تولید ابرهای مصنوعی با موشک ناسا


اخبار علمی,خبرهای  علمی, ابرهای مصنوعی

یک موشک اکتشاف تغییرات جوی ناسا که بین 13 فوریه تا سوم مارس از تاسیسات پرتاب محدود تحقیقاتی مسطح پوکر در آلاسکا به فضا پرتاب خواهد شد، قرار است طی پرواز 10 دقیقه‌ای خود ابرهای مصنوعی سفیدرنگی تولید کند.

به گزارش ایسنا، این موشک یکی از پنج فروندی است که از  ماه ژانویه تا مارس پرتاب می‌شوند و هر کدام حاوی ابزارهایی برای بررسی شفق قطبی و اثرات متقابل آن بر جو بالایی زمین و یونوسفر هستند.

 

دانشمندان مرکز فضایی گودارد ناسا در گرین‌بلت مریلند می‌گویند که میدان‌های الکتریکی باعث هدایت یونوسفر می‌شوند و از طرف دیگر، پیش‌بینی می‌شود که این میدان‌ها به ایجاد بادهای بهبودیافته بی‌طرف در یک قوس شفق می‌پردازند.

 

این موشک‌ها قرار است فرآیندهای وابسته به ارتفاع را که جریان‌های بی‌طرف محلی را در داخل شفق ایجاد می‌کنند، درک کنند.

 

برای این ماموریت، دو موشک 17 متری Black Brant IX تقریبا بطور همزمان ارسال خواهند شد. یک موشک قرار است تا اوج حدود 172 کیلومتری و دیگری تا ارتفاع 323 کیلومتری پرتاب شوند.

 

ابرهای سفید درخشان مصنوعی توسط موشک با ارتفاع پایین‌تر تولید خواهند شد. این ابرها در حقیقت بخار تری‌متیل آلومینیوم هستند که به دانشمندان در زمین اجازه خواهند داد بادهای درون شفق‌ها را پیگیری کنند.

 

تری‌متیل آلومینیوم در زمان مواجهه با جو، با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد. محصول این واکنش، اکسید آلومینیوم، دی‌اکسیدکربن و بخار آب است که بطور طبیعی نیز در جو رخ می‌دهد. میزان تری‌متیل آلومینیوم استفاده شده در این آزمایش بسیار کمتر از مقدار مورد استفاده در نمایش‌های آتش‌بازی است. این ماده در ارتفاع 96 تا 160 کیلومتری زمین منتشر خواهد شد و خطری برای زمینیان نخواهد داشت.