بازیکن سابق تیم‌ملی که فوتبال ایرانی را در تورنتو زنده کرد/ رضا عابدینی:پرسپولیس اروپایی بازی می‌کند


اخبارورزشی ,خبرهای  ورزشی, فوتبال

بازیکن سال‌های قبل پرسپولیس این روزها به ایرانی‌هایی که در کانادا هستند آموزش فوتبال می‌دهد.

 به گزارش خبرآنلاین؛در همه هیاهویی که لیگ برتر و فوتبال ایران دارد در کانادا کار خودش را می کند.یک آکادمی راه اندازی کرده و به کسانی که علاقمند به یادگیری فوتبال هستند آموزش می دهد.رضا عابدیان.شاید خیلی از نوجوان های عشق فوتبالی او را نشناسند اما باید گفت که عابدینی سال 68 گل برتری پرسپولیس مقابل استقلال را وارد دروازه رقیب کرد.

 

او چند سال قبل هم سرپرست باشگاه استیل آذین بود اما حالا همه زندگی اش در کانادا است و در این کشور مشغول فعالیت است.او که یک تیم فوتبال را هم اداره می کند به تازگی توانسته دو قهرمانی را برای تیمش به دست بیاورد.تیمی که 90 درصد آن را بازیکنان ایرانی تشکیل می دهند.این گفت و گو با همکاری نشریه دنیای ورزش تورنتو انجام شده است.

 

*تیم شما دو قهرمانی را در هفته های اخیر کسب کرده است.

ما در هنگر که بالاترین لیگ داخل سالن اونتاریو است قهرمان شدیم و این دومین بار است که بچه های من قهرمان می شوند و در ساکرپلکس هم با بچه های جوانتر رفته بودیم قهرمان شدیم و امیدوارم در آینده بتوانیم با جمع کردن این بچه ها در لیگ های معتبر اونتاریو شرکت کنیم. امیدواریم که فوتبال بچه های ایرانی که در تورنتو هستند را در کانادا به جایی برسانیم.

 

*الان چند دانش آموز ایرانی دارید؟

حدود صد و بیست سی دانش آموز ایرانی دارم که پنجاه شصت نفر آنها بچه های بالای پانزده سال هستند و حول حوش 60 نفر آنها زیر 15 سال هستند. دارم با اینها کار می کنم و رویشان سرمایه گذاری می کنم که یا به باشگاههای ایران یا لیگ های اروپایی اضافه شان کنم. حالا چه لیگ های سطح اول یا سطح دوم و سوم. اینجا کار می کنیم و امیدوارم روز به روز با حمایت ایرانی هایی که اینجا هستند بیشتر پیشرفت کنیم.

 

*کلاس هایتان هر روز است؟

من هر روز کلاس دارم. حتی یکشنبه ها هم صبح کلاس دارم و بعدازظهرها گیم دارم با بچه ها در سنین مختلف درگیر هستیم و همه روزه با این بچه ها کار می کنیم و می توانم بگویم 90 درصد این بچه ها ایرانی هستند.

 

*فوتبال ایرانی را برای تورنتو زنده کردید.

این لطف شماست. این کاری است که من خیلی دوست دارم انجام بدهم و تنها کاری است که از من برمی آید. اگر حمایت های شما و بچه های دیگر نبود اینطور نمی شد.

 

*شما در دربی برای پرسپولیس گل زدید و هواداران شما خیلی دوست دارند صحبت های شما را بشنوند. پرسپولیس را چطور می بینید؟

پرسپولیس خیلی تیم خوبی است و خیلی خوب بازی می کند ولی در بازی استقلال هم پرسپولیس همان پرسپولیس گذشته بود اما درست است که آقای برانکو خیلی مربی خوبی است ولی من فکر می کنم یک مقدار در مهره چینی ضعف دارند. ماهینی را در پست غیرتخصصی گذاشت در صورتی که می توانست در آن بازی ایشان را در پست تخصصی خودش بگذارد.

 

بازهم در بازی قبلی که ما می توانستیم بازی را ببریم ولی مساوی کردیم من فکر می کنم یک مقدار تعویض های اشتباه بیرون کشیدن رامین رضاییان و سروش رفیعی میانه میدان ما را به تیم عربستانی داد که بتوانند بازی را مساوی کنند و باز هم بازی قبلی که ما یک هیچ جلو بودیم یک مقدار باید ایشان در مهره چینی ها بیشتر دقت کند پرسپولیس خیلی راحت و روان و زیبا بازی می کند. در هر بازی چه ببرد چه ببازد چه مساوی کند ده تا موقعیت گل صد در صد دارد که یک مقدار مشکل گلزنی دارد. طارمی گل های ساده را نمی زند و گل های خیلی سخت را می زند. یک مقدار باید روی اینها کار کند ولی به نظر من پرسپولیس خیلی تیم روان و دونده ای دارد و وقتی بازی می کند مثل تیم های اروپایی شاید کمی پایین تر باشد و من فکر می کنم پرسپولیس دارد همان راه را می رود یک مقداری در مهره چینی فقط باید بهتر کار کند.

 

*رقیب سنتی پرسپولیس، استقلال را چطور می بینید؟

من فکر می کنم از نیم فصل دوم با میدان دادن به جوان ها بسیار عالی شروع کرد. من فکر می کنم این یک شانسی بود که علی منصوریان آورد که نتوانست بازیکن های پا به سن گذاشته مثل آندو و جباروف که شاید بازیکن های خوبی هم باشند را جذب کند و به جوان هایش میدان داد. درست است که بازی اول را باخت ولی 5 برد در لیگ آورد و حتی پرسپولیس را هم توانست ببرد. بازی دوم که جوان هایش تجربه داشتند بسیار باصلابت بازی کرد و الان از وقتی جوان ها را آورده من تمام بازی های استقلال را نگاه می کنم و امیدوارم که علی منصوریان که فکر می کنم خودش بسیار مربی قوی ای است ولی نیمکتش ضعیف است. دستیارهای ضعیفی دارد و اگر یک مقدار دستیارهای قوی تری داشته باشد فکر می کنم بتواند چندین سال استقلال را یا به رده اول یا رده دوم برساند.

 

*تیم ملی را چطور می بینید؟

کی روش کارش را خیلی خوب بلد است و یک مقداری با افکار عمومی بازی می کند این سیاست های کاری کی روش است و فکر میکنم حتی اعلام کرد من از پرسپولیس بازیکن دعوت نمی کنم یا بازیکن ها را از اردوی امارات برگرداند، او کارش را خیلی خوب بلد است و من فکر می کنم خیلی خوب دارد کار می کند. الان دیگر بازیکن در تیم ملی ما صحبت نمی کند. الان مثل تیم ملی آلمان این سیستم است که صحبت می کند. شما می بینید طارمی را فوروارد می گذارد همان کاری را می کند که سردار آزمون را می گذارد.

 

انصاری فرد و گوچی را می گذارد. شما دیدید که در دو بازی آخرمان آنها حتی یک بار به دروازه ما نزدیک نشدند و این واقعا خبر خیلی خوبی است و امیدوارم بتوانیم این مربی را حتی تا بعد از جام جهانی حفظ کنیم و حتی با مشاورت این مربی بتوانیم برای تیم های پایه مربی بیاوریم و بتوانیم از مربی های بومی خودمان مثل مهدی مهدوی کیا که الان با آکادمی اش کار بزرگی کرده و وحید هاشمیان استفاده کنیم و اینها را بیاوریم در تیم های پایه بازیکن سازی کنیم. از اینها استفاده کنیم و بیاوریم مثل سال های گذشته که علی دایی، کریم باقری، فرهاد مجیدی و ... که می رفتند لژیونر می شدند بتوانیم هر سال مثل کشورهای دیگر دنیا سی چهل بازیکن به لیگ های دیگر دنیا بازیکن بدهیم و با همین جوان هایی که در استقلال و پرسپولیس و تیم های دیگر بازی می کنند پر از استعداد هستند با یک برنامه ریزی درست باید بتوانیم اینها را از سنین پایه بیاوریم و به تیم ملی بزرگسالان برسانیم.

 

*در جام جهانی فکر می کنید بتوانیم از مرحله اول به مرحله دوم برویم؟

همیشه قبل از کی روش حرف این بود که به جام جهانی می رویم یا نمی رویم؛ ولی با کی روش دیدیم که خیلی راحت می توانیم برویم. امسال هم باید حمایت شوند تا به جام جهانی برویم. در دور اول مثل دوره های گذشته نباید امیدی داشته باشیم که از گروهمان صعود کنیم ولی در دوره های بعدی جام جهانی باید این کار را انجام بدهیم و تیم را دست کارلوس کی روش بدهیم که بتوانیم از مرحله اول صعود کنیم. الان ولی فکر نمی کنم شرایطی داشته باشیم که بتوانیم از مرحله اول صعود کنیم و در این چند سال هم باید کاری کنیم که حداقل سی چهل بازیکن خوب به خارج از کشور بدهیم که یک تیم میکس از بازیکن های داخل کشور و بازیکن هایی که در لیگ های معتبر بازی می کنند جمع کنیم که بتوانیم بگوییم می توانیم از مرحله اول به مرحله دوم برویم. و واقعا پتانسیلش را دارد. وقتی که کریم انصاری فرد در بالاترین سطح یونان گل می زند و تیم های بزرگی سردار آزمون را می خواهند می توانیم این کار را انجام بدهیم.

 

*شما چه پیغامی برای خانواده های ایرانی ساکن کانادا دارید؟

ما در خدمتشان هستیم. من اینجا یک مدرسه فوتبال دارم و امیدوارم که خانواده های ایرانی بچه هایشان را به ورزش بیاورند و پیام آخرم این است که آنهایی که علاقه به فوتبال دارند بچه هایشان را اگر استعدادش را داشته باشند به بالاترین سطح پرتاب کنیم.