افزایش 4 برابری شمار دریافت‌کنندگان وام ضروری بازنشستگی


اخباراجتماعی,خبرهای اجتماعی,صندوق بازنشستگی

صندوق بازنشستگی کشوری تاکنون توانسته است وام ضروری بازنشستگان را به یک میلیون نفر از مشترکان خود اعطا کند. این روند اگرچه از چندین سال گذشته کلید خورد اما دولت یازدهم توانست اعتبار و شمار دریافت کنندگان این وام را افزایش دهد.

 به گزارش ایسنا، تاریخچه ارائه تسهیلات ویژه به بازنشستگان در قالب وام های ضروری کوچک به سال 77 برمی‌گردد. در این سال 30 هزار بازنشسته کشوری وام 318 هزار تومانی دریافت کردند. مبلغ این وام سالانه افزایش پیدا کرد تا آنکه در سال 92 ، 40 هزار بازنشسته توانستند از این امکان استفاده کنند اما در سال 94 با افزایش اعتبار درنظرگرفته شده شمار دریافت کنندگان وام ضروری بیش از 4 برابر افزایش یافت و به 250 هزار نفر رسید و مبلغ وام نیز  از 2 میلیون تومان به سه میلیون تومان به ازای هر بازنشسته افزایش یافت.

 

ثبت نام اینترنتی وام ضروری بازنشستگان کشوری برای سال 95 نیز از ابتدای آبان ماه سال گذشته شروع شد و در یک بازه زمانی یک ماهه 410 هزار بازنشسته وارد سامانه مربوطه شده و  تقاضای خود را برای دریافت وام ثبت کردند و در نهایت در ابتدای دی ماه قرعه کشی بزرگی انجام و 250 هزار نفر برای دریافت وام ضروری انتخاب شدند.

 

عباس رشیدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری در این باره می گوید: صندوق بازنشستگی به عنوان دومین سیستم بیمه‌ای کشور رسالت و وظایف مهمی برعهده دارد و در کنار وظایف اصلی چون پرداخت حقوق، برنامه‌های فرهنگی اجتماعی مختلفی ترتیب داده‌ایم که پرداخت وام ضروری از جمله آنهاست. سال 95 با رشد 50 درصدی اعتبارات، اعتبار درنظرگرفته شده برای ارائه وام های ضروری از 500 میلیارد تومان در سال 94 به به 750 میلیارد تومان رسید و در عین حال که شمار وام گیرندگان همان 250 هزار نفر باقی ماند اما مبلغ وام به 3 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 

وی می‌افزاید: اقساط این وام 90 هزار تومان و 36 ماهه است و کارمزد آن چهار درصد خواهد بود.

 

رشیدی درباره آخرین روند پرداخت وام های ضروری بازنشستگان که قرار بود در چند مرحله و با بازه‌های زمانی دوماهه پرداخت شود می‌گوید: با همکاری بانک صادرات ایران، مرحله ششم وام ضروری سه میلیون تومانی بازنشستگان کشوری ۲۶ اسفندماه ۹۵ به حساب ۲۰ هزار بازنشسته کشوری متقاضی، واریز شد.

 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری ادامه می دهد: با پرداخت مرحله ششم وام ضروری، تاکنون ۱۲۰ هزار بازنشسته کشوری وام خود را دریافت کردند و ۱۳۰ هزار بازنشسته باقیمانده نیز در شش مرحله وام سه میلیون تومانی را در سال 96  دریافت می کنند.

 

به گزارش ایسنا، هرچند صندوق بازنشستگی کشوری توانسته است طی چهارسال اخیر خدمات و تسهیلات رفاهی خود را برای بازنشستگان توسعه دهد اما هنوز با مشکلات و تنگناهای اعتباری برای این امر روبرو است. اگرچه وام ضروری سه میلیون تومانی تکافوی نیاز این قشر را نمی‌کند اما مسئولان صندوق بازنشستگی کشوری معتقدند این وام حتی اگر بتواند گره کوچکی از زندگی بازنشستگان باز کند گام مثبتی خواهد بود که باید در هرسال ادامه پیدا کند و قطع نشود.