دومین جشنواره ی ملی نام و نشان ماندگار برگزار شد - دومین همایش نام و نشان ماندگار برگزار شد

دومین همایش نام و نشان ماندگار برگزار شد

دومین همایش نام و نشان ماندگار برگزار شد

برگزیده ها: دومین جشنواره ی ملی نام و نشان ماندگار برگزار شد

برگزیده ها دومین جشنواره ی ملی نام و نشان ماندگار با رویکرد گرامیداشت روز ملی خلیج فارس برگزار شد.

به گزارش برگزیده ها به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این همایش امشب (چهارشنبه شب) در سالن همایش های صدا و سیما و با حضور معاون حقوقی رئیس جمهور و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این جشنواره الهام امین زاده با اشاره به این که خلیج فارس یک اکوسیستم ویژه دارد که باید از آن حفاظت شود، گفت: ورودی آب به خلیج فارس بسیار اندک و تبخیر آب آن هم بسیار بالاست. سرعت جریان آبی هم در آن کند و چرخش آب در آن کم است. بنابراین برای حفظ پاکیزگی آن باید تلاش زیادی کنیم، زیرا به تدریج پاکیزگی خلیج فارس در خطر افتاده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: آتش سوزی چاه های نفت، فعالیت های پتروشیمی، رفت و آمد نفت کش ها و آلودگی نفتی خلیج فارس را آلوده کرده است. همچنین ریزگردها که از سوی عراق ، کویت و عربستان می آید در خلیج فارس رسوب می کند. همچنین 1.5 میلیون تن نفت به خلیج فارس نشت کرده است.

معاون حقوقی رئیس جمهور همچنین گفت: احداث اسکله ها، جزایر مصنوعی و انواع ساختمان ها در سواحل خلیج فارس به محیط زیست این دریا آسیب رسانده است. البته مدیریت واحدی در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس هم در مبارزه با این مسائل وجود ندارد.

امین زاده در ادامه با بیان این که مشکلات سیاسی کشورهای خلیج فارس حل مسائل زیست محیطی خلیج فارس را مشکل کرده است، خاطرنشان کرد: کنوانسیون های منطقه ای و بین المللی متعددی برای کاهش آلودگی های خلیج فارس وجود دارد اما کشورهای این منطقه باید مسئولیت خود را به عهده بگیرند.

امین زاده در پایان تأکید کرد: ما خلیج فارسی تمیز و زیبا می خواهیم و برای ماندگاری خلیج فارس به یک حرکت جدی در سطح منطقه نیازمندیم.

به گزارش ایسنا در ادامه ی این جشنواره محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت منطقه خلیج فارس در جهان گفت: حضور خلیج فارس در جنوب ایران، ایران را به یک نقطه ی حساس و استثنایی تبدیل کرده است. علاوه بر این ایران حلقه ی اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب است و خلیج فارس هم استراتژیک ترین منطقه ی جهان است، زیرا بزرگترین ذخایر نفتی و گازی جهان در این منطقه قرار دارد. در واقع خلیج فارس مهم ترین منطقه ی تأمین کننده ی انرژی جهان است.

وی همچنین افزود: کشورهای آسیای میانه یک بازار بزرگی هستند که به آب های آزاد دسترسی ندارند و امن ترین، سهل ترین و سریع ترین راه برای ارتباط آنها به آب های خلیج فارس کشور ایران است. در واقع ایران پل ارتباطی کشورهای آسیای میانه به خلیج فارس است.

ابوترابی فرد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: امکان شکل گیری یک منطقه ی بزرگ اقتصادی در سایه ی پیوند کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد. یکی از دلایلی هم که غرب تلاش می کند روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس را تیره کند جلوگیری از ایجاد همین منطقه است؛ در حالی که نقشه ی راه ایران این است که در سایه ارتباط سیاسی و اقتصادی نزدیک با کشورهای خلیج فارس راه را برای شکل گیری یک منطقه بزرگ اقتصادی فراهم کند.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به این که برای خلق اقتصاد مقاومتی باید از سواحل خود بهره ببریم، اظهار کرد رهبر انقلاب در توسعه ی سواحل مکران تأکید دارند و توسعه ی این سواحل هم در برنامه ششم توسعه قرار گرفته است. ما باید بنادر خود را به قطب اقتدار اقتصادی خود تبدیل کنیم اما متأسفانه در این حوزه قدم های معناداری برداشته نشده است. بنادر ما باید به قطب صادرات کشور تبدیل شود.

ابوترابی فرد در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت و مجلس از ظرفیت های خود برای توسعه ی سواحل و بنادر استفاده کنند تا زیرساخت های لازم در این زمینه فراهم شود و ایران به بزرگ ترین کریدور اقتصادی شمال به جنوب تبدیل شده و راه برای حضور کالاهای ایرانی در بازارهای جهانی هموار شود.

به گزارش ایسنا در این همایش از تعدادی از خانواده های شهدای غواص تجلیل شد.

انتهای پیام

کد خبرنگار: 71480
,