لاریجانی: آمریکایی ها به دنبال لفاظی هستند/ القاء می کنند بهمنی از تحریم ها در حال سقوط است


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,علی لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به شرایط آتی آسیا و مختصات اروپا اجلاس اوراسیا می تواند برای کشورهای منطقه آسیا پشتوانه مناسبی برای توسعه باشد.

 به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی امروز (پنجشنبه، 8 تیرماه) در بازگشت از اجلاس رؤسای مجالس اوراسیا در نشست مطبوعاتی اظهار داشت: در این سفر یک محور مربوط به شرکت در دومین نشست رؤسای مجالس اوراسیا بود که نشست اول آن در روسیه برگزار شده بود و در این اجلاس تعداد بیشتری از رؤسای مجالس شرکت کرده بودند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از رؤسای کشورهای اروپایی نیز در این اجلاس شرکت داشتند و تلاش می شود این نهاد به مرور شکل خود را به دست آورد.

 

وی افزود: با توجه به شرایط آتی آسیا و مختصات اروپا اگر اقدامات مناسبی در این زمینه انجام شود این نهاد می تواند پشتوانه مناسبی جهت توسعه کشورهای منطقه آسیا باشد.

 

لاریجانی متذکر شد: محور این نشست همکاری های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری است که البته در آینده می توان محورهای سیاسی را نیز در ظرفیت ایجاد شده این نهاد پیگیری کرد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: از فرصت پیش آمده در اجلاس استفاده کردیم و با رؤسای مجالسی که روابط اقتصادی با آن ها داریم گفت وگوهایی را انجام دادیم که از جمله این کشورها افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، فلیپین و کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک و روسیه بودند.

 

وی افزود: بخش دیگر برنامه های ما ملاقات هایی بود که با مسئولان کره جنوبی انجام شد، سهم قابل توجهی از روابط تجاری ما با کره جنوبی است که از ظرفیت خوبی نیز برخوردار هستند و از گذشته در برخی از پروژه ها با ایران همکاری داشتند که در این سفر پیرامون زمینه های سرمایه گذاری در ایران و رفع موانع صحبت شد و برای همکاری های بانکی نیز به تفصیل با رئیس مجلس کره جنوبی در مورد رفع موانع همکاری گفت وگو شد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک دیدار نیز با رؤسای شرکت های اقتصادی مهم کره جنوبی داشتیم، بیان کرد: این شرکت ها علاقمند به سرمایه گذاری در حوزه های نفت، گاز، انرژی و نیروگاه بودند و شناخت مناسبی از شرایط داشتند و مراحلی را نیز طی کرده بودند که گره هایی وجود داشت و ما نیز با مقامات کره برای رفع موانع گفت وگو کردیم که برخی از مشکلات حل شده و برخی دیگر در حال حل شدن است.

 

لاریجانی با بیان اینکه در گفت وگو با رؤسای مجالس سایر کشورها گفت وگوهایی انجام شد و آن ها نیز نگاه خوبی به فضای کار در ایران داشتند، ادامه داد: مسائلی که از سوی آمریکا پیگیری می شود می تواند تاثیر روانی داشته باشد و شاید هدفگذاری آن ها این است که روی اعصاب و روان سایر کشورها کار کنند تا از همکاری با ایران بترسند یا احتیاط کنند، شاید هم به دلیل رقابت های تجاری این رفتار از سوی آمریکا پیگیری می شود زیرا هیات حاکمه در آمریکا جنسشان به تجار شبیه‌تر است تا سیاستمدار و به همین دلیل به دنبال طرد رقبای اقتصادی هستند، بخش دیگری از اقدامات آمریکا لفاظی است و قوانینی که دنبال می کنند ماده جدید زیادی در آن نیست و باید توجه داشت که آن ها به دنبال هدف دیگری در حد این امور هستند. 

 

وی افزود: در مصوبه اخیر آمریکا آمده است که برخی اموال فرماندهان سپاه مصادره شود، در گذشته نیز این موضوع مطرح شد مگرچه نتیجه ای به دست آمد یا مسئولان سپاه چه اموالی دارند با توجه به این موضوعات می توان گفت آمریکایی ها به دنبال لفاظی هستند تا در رسانه ها به گونه ای مطرح شود تا القاء کند بهمنی از تحریم ها در حال سقوط است.

 

وی با بیان اینکه در مصوبه اخیر آمریکا بعضا موضوعات جدیدی نیز دیده می شود، گفت: بخش دیگری از متن، لفاظی است و خاصیتی ندارد که رسانه ها باید متوجه باشند و ابعاد آن را باز کنند و ما نیز به دوستان خود ذکر کردیم که چه موضوعاتی در این مصوبه با برجام مخالف است.

 

لاریجانی گفت: برخی از بندهای این مصوبه مخالف است و در ایران به این موضوع توجه می شود، هیات نظارت نیز به دقت کار می کند و ما به ازاءهایی را در نظر می گیریم و مجلس شورای اسلامی نیز طرحی را در این زمینه تهیه کرده است.