سخنگوی دولت: پرداخت حقوق اسفند کارکنان دولت تا بیستم ماه/ یارانه اسفند زودتر پرداخت می‌شود


اخبار اقتصادی,خبرهای  اقتصادی ,سخنگوی دولت

سخنگوی دولت از پرداخت عیدی پایان سال کارکنان دولت همراه با حقوق بهمن‌ماه تا قبل از پایان ماه جاری خبر داد و گفت: حقوق اسفند کارکنان دولت تا بیستم ماه پرداخت می‌شود.

 به گزارش فارس، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره پرداخت عیدی و حقوق کارکنان و بازنشستگان اظهار داشت:‌ بنده اول باید عذرخواهی کنم زیرا اعداد و ارقامی که به عنوان عیدی پرداخت می‌کنیم در برابر زحمات همکاران‌مان در قوه مجریه، قضاییه و حتی مقننه بسیار کم و بی ارزش است.

 

وی افزود:‌ یارانه ماه جاری نیز تا پس فردا یعنی بیست و ششم پرداخت خواهد شد همچنین تلاش ما این است که تا آخر بهمن‌ماه نیز هم حقوق این ماه و عیدی کارکنان دولت را همزمان پرداخت کنیم.

 

سخنگوی دولت تأکید کرد:‌ همچنین با توافقی که با خزانه کل کشور داشته‌ایم تلاش می‌کنیم تا نیمه اول اسفندماه و حداکثر 20 اسفند تمامی حقوق (حقوق اسفندماه) کارکنان دولت را پرداخت کنیم، همچنین سعی می‌کنیم یارانه‌ این ماه را نیز 2 و 3 روز زودتر به مردم پرداخت کنیم.

 

نوبخت درباره پرداخت حقوق و عیدی بازنشستگان گفت:‌ تمام بازنشستگانی که تا اول سال 95 پاداش‌شان را دریافت نکرده بودند و نیز تعدادی هم تحت عنوان حق‌التدریس و ... بودند که مطالبات خود را دریافت نکرده بودند، بر این اساس 2700 میلیارد تومان در 30 آذرماه به حساب وزارت آموزش و پرورش واریز کردیم تا این وزارتخانه نسبت به پرداخت این مطالبات اقدام کند.

 

وی اضافه کرد: البته در این 2700 میلیارد تومان بخشی از کسانی که در سال 95 بازنشسته شده‌اند و شرایط خاصی داشتند اعتباری برای آنها هم در نظر گرفته شده بود اما کسانی که در سال 95 باز نشسته شدند یا کسانی که تا پایان امسال بازنشسته می‌شوند این افراد پاداش بازنشستگی‌شان را هنوز دریافت نکرده‌اند که انتظارمان این است تا در اولین زمان و فرصت پاداش بازنشستگی امسال آنها را نیز پرداخت کنیم.

 

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت در سال 96 نسبت به ایجاد عدالت در دریافتی بازنشستگان گفت:‌ براساس آنچه در لایحه برنامه ششم گنجاندیم و سال 96 هم اولین سال اجرای برنامه است طبق آن هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده‌ایم که نسبت به ایجاد عدالت در نابرابری دریافتی‌ها اقدام کنیم. البته رقم آن نیز به اندازه وسع‌مان است.

 

وی تأکید کرد: ابتدا از کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تشکر کنم که به این اعتبار 2500 میلیارد تومان افزودند اما یک اقدامی صورت گرفت که دولت با آن موافق نیست و آن اقدام این است که این اعتبار خاص را برای بازنشستگانی در نظر گرفتند که زیر 2 میلیون تومان دریافتی دارند که برای این کار نیز استدلالی را مطرح کردند. اما باید قبول کنیم آن کسی که دریافتی‌اش 2 میلیون و 50 هزار تومان است نمی‌توانیم به او بگوییم که شما هیچ چیزی از این اعتبار دریافت نکنید. بنابراین امیدواریم با مجلس رایزنی داشته باشیم تا این محدودیت را برداریم تا همه بازنشستگان در سال آینده بتوانند از این امکانی که با همکاری دولت و مجلس فراهم شده بهره‌مند شوند.

 

نوبخت درباره عملکرد دولت نسبت به اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: براساس 24 بند سیاست‌های اقتصاد مقاومتی 56 طرح و 200 پروژه انتخاب شد که بر این اساس 121 پروژه توسط ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد و همچنین قرار شد اعتبارهای مورد نظر با اولویت به این طرح‌ها پرداخت شود.

 

وی درباره برنامه ارتقای تولید ملی در راستای اقتصاد مقاومتی گفت: در فروردین‌ماه سال جاری طرحی تحت عنوان فعال‌سازی 7500 واحد تولیدی را با پرداخت 16 هزار میلیارد تومان مطرح کردیم که بر این اساس و تاکنون 14 هزار و 800 میلیارد تومان تسهیلات به حدود 20 هزار واحد تولیدی پرداخت کرده‌ایم که البته کل واحدهای تولیدی شناسایی شده 90 هزار واحد است که با اعتباراتی که در اختیار داشتیم توانستیم تاکنون به این 20 هزار واحد تسهیلات پرداخت کنیم.

 

سخنگوی دولت درباره برنامه قوه مجریه نسبت به واگذاری طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام به مردم و بخش خصوصی اظهار داشت: تاکنون نیز 2529 طرح نیمه‌تمام عمرانی به ارزش 19 هزار میلیارد تومان به بخش غیر دولتی واگذار کرده‌ایم.

 

نوبخت با اشاره به برنامه‌های دولت در زمینه برون‌گرایی اقتصاد و حمایت از صادرکنندگان کشور تصریح کرد: ما در این راستا تلاش کردیم تا تسهیلات لازم از صندوق توسعه از بانک‌ها در اختیار صادرکنندگان قرار دهیم که یکی از آثار این اقدامات این است که موفق شدیم در 10 ماهه اول سال جاری تراز تجاری کشور را مثبت کنیم. یعنی میزان صادرات ما از واردات‌مان پیشی‌‌ گرفته است.

 

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: در 6 ماه اول سال براساس آمار مرکز آمار رشد اقتصادی کشور با احتساب بخش نفت 6.5 درصد و بدون در نظر گرفتن بخش نفت 4.5 درصد بوده است.

 

وی درباره میزان ضریب جینی گفت: باید تلاش بیشتری داشته باشیم و ضریب جینی را بهبود ببخشیم، وضعیت ضریب جینی‌مان در سال 94 نسبت به سال 89 بهبود پیدا کرده اما در طی این سال‌ها وضع بهتری هم در سال 92 و 93 نسبت به سال 94 داشته‌ایم و ما حتماً باید شاخص‌هایی که عدالت در توزیع درآمدها را در ضریب جینی و نسبت هزینه دهک‌ها را مشخص می‌کند در نظر بگیریم.

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که اکنون ضریب جینی چقدر است، افزود: اکنون ضریب جینی حدود 12 است. در حالی که این عدد در سال 89 حدود 14.8 و نزدیک به 15 بوده است اما این عدد هم قابل قبول نیست و اگر این سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به درستی اجرا شود و این انتظار را هم داریم باید آثار آن را در ضریب جینی ببینیم.

 

نوبخت همچنین از تأسیس 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در راستای اقتصاد مقاومتی و تحقق برنامه‌های این سیاست‌ها خبر داد و گفت: در سال جاری پیش‌بینی کرده‌ایم تا 37 هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت کنیم همچنین باید حداقل 4 مرکز استان را تا پایان این دولت به راه‌آهن سراسری متصل کنیم که ان‌شاءالله با تمهیدات پیش‌بینی شده این اقدامات انجام خواهد شد.