رئیس سیا: تعداد افشاگران اسناد سیا رو به افزایش است/ کره‌شمالی قابلیت حمله اتمی به آمریکا را دارد


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی , رئیس سیا

رئیس سازمان سیا اعلام کرد: سوء استفاده‌های افشاگر سابق آژانس امنیت ملی آمریکا باعث ایجاد جریانی شد که بر اثر آن در حال حاضر تعداد رو به رشدی از عاملان دولتی و غیردولتی مشتاق هستند تا اسناد بسیار محرمانه آمریکا را برای رسانه‌ها و مردم فاش کنند تا به شکوه، شهرت، پول یا هر چیز دیگری دست یابند. 

به گزارش ایسنا، مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز گفت: به نظر من پدیده‌ای وجود دارد تحت عنوان پرستش اسنودن و تعداد افرادی که اسناد محرمانه آمریکا را با هدف قدرت‌طلبی، پول یا هر چیز دیگری سرقت می‌کنند رو به افزایش است.

 

وی افزود: سرویس‌های اطلاعاتی و امنیت سایبری آمریکا در حال حاضر مجبور به اضافه‌کاری هستند تا اسناد محرمانه آمریکا را در امنیت نگه دارند. علیرغم ناکامی‌های گذشته آژانس‌های دولتی آمریکا در حال حاضر در راس این مساله قرار دارند.

 

پامپئو اظهار کرد: ما تعهد مهمی برای اجرای اقدامات ضد اطلاعاتی داریم تا بتوانیم اسناد محرمانه را از افرادی که آن را از ما سرقت کرده‌اند پس بگیریم و در این راه ناکامی‌هایی نیز وجود داشته است.

 

وی افزود: این کار بسیار دشوار است. در حال حاضر شما نه تنها با کشورهایی که در تلاشند اسنادتان را سرقت کنند طرف هستید، بلکه با سرویس‌های اطلاعاتی غیردولتی متخاصم و گروه‌های ثروتمند همچون ویکی‌لیکس نیز طرف هستید که در تلاشند تا اسناد محرمانه آمریکا را تنها با هدف متزلزل کردن کشور و دموکراسی سرقت کنند.

 

پامپئو تاکید کرد: در حال حاضر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شده تا جلوی این افشاگری‌ها را بگیرد.

 

ادوارد اسنودن که اسناد محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا را در خصوص فعالیت‌های جاسوسی جهانی‌اش و نحوه جمع‌آوری اطلاعات میلیون‌ها آمریکایی افشا کرد، از ژوئن سال ۲۰۱۳ میلادی هنگامی که پاسپورت آمریکایی‌اش در مسیر هنگ‌کنگ به آمریکای لاتین مسدود شد، در مسکو پایتخت روسیه زندگی می‌کند.

 

اسنودن در صفحه توئیتر خود گفت: من احساس نمی‌کنم که کسی مرا بپرستد اما کاملا منطقی است که مردم به افرادی که مرتکب جنایت می‌شوند کمتر از افرادی که این جنایت‌ها را افشا می‌کنند، احترام بگذارند.

 

رئیس سازمان سیا گفت: به نظر من، ما در زمینه بازدارندگی یعنی جلوگیری از وقوع سرقت اسناد محرمانه و همچنین مجازات افرادی که این اسناد را سرقت کرده‌اند موفق بوده‌ایم.

 

افشاگری اسنودن قبل از انتشار این اسناد توسط ویکی‌لیکس صورت گرفت که انتشار این اسناد را از ۱۰ سال پیش آغاز کرده بود.

 

امروزه ویکی‌لیکس به عنوان پلتفرمی عمل می‌کند که اسناد محرمانه به دست آمده توسط منابع ناشناس را منتشر می‌کند.

 

این در حالی است که جولیان آسانژ، بنیانگذار این وب‌سایت افشاگر از سال ۲۰۱۲ میلادی برای فرار از استرداد به آمریکا در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته است.

 

پامپئو علاوه بر تهدید افشاگران،‌ درباره دیگر چالش‌های امنیت ملی صحبت و به طور ویژه نسبت به کره شمالی و ایران ابراز نگرانی کرد.

 

وی گفت: رهبر کره شمالی یک مصرف‌کننده مشتاق اطلاعات است که سرویس‌های جامعه اطلاعاتی هر روز نسبت به فعالیت‌های پیونگ یانگ گزارشاتی را منتشر می‌کنند که از نظر ما یک خطر بسیار جدی محسوب می‌شود.

 

پامپئو افزود: کره شمالی به داشتن ظرفیتی برای هدف گرفتن آمریکا با یک سلاح اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

 

وی مدعی شد: تهران نیز به عنوان تهدیدی برای آمریکا محسوب می‌شود.

 

پامپئو در خصوص مساله مداخله ادعا شده روسیه در انتخابات آمریکا و تلاش‌های مسکو برای مختل کردن دموکراسی آمریکا، گفت: بسیار مهم است که آمریکایی‌ها درک کنند که روسیه چه کارهایی انجام می‌دهد و چه کارهایی انجام نمی‌دهد. بسیاری از گزارشات رسانه‌ای نادرست هستند.

 

وی افزود: البته باید تکرار کنم که شکی وجود ندارد روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آمریکا به عنوان بخشی از تلاش‌های چندین سال گذشته‌اش برای متزلزل کردن دموکراسی کشور ما مداخله کرده است. مداخله روسیه تنها مختص انتخابات سال گذشته نبوده است. این کاری است که روس‌ها مدت طولانی است که انجام می‌دهند و در تلاشند تا دموکراسی آمریکا را متزلزل کنند.