پارلمان ژاپن طرح کناره‌گیری امپراتور را تصویب کرد


اخباربین الملل,خبرهای  بین الملل , ژاپن

بدنبال کهولت سن و بیماری امپراتور ژاپن، پارلمان این کشور طرح کناره گیری امپراتور را قانونی کرد.

 به گزارش تسنیم به نقل از  خبرگزاری فرانسه، مجلس سفلی ژاپن امروز جمعه طرحی را به تصویب رساند که به «آکی هیتو» امپراتور مسن این کشور اجازه می دهد از سمت خود کناره گیری کند.

 

امپراتور ژاپن در طول دو قرن اخیر از سمت خود کناره گیری نکرده است و هیچ قانونی برای بررسی درخواست ناگهانی بازنشستگی «آکی هیتو» ی 83 ساله در این کشور نیز وجود نداشت.

 

آکی هیتو تقریبا سه دهه (از 1989) است که امپراتور ژاپن است و تابستان گذشته تمایل خود را برای انتقال قدرت به پسر ارشد خود «ناروهیتو» نشان داد و در توضیح این تمایل، به سن و وضعیت نزولی سلامت خود اشاره کرد.

 

آکی هیتو به دلیل بیماری سرطان پروستات و نارسایی قلب تحت درمان قرار گرفته است.

 

بر این اساس، انتظار می رود که طرح نادری که امروز جمعه در پارلمان ژاپن به تصویب رسیده است و مجوز کناره گیری آکی هیتو را صادر می کند، هفته آتی و بعد از تصویب در مجلس علیای ژاپن به قانون تبدیل شود.

 

کناره گیری امپراتور ژاپن باید در طول مدت سه سال از زمان قانونی شدن این طرح اجرایی شود و در غیر این صورت این قانون منقضی خواهد شد و صرفا برای آکی هیتو اعمال می شود.

 

برخی از محققان و سیاستمداران نگرانند که تغییر قانون و صدور مجوز برای کناره گیری هر امپراتوری در ژاپن، پادشاهان آتی این کشور را در معرض خطر سوء استفاده های سیاسی قرار خواهد داد.

 

ژاپن در طول تاریخ طولانی مدت امپراتوری خود، مواردی از کناره گیری امپراتور داشته است اما آخرین مورد آن بیش از 200 سال قبل اتفاق افتاد و نه در قانون مدرن این کشور.

 

طبق قانون اساسی ژاپن، امپراتور دارای قدرتی نمادین است. اما طبق سنت باید تا پایان عمر این سمت را حفظ کند.