فارن پالسی: امیر سابق قطر محرک واقعی دیپلماسی دوحه است


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل,حمد بن خلیفه آل ثانی

دیپلمات‌ها اعلام کردند که پدر امیر قطر به رغم اینکه در سال ۲۰۱۳ تخت سلطنت را به پسرش داد، اما محرک واقعی دیپلماسی دوحه است.

به گزارش ایسنا، مجله فارن پالسی در گزارشی با عنوان "توطئه کاخ در قلب بحران قطر" اشاره کرده که حمد بن خلیفه آل ثانی، پدر تمیم بن حمد، امیر قطر سیاست این کشور درباره بحران دیپلماتیک با کشورهای عربی را اداره می‌کند و موضع لجبازانه وی به بدخلقی و قبیله‌گرایی‌اش بازمی‌گردد.

 

این مجله به نقل از یک دیپلمات سابق که برای چند سال مقیم قطر بوده، نوشت که حمد بن خلیفه همچنان محرک اصلی دیپلماسی قطر است. وی از نفوذ زیادی برخوردار است طوری که یک بار از سفر وزیر دفاع انگلیس بهره جست تا درباره اصل و نسب قبیله آل ثانی برای وی بگوید. این مجله به نقل از منابعش نوشت که حمد یک شخصیت قوی و خطرناک است.

 

یک مسئول اروپایی نزدیک به پرونده قطر گفت که تمیم بن حمد آل ثانی اراده قوی دارد اما پدرش قدرت مقاوم در برابر وی است.

 

در این گزارش به میزبانی قطر برای جام جهانی سال ۲۰۲۲ پرداخته شده و آمده است، این میزبانی میلیاردها دلار هزینه می‌طلبد. برخی گزارشات نیز حاکی از مبالغ مالی حدود ۱۸۰ میلیارد دلاری است. این مبلغ برای دوحه مبلغ زیادی نیست.

 

آنهم به لطف استخراج گاز طبیعی‌اش است که کل استخراج داخلی آن بالاترین میزان در سطح جهانی است. حمد بن خلیفه طی دوره حکومتش از این ثروت برای تأسیس شبکه الجزیره استفاده کرد. این شبکه نخستین شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای در منطقه بود و در افزایش تأثیرگذاری قطر نقش داشته و البته باعث ناخرسندی برخی از کشورهای منطقه نیز شده است.

 

دوحه از گروه اخوان المسلمین به عنوان "آینده جهان اسلام" حمایت کرده است و این درحالی است که خود اخوان المسلمین با نظام حاکم قطر مخالفند.

 

عربستان، امارات، بحرین و مصر قطر را تحریم کرده‌ و لیستی شامل ۱۳ خواسته را به قطر تحویل دادند و قطر باید پاسخ خود را به این خواسته‌ها اعلام کند.

 

فارن پالسی نوشته است که پاسخ حمد و تمیم به میزان فشارهایی بستگی دارد که از سوی خاندان ثانی با آن مواجه شوند. به گزارش این مجله رهبری حمد در قطر از احترام زیادی از سوی قبیله آل ثانی برخوردار نبود و میزان احترام پسرش نیز کمتر است. برتخت نشستن امیر سابق در سال ۱۹۹۵ موجب ناخرسندی آل ثانی شده بود.

 

این مجله نوشت: درست است که دو تن از سه زن حمد از قبیله آل ثانی هستند اما محبوبترین زن وی موزه از قبیله آل مسند است.

 

این مجله بعید ندانست که جامعه قطر مایل به ادامه اختلافات دوحه با عربستان باشد چراکه نمی‌خواهد به ایران تکیه کنند.

 

فارن پالسی درباره میزان آمادگی حمد بن خلیفه برای تن دادن به خواسته‌های آل ثانی که مخالفتشان را با روش حمد و تمیم درباره تهدید امنیت کشورهای مجاور پنهان نمی‌کنند، نوشت که موضوع وضعیت جسمانی حمد بن خلیفه موضوع مهمی است که تمامی وقایع در کاخ حکومت به این مساله برمی‌گردد. حمد وزن خود را کاهش داده و اکنون نحیف‌تر شده است. بیماری کلیه همچنان او را تهدید می‌کند.