جمع ميلياردرها در کابينه ترامپ


اخبار بین الملل ,خبرهای  بین الملل ,کابينه ترامپ

  سرانجام پس از فراز و فرودهاي فراوان، بروز چالش‌هاي مختلف و مخالفت‌هاي شديد، دونالد ترامپ به‌عنوان چهل‌وپنجمين رئيس‌جمهوري ايالات‌متحده سوگند ياد کرد و از اين به بعد، سکان اداره دولت آمريکا در دستان بي‌کفايت او قرار دارد. ترامپ در شرايطي دولت را در اختيار گرفت که تعداد قابل‌توجهي از مقامات سياسي، ازجمله 70 عضو دموکرات کنگره، مراسم تحليف او را تحريم کردند، مردم حاضر در مراسم، افت قابل‌توجهي نسبت به مراسم تحليف باراک اوباما داشتند، بينندگان تلويزيوني مراسم کاهش یافت، علاوه بر تظاهرات و اعتراضاتي که در روز تحليف رخ داد، فرداي آن روز هم تظاهرات گسترده و بي‌سابقه ميليوني زنان در واشنگتن و سراسر کشور عليه ترامپ به راه افتاد. 

 

ترامپ با در اختيار قرارگرفتن دولت بايد براي وزارتخانه‌هاي مختلف وزير انتخاب کند. او که شخص سياسي‌اي نيست، به غير‌از افراد محدود نزديک به خود که در کمپين انتخاباتي‌اش از آنها استفاده کرد، بايد به‌دنبال افرادي مي‌گشت که سياست‌هايش را قبول داشته و با او هماهنگ باشند. با پايان‌يافتن فرايند انتخاب وزرا، آنها براي تأييد صلاحيت به کميته‌هاي تخصصي سنا مي‌روند و پس از تأييد صلاحيت در کميته مربوطه، بايد صلاحيت آنها توسط اکثريت اعضاي سنا مورد تأييد قرار بگيرد. تاکنون صلاحيت‌هاي وزير دفاع، وزير امنيت داخلي، رئيس سازمان سيا و نماينده در سازمان ملل تأييد شده است. 

 

کابينه سفيدپوستان و محافظه‌کاران

دونالد ترامپ کابينه‌اش را بر‌اساس تصورات و عقايد خودش تشکيل داده است. او به‌عنوان اولين رئيس‌جمهوري ميلياردر آمريکا، کابينه‌اي را تشکيل داده که حداقل چهار عضو ميلياردر و تعدادي ميليونر دارد و ثروت کل کابينه، حداقل 6 ميليارد دلار (بدون احتساب ثروت چهارميلياردي خود ترامپ و ثروت 17 ميلياردي کارل آيکان، مشاور تنظيم قوانينش) برآورد مي‌شود. چهار عضو کابينه، ژنرال هستند و فقط نيمي از اعضاي کابينه، سابقه کار اجرايي دارند. بسياري از اعضاي کابينه ترامپ، روابط بسيار نزديکي با وال‌استريت و شرکت‌هاي بزرگ آمريکا دارند. اين شدت از وابستگي کابينه به وال‌استريت، بر خلاف شعارهاي پوپوليستي ترامپ در زمان انتخابات است. 

 

کابينه ترامپ در مقايسه با کابينه اوباما، اعضاي مرد، سفيدپوست، بدون تجربه دولتي، ژنرال و ميلياردر بيشتري دارد. 82 درصد کابينه ترامپ را مردان (در کابينه اوباما اين ميزان 65 درصد و در کابينه جورج دبليو بوش، 83 درصد بود)، 86 درصد را سفيدپوستان (در کابينه اوباما، 52 درصد و در کابينه بوش، 74 درصد)، 55 درصد را افراد با تجربه پست دولتي (در کابينه اوباما، 87 درصد و در کابينه بوش، 96 درصد)، 9 درصد را ژنرال‌ها (در کابينه اوباما و بوش، چهار درصد) و 9 درصد را ميلياردرها (در کابينه اوباما و بوش صفر درصد) تشکيل مي‌دهند. 

 

آن‌گونه که سايت پوليتيکو مي‌گويد، کابينه ترامپ «تيم رؤيايي محافظه‌کاران است». نشريه نيوزويک هم معتقد است؛ اين کابينه «محافظه‌کارترين کابينه تاريخ ايالات‌متحده است.» روزنامه لس‌آنجلس‌تايمز، کابينه ترامپ را «يکي از محافظه‌کارترين تيم‌هاي سياست داخلي در تاريخ معاصر» دانسته است. سايت هيل هم معتقد است؛ تيم تندرويي که ترامپ تشکيل داده، توسط هيچ‌کدام از ديگر رؤساي‌جمهوری احتمالي، يعني جان مک‌کين و ميت رامني (رقباي اوباما در سال‌هاي 2008 و 2012) تشکيل نمي‌شد. 

 

جمع  ميلياردرها

علاوه بر خود ترامپ که با ثروت چهار ميليارد دلاري، اولين رئيس‌جمهوري ميلياردر آمريکاست، کابينه او هم متشکل از تجار ثروتمند است که در اين ميان، کارل آيکان، مشاور تنظيم قوانين، با17 ميليارد دلار؛ ويلبر راس، وزير پيشنهادي تجارت با 2,9 ميليارد دلار؛ بتسي ديواس، وزير پيشنهادي آموزش با 1,25 ميليارد دلار و ليندا مک‌ماهون، مسئول امور کسب‌و‌کارهاي کوچک با 1,2 ميليارد دلار، ابرثروتمندان کابينه را تشکيل مي‌دهند. 

 

علاوه بر اين، کابينه ترامپ داراي چندين ميليونر هم هست. استيون منوچين، وزير پيشنهادي خزانه‌داري با 621 ميليون دلار؛ رکس تيلرسون، وزير پيشنهادي خارجه با 385 ميليون دلار؛ اندرو پازدر، وزير پيشنهادي کار با 110 ميليون دلار و الین چائو، وزير پيشنهادي حمل‌و‌نقل با 25 ميليون دلار در رتبه‌هاي بعدي قرار مي‌گيرند. بقيه وزرا، ثروتي بين یک تا 18 ميليون دلار دارند و فقط اسکات پروت، رايان زينکه و مايک پنس، ثروتي کمتر از يک ميليون دلار دارند. ثروت اعضاي کابينه ترامپ، 80درصد بيشتر از کابينه اوباما ست. 

 

افراد بي‌تجربه

45 درصد اعضاي کابينه ترامپ را افرادي تشکيل مي‌دهند که همانند خودش هيچ‌گونه سابقه مشاغل دولتي را نداشته و بيشتر مشغول تجارت بوده‌اند. تيلرسون، وزارت امور خارجه؛ راس، وزارت تجارت؛ پازدر، وزارت کار؛ منوچين، وزارت خزانه‌داري؛ مک‌ ماهون، مسئول کسب‌و‌کارهاي کوچک؛ ديواس، وزارت آموزش؛ بن کارسون، وزارت مسکن و حمل و نقل و استيو بنن، مشاور ارشد، هيچ گونه سابقه دولتي نداشته‌اند. 

 

از قابل تأمل‌ترين انتخاب‌هاي ترامپ مي‌توان به انتخاب اسکات پروت، براي آژانس حفاظت از محيط زيست؛ بتسي ديواس براي وزارت آموزش؛ اندرو پازدر، براي وزارت کار؛ ريک پري، براي وزارت انرژي؛ بن‌کارسون، براي وزارت حمل‌و‌نقل مسکن و نيکي هيلي، براي نمايندگي در سازمان ملل اشاره کرد. پروت درحالي براي رياست آژانس حفاظت محيط‌زيست انتخاب شده که همانند ترامپ و اکثريت جمهوري‌خواهان معتقد است که گرم‌شدن کره زمين ارتباطي به فعاليت‌هاي انسان و سوخت‌هاي فسيلي ندارد. اين دادستان سابق اوکلاهما، متحد نزديک صنايع نفت و گاز است و همکاري مشترکي با آنها در مبارزه با قوانين وضع‌شده اوباما در راستاي حفاظت از محيط‌زيست داشت. 

 

ديواس که به‌عنوان وزير آموزش انتخاب شده، جزء افرادي بوده که بيشترين تلاش را براي ازبين‌بردن آموزش دولتي در سطح آمريکا داشته و به‌شدت طرفدار مدارس خصوصي است. برادر ديواس، اريک پرينس، مدير شرکت امنيتي خصوصي بلک واتر بوده که جنايت‌هاي زيادي در عراق مرتکب شده است. پازدر درحالي به‌عنوان وزير کار انتخاب شده و وظيفه اصلي وزارتخانه متبوعش حمايت از کارگران بوده که به‌عنوان مالک يک رستوران زنجيره‌اي، از مخالفان افزايش حداقل حقوق کارگران است. 

 

يکي از نکات جالب در کابينه ترامپ، انتخاب ريک پري، فرماندار سابق تگزاس، به‌عنوان وزير انرژي است. پري در سال 2011 که کانديداي انتخابات رياست‌جمهوري 2012 بود، در جريان مناظره انتخاباتي جمهوري‌خواهان گفته بود در صورتي که به‌عنوان رئيس‌جمهوري انتخاب شود، وزارت انرژي را منحل خواهد کرد؛ حالا همين پري به‌عنوان وزير انرژي انتخاب شده است. 

 

بن‌کارسون، پزشک متخصص مغز و اعصاب درحالي به‌عنوان وزير حمل‌و‌نقل انتخاب شده است که هيچ‌گونه تجربه‌اي در‌اين‌زمينه ندارد. تنها دليل انتخاب او به اين سمت، اين است که او از معدود سياهپوستاني است که ترامپ مي‌شناسد. نيکي هيلي هم که به‌عنوان نماينده در سازمان ملل انتخاب شده تا پيش‌ازاين فرماندار کارولینای جنوبي بوده است و هيچ‌گونه سابقه در زمينه سياست خارجي و امور ديپلماتيک ندارد. 

 

معلوم نيست اين سرمايه‌داران وال‌استريت و متعلق به يک درصد جمع ثروتمندان آمريکا که نيمي از آنها هيچ‌گونه سابقه اجرايي نداشته‌اند، چگونه مي‌خواهند به درد فقرا و طبقه کارگر رسيدگي کنند. دير يا زود، مردم آمريکا متوجه کلاهي که ترامپ با سخنراني‌هاي عوام‌فريبانه‌اش بر سر آنها گذاشت، خواهند شد.

 

اخبار  بین الملل  -  وقایع  اتفاقیه