جان بولتون: اسرائيل باید در کوتاه ترين زمان به تهران حمله کند


اخبار,اخبارسیاست  خارجی,جان بولتو

جان بولتون سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل گفت:اسرائیل باید در کوتاه ترین زمان ممکن به ایران حمله کند.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بوستون هرالد،بولتون درباره تصمیم روسیه برای ارائه سامانه موشکی اس-سیصد به ایران گفت: این تحول مهمی است. پوتین به جهانیان نشان داده است که از نظر راهبردی در حال پیشرفت است و نفوذ آمریکا در حال افول است. این حاصل اقدامات دولت کنونی آمریکاست که چارچوب توافقی با ایران را موفقیتی بزرگ ارزیابی می کند.

وی افزود: این تسلیحات سیستم های موشکی هوشمند ضد هواپیما هستند. تحویل آنها به ایران به مدت پنج سال به تعویق افتاده بود و این بیشتر به خاطر درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بود. به نظرم زمانی که این سامانه موشکی به طور کامل ارسال و عملیاتی شود آنگاه می تواند حمله هوایی اسرائیل بر ضد برنامه اتمی ایران را متوقف سازد.آنها حتی می توانند به طور عمده هواپیماهای رادار گریز چون هواپیمای استیلث را که حتی اسرائیل از آن بهره مند نیست، هدف قرار دهد.

بولتون در ادامه گفت: به نظرم در حال حاضر اسرائیل باید یا خود را با یک ایران اتمی وفق دهد، زیرا آنها خواه توافق امضاء شود و یا نشود در حال رسیدن به تسلیحات اتمی قرار دارند و یا اینکه باید به فوریت و در کوتاه ترین زمان درباره حمله به برنامه اتمی ایران تصمیم گیری کند. اسرائیل در تاریخ خود سابقه دو بار حمله به مراکز اتمی کشورهای معاند خود را دارد. تصمیم گیری در این رابطه به خود اسرائیل مربوط می شود، زیرا تحت حاکمیت اوباما، آمریکا کاری در این رابطه صورت نخواهد داد. بنابراین این موضوع به خود اسرائیل بستگی دارد تا این کار را در کوتاه ترین زمان ممکن صورت دهد.

سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که آیا قصد حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکارا دارد یا نه ؟گفت: من تمام تلاش خود را می کنم اما برنامه زمانی خاصی در نظر ندارم و به نظرم ما شاهد عرصه گسترده ای از حضور نامزده های جمهوری خواه هستیم. به نظرم نظر سنجی ها نشان می دهد که رای دهندگان درباره موضوعات مورد علاقه خود بسیار پراکنده و دچار تفرقه هستند.

وی افزود: لازم است که اجازه بدهیم تا اوضاع پیش برود و به نظرم این بهترین گزینه برای حزب است. ما پیش از این می دانستیم که چه کسی نامزد حزب دمکرات خواهد بود. اجازه بدهیم تا نامزده های جمهوری خواه با هم رقابت کنند و برخی مبارزات به پایان برسد و ببینیم که چه افرادی تصمیم می گیرند که وارد رقابت نشوند. من احساس فشار از طرف زمان ندارم. به نظرم مهم است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به خوبی این موضوع را درک کنند که نخستین وظیفه رئیس جمهور حفاظت از کشور است.
 
 اخبار  سیاست  خارجی  -  انتخاب