایط متفاوت قرار دارند، برای مثال  75 درصد مساحت استان قزوین، 72 درصد مساحت هرمزگان و 69 درصد مساحت اردبیل  درگیر خشکسالی کوتاه مدت خفیف هستند و در بررسی کل کشور نیز  30 درصد از مساحت کل کشور با خشکسالی خفیف کوتاه مدت دست و پنجه نرم می‌کند.

 

فاتح همچنین استان‌های درگیر خشکسالی متوسط در مقیاس کوتاه مدت را برشمرد و افزود: در استان‌های قم، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب 97 درصد، 58 درصد و 50 درصد از مساحت این استان‌ها با خشکسالی متوسط کوتاه مدت روبرو هستند، افزون بر این، 28 درصد ازمجموع کل کشور دچار خشکسالی متوسط کوتاه مدت است.

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی درخصوص خشکسالی های کوتاه مدت شدید در کشور افزود: 60 درصد مساحت استان یزد، 53 درصد مساحت خوزستان و 44 درصد مساحت خراسان جنوبی درگیر خشکسالی شدید در مقیاس کوتاه مدت هستند و بر اساس همین بازه زمانی 16 درصد مساحت کشور دچار خشکسالی شدید است.

 

به گفته فاتح در بررسی خشکسالی های بسیار شدید مشخص شد که دو درصد مساحت یزد، یک و نیم درصد مساحت فارس و نیم درصد مساحت خوزستان با خشکسالی بسیار شدید کوتاه مدت دست و پنجه نرم می کنند و با همین شاخص دو دهم مساحت کل کشور با خشکسالی بسیار شدید کوتاه مدت مواجه است.

اخباراجتماعی  ,خبرهای اجتماعی  ,وضعیت بحرانی خشکسالی

مساحت تحت خشکسالی کشور در شاخص بلندمدت

این کارشناس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به مساحت تحت تاثیرخشکسالی کشور در بازه بلندمدت اشاره و  در خصوص خشکسالی های خفیف بلند مدت نیز اظهار کرد: 46 درصد مساحت کردستان، 37 درصد مساحت مازندران و 27 درصد مساحت همدان دچار خشکسالی خفیف بلندمدت است، همچنین 13 درصد مساحت کل کشور با خشکسالی خفیف بلندمدت روبرو است.

 

وی همچنین در تشریح وضعیت خشکسالی متوسط در مقیاس بلندمدت گفت: 68 درصد مساحت هرمزگان، 53 درصد مساحت لرستان، 52 درصد مساحت سیستان و بلوچستان و 40 درصد از مساحت کل کشور با خشکسالی متوسط بلندمدت مواجه هستند.

 

به گفته فاتح در بررسی خشکسالی های شدید بلند مدت در سطح کشور،  استان‌های بوشهر با 73 درصد، خوزستان 68 درصد و یزد 54 درصد درصدر استانهایی هستند که از خشکسالی شدیدبلند مدت رنج می برند و این درحالیست که 31 درصد از مساحت کل کشور با خشکسالی شدید بلندمدت مواجه است.

 

رئیس مرکز ملی خشکسالی با تاکید بر اینکه پهنه‌های وسیعی از کشور دچار خشکسالی بسیار شدید بلندمدت هستند، گفت: 98 درصد مساحت قم، 26 درصد مساحت خراسان شمالی و 24 درصد مساحت خراسان جنوبی دچار خشکسالی بسیار شدید در نگاه بلندمدت هستند و به طور کلی از مجموع کل کشور 10 درصد مساحت آن از خشکسالی بسیار شدید بلندمدت رنج می‌برد.

 

فاتح در پایان تاکید کرد: آنچه دراین بررسی ها حائز اهمیت است، آنست که درصد بالای خشکسالی های بسیار شدید و شدید بلند مدت در پهنه های مختلف کشور است که پیام آن برطرف نشدن آثار بلند مدت خشکسالی ها در کشور با بارش های مقطعی و لزوم توجه جدی آحاد مختلف جامعه و مسئولین به رویکردهای مبتنی بر سازگاری با شرایط اقلیم خشک در کشور است.