رصد گردش دو ابرسیاه‌چاله به دور هم برای اولین بار


اخبارعلمی ,خبرهای علمی,سیاه‌چاله

منجمان دانشگاه‌های استنفورد و نیومکزیکو در آمریکا پس از 12 سال رصد مداوم موفق شدند دو ابرسیاهچاله در حال گردش به دور هم را در کهکشان دوردست رصد کنند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از نیواطلس، سیاه‌چاله‌ها در فضا در مرکز کهکشان‌ها قرار دارند ومعمولا در جای خود ثابت هستند.

 

اما در فاصله 750 میلیون سال نوری از زمین کهکشان عظیمی موسوم به   0402+379 قرار دارد که سیاه‌چاله آن در حال گردش به دور سیاه‌چاله دیگری است.

 

این کهکشان حجیم و بیضوی یک کهکشان غیرعادی محسوب می‌شود. منجمان حدود 11 سال پیش متوجه وجود دو سیاه‌چاله در این کهکشان شدند که مجموعا 15 میلیارد برابر خورشید هستند که آنها را در زمره بزرگترین سیاه‌چاله‌های کشف شده توسط بشر قرار می‌دهد.

 

سیاه چاله کلان جرم بزرگترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری نیز یافت شود و دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند. این سیاه‌چاله‌ها، پُر جرم‌ترین نوع سیاه‌چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است.

 

این دو سیاه‌چاله نزدیک‌ترین سیاه‌چاله‌های دوقلو به زمین هستند.

 

البته سرعت گردش این سیاه‌چاله‌ها به دور دیگری بسیار پایین است به طوریکه یک گردش کامل این سیاه‌چاله‌ها به دور هم بین 24 هزار تا 30 هزار سال طول می‌کشد و به همین دلیل مشاهده حرکت آنها فوق‌العاده پایین است.

 

"راجر رومانی"(Roger Romani) از محققان این تحقیق گفت: نسبت حرکت این دو سیاه‌چاله به دور هم، مشابه حرکت یک حلزون است که در هر ثانیه یک سانتی‌متر جلو می‌رود.

 

 به نظر می‌رسد که این دو سیاه‌چاله در پی برخورد دو کهکشان با هم ایجاد شده باشند که می‌تواند به خوبی برای شبیه‌سازی برخورد کهکشان راه شیری با کهکشان آندرومدا در چهار میلیاردها سال آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

 

"گرگ تیلور"( Greg Taylor)، پژوهشگر ارشد این مطالعه می گوید: "برای مدت طولانی ما به دنبال این بودیم که بتوانیم یک جفت مجموعه سیاهچاله دوتایی را رصد کنیم و این اتفاق برای اولین بار رخ داده است.

 

پیش‌بینی می‌شود این دو سیاه‌چاله در آینده با هم ترکیب شده و یک مرکز گرانشی عظیم را در مرکز این کهکشان ایجاد کنند اما با توجه به سرعت بسیار پایین آنها این امکان نیز وجود دارد که پیش از ترکیب آنها عمر دنیا به پایان برسد.