تولید ویروس جهش یافته آنفلوانزای مرغی برای مقابله با همه گیری آن


اخبارپزشکی ,خبرهای پزشکی,آنفلوانزای مرغی

محققان آمریکایی به منظور آمادگی در برابر احتمال هر گونه همه گیری کشنده جهانی آنفلوانزای مرغی، ویروس جهش یافته این بیماری را تولید کردند.

 به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، گونه های کشنده آنفلوانزای مرغی تاکنون افرادی را که با ماکیان ارتباط داشته اند، گرفتار کرده است، اما اکنون محققان بیم دارند که این ویروس جهش یابد و باعث یک همه گیری مرگبار در جهان در صورت انتقال آن از انسان به انسان بشود.

 

به همین منظور، محققان موسسه تحقیقاتی 'اسکریپز' Scripps در کالیفرنیا جهت آمادگی قبلی در برابر هر گونه شیوع بالقوه خطرناک بیماری، به صورت عامدانه جهش هایی را در محیط آزمایشگاه در ویروس آنفلوآنزای مرغی ایجاد کردند که به آن امکان نفوذ به ریه های انسان را می دهد.

 

پروفسور 'جیمز پولسون' از موسسه تحقیقاتی 'اسکریپز' در کالیفرنیا و گروه وی آزمایش های خود را روی یک پروتیین اصلی انجام دادند که سطح این ویروس را پر می کند و به سلول هایی که این ویروس آلوده می کند، می چسبد.

 

با این حال، محققان خود این ویروس را به دلیل خطر شدید ناشی از چنین عوامل عفونی که چه بسا موجب یک همه گیری جهانی به دست انسان شود، تغییر ندادند.

 

این مطالعه که در مجله Public Library of Science Pathogens منتشر شده است توضیح می دهد که ایجاد تغییرات ظریف در برنامه نویسی ژنتیکی پروتئین یاد شده می تواند به تولید گونه هایی منجر شود که هدف خود را از سلول های ماکیان به سلول های انسانی تغییر می دهند.

 

 

در این مطالعه پروتیین های جهش یافته به سلول های گرفته شده از بافت نای انسان چسبیدند - که نشان می دهد این سلول ها قابلیت نفوذ در مسیرهای هوایی انسان را دارند.