ماکرون آزادسازی موصل را تبریک گفت


اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ماکرون

رئیس‌جمهور فرانسه با استقبال از آزادسازی شهر موصل از تلاش‌های نیروهایی که به تحقق این پیروزی بزرگ کمک‌ کردند که از نظر او نیروهای فرانسوی فعال در قالب نیروهای ائتلاف جزو آنها هستند، تقدیر کرد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، در بیانیه کاخ الیزه آمده است، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پی اعلام آزادسازی موصل، پیروزی نیروهای عراقی را در برابر داعش به ملت و رهبران سیاسی این کشور تبریک گفت.

 

ماکرون با بیان اینکه آزادسازی کل خاک عراق و نیز نابود سازی مقرهای داعش در سوریه به خصوص در "رقه" و منطقه فرات همچنان جاری است، اعلام کرد،‌ کشورش به تلاش‌های نظامی خود در زمینه مبارزه با تروریسم در همه جا از جمله خاک خود ادامه می‌دهد.

 

وی ضمن بیان این مساله که عراق تاکنون با چالش‌های عظیمی در سطوح سیاسی، نظامی و اقتصادی روبه‌رو بوده، گفت: برخی مسائل وجود دارند که باید مقامات سیاسی و جامعه عراق تصمیمات و گزینه‌های درستی درباره آنها اتخاذ کنند زیرا آینده عراق و منطقه در گرو درستی این تصمیمات و گزینه‌هاست.

 

ماکرون همچنین اظهار امیدواری کرد که پیروزی در موصل صفحه جدیدی در تاریخ این کشور باز کند و بار دیگر صلح، ثبات و یکپارچگی در عراق برقرار شود.

 

رئیس‌جمهور فرانسه از سوی دیگر متعهد شد که در کنار عراق بماند و از آن حمایت کند.

 

وی همچنین با تاکید بر اینکه بازپس‌گیری موصل مرحله اصلی عملیاتی است که از تابستان ۲۰۱۴ میلادی برای مقابله و از بین بردن داعش آغاز شد، اظهار داشت: فرانسه از کسانی که در دفاع از آزادی در مقابله با تروریسم فداکاری کردند تشکر می‌کند که می‌توان در بین آنها به نیروهای امنیتی عراق، پیشمرگ‌های کرد و ساکنان غیرنظامی اشاره کرد که از خشونت داعش متحمل رنج و سختی شده بودند.

 

روز یکشنبه حیدر العبادی، نخست وزیر عراق از تحقق "پیروزی بزرگ" در موصل خبر داد در حالی که ۹ ماه از آغاز عملیات بازپس‌گیری موصل دومین شهر بزرگ می‌گذرد.

 

این در حالی است که تحلیلگران اتفاق نظر دارند با وجود اینکه آزادسازی موصل از چنگال داعش ضربه کاری بر این گروه تروریستی است اما با توجه به اینکه همچنان مناطقی از عراق در دست داعشی‌هاست این گروه تروریستی طبق استراتژی‌های خود در طول سال‌های گذشته، مجددا دست به انفجارها و حملات غافلگیرانه خواهد زد و به این روند ادامه خواهد داد.