عرضه یک ابزار درمانی خانگی برای رفع آپنه خواب


اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی, رفع آپنه خواب

یک استارتاپ آمریکایی دستگاهی را به بازار عرضه کرده که می‌تواند برای بیماران مبتلا به آپنه خواب بیار مثمرثمر باشد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، بسیاری از افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند به مراکز درمانی می‌روند و چند شب را در حالی که چندین سیم و الکترود به مغز آنها متصل شده، در این مراکز سپری می‌کنند تا تحت درمان قرار بگیرند.

 

حال یک استارتاپ آمریکایی موسوم به "سومناروس"(Somnarus ) دستگاهی طراحی کرده است که می‌تواند این کار را در منزل برای بیماران انجام دهد.

 

با وجود اینکه در ابتدا ممکن است استفاده از آن برای بیمار کمی مشکل باشد اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد نتایج استفاده از این دستگاه با مراجعه به مراکز درمانی یکسان است.

 

سازنده این ابزار درمانی در توصیف آن اعلام کرده است که "سومناروس" کمتر از 28 گرم وزن دارد و از دو قسمت متصل به هم تشکیل شده است که به سوراخ‌های بینی و پیشانی متصل می‌شوند.

 

این وسیله با استفاده از حسگرهای خود فشار بینی، اشباع اکسیژن در خون ضربان قلب، وضعیت تلاش برای تنفس و تغییر وضعیت بدن را ثبت می‌کند.

 

در زمان تست این ابزار بیش از 170 بیمار به صورت همزمان مورد درمان کلینیکی و شخصی قرار گرفتند و پس از مقایسه مشخص شد بیش از 87 درصد نتایج یکسان بوده است.

 

در حال حاضر هیچ اخباری در رابطه با عرضه این محصول به بازار منتشر نشده است.

 

آپنه خواب عبارتست از وقفه تنفس بیش از ۱۰ ثانیه ضمن خواب. سه نوع آپنه تقسیم‌بندی شده است. آپنه می‌تواند انسدادی باشد یعنی در اثر انسداد در راه‌های هوایی فوقانی بوجود آید، می‌تواند مرکزی بوده یعنی به علت مشکلات مغزی ایجاد شود و همچنین می‌تواند مختلط باشد.

 

شیوع‌آپنه در کل جمعیت حدود پنج درصد است. علت اصلی آپنه انسدادی این است که بافت‌های اطراف گلو درضمن خواب شل شده و روی هم می‌افتند و باعث انسداد می‌شوند. در افرادی که این مشکل را دارند این انسداد در فشار متفاوتی نسبت به افراد نرمال اتفاق می‌افتد. یعنی سریع‌تر دچار انسداد می‌گردند. آپنه انسدادی بیشتر در افراد چاق و میانسال دیده می‌شود ولی در هر سنی می‌توان این مشکل را دید. همچنین در بچه‌هایی که لوزه بزرگ دارند نیز آپنه انسدادی زیاد دیده می‌شود. آپنه مرکزی بیشتر در افراد مسن و در بیماران قلبی و همچنین بیماران ناشی از سکته مغزی دیده می‌شود.

 

علائم این اختلال شامل خرناس کشیدن غیرطبیعی یا پر سرو صدا، خواب آلودگی در طول روز، تحریک‌پذیری و افسردگی است.