سی‌ان‌بی‌سی خبر داد خطر فسخ قرارداد بوئینگ با ایران در سایه قانون ممنوعیت مهاجرت ترامپ


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,ممنوعیت مهاجرت ترامپ

قانون ممنوعیت مهاجرت ترامپ، قراردادهای شرکت بوئینگ با کشورهایی نظیر ایران و عراق را که به حدود 20 میلیارد دلار می‌رسد، در معرض فسخ قرار داده است.

 به گزارش  فارس به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، با امضای قانون ممنوعیت مهاجرت ترامپ که کشورهایی نظیر ایران و عراق را هدف گرفته است، قرارداد تجاری حدود 20 میلیارد دلاری بوئینگ با کشورهای خارجی برای فروش هواپیما در معرض خطر قرار گرفته است.

 

جیمز کوریدور، تحلیلگر هوافضا در بخش تحقیقات سی‌اف‌آر‌ای گفت: «ما فکر می‌کنیم که قانون ممنوعیت مسافرت رئیس‌جمهور می‌تواند تاثیرات منفی بر سفارش‌های ایران و عراق داشته باشد... ما این قراردادها را برای لغو آسیب‌پذیر می‌بینیم هرچند که این احتمال هم وجود دارد که اعتراضات کنونی علیه قانون ممنوعیت سفر به آمریکا تقویت شود که می‌تواند از این تاثیرات بکاهد.»

 

بوئینگ در 11 دسامبر اعلام کرد سفارش‌های جدید نزدیک به 100 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد خواهد کرد. بوئینگ در میانه طرح کاهش هزینه‌ها در بخش تجاری هواپیماهای تولید خود و رقابت سخت با ایرباس قرار دارد.

 

این شرکت در ماه دسامبر اعلام کرد که قراردادی با ایران‌ایر برای فروش 50 هواپیمای باریک پیکر 737 و 30 هواپیمای پهن‌پیکر 777 به ارزش 16.6 میلیارد دلار قرار دارد. عراق نیز 10 هواپیمای 787 و 18 هواپیمای سری 737 سفارش داده است.

 

کوریدور خاطرنشان کرد مجموع این قرارداد به حدود 20 میلیارد دلار می‌رسد.

 

برخی تحلیلگران معتقدند: «سفارش‌های بوئینگ به اندازه‌ای محکم است که احتمال فسخ را تاب می‌آورد.»

 

همچنین، به علت صحبت‌های سختگیرانه ترامپ در مورد تجارت با چین، تهدیدی در مورد فروش هواپیما به این کشور نیز وجود دارد و در نتیجه فروش‌ها به سمت ایرباس روانه خواهد شد.

 

سخنگوی بوئینگ برای پاسخ در این زمینه در دسترس نبود.