صعود نفت به ۶۰ دلار پیش از پایان امسال


اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی,نفت جهانی

طبق گزارش نشریه بارونز، افزایش تقاضای جهانی و کاهش عرضه اوپک ممکن است قیمت‌های نفت را پیش از پایان سال جاری میلادی به ۶۰ دلار در هر بشکه برساند.

 به گزارش ایسنا، گزارش مذکور به تحقیقات اریک لی، تحلیلگر ارشد انرژی در سیتی گروپ اشاره کرده که در زمان نفت بالای ۱۰۰ دلار، روند کاهشی بازار را پیش بینی کرده بود. اُفت قیمت‌های نفت در هفته‌های اخیر که نفت برنت را به رکورد اندک ۴۴ دلار رسانده است، این تحلیلگر را برای کوتاه مدت نسبت به افزایش قیمت خوش بین کرده است.

 

اریک لی تقاضای ۹۷.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ را پیش بینی می‌کند که در مقایسه با ۹۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۶ بالاتر خواهد بود و تا حدودی زیادی تحت تاثیر تقاضا از سوی کشورهای بازار نوظهور مانند چین و هند حاصل می‌شود. همزمان، کاهش عرضه توسط اوپک به میزان ۰.۷ میلیون بشکه در روز نسبت به متوسط سال ۲۰۱۶، قیمت نفت را پیش از پایان سه ماهه چهارم سال جاری بالا خواهد برد.

 

کاهش ذخایر جهانی نفت پس از سه ماهه نخست سال آغاز شد و تحلیلگر سیتی گروپ پیش بینی می‌کند روند مذکور تا پایان سال جاری شتاب خواهد یافت.

 

قیمت نفت تحت تاثیر افزایش تولید آمریکا و افزایش صادرات اوپک به بیشترین میزان در سال جاری که تلاشهای این گروه برای مقابله با اشباع عرضه را مورد تردید قرار داد، روز جمعه تقریبا ۳ درصد کاهش یافت.  که موجب تردید تولیدکنندگان نفت در تمدید توافق کاهش عرضه شد. طبق آمار رویترز، تولید اوپک اکنون در بالاترین سطح حد خود در سال جاری قرار دارد.

 

به گفته مت اسمیت، مدیر تحقیقات کالایی در شرکت کلیپردیتا، به رغم توافق کاهش عرضه، میزان صادرات اوپک در ماه گذشته ۲ میلیون بشکه در روز نسبت به ژوئن سال ۲۰۱۶ افزایش داشت.

 

وی خاطر نشان کرد سفته بازان نفت جزئیات توافق اوپک که شروع کاهش تولید را نه از زمان اعلام توافق، بلکه در پایان سال ۲۰۱۶ تعیین کرده بود، نادیده گرفتند. این امر موجب شد که برخی توافق کنندگان در حین مذاکرات به افزایش تولید خود اقدام کنند یعنی کاهش تولید از یک مبنای بالاتر انجام گرفت.

 

این تحلیلگر در رابطه با تولید آمریکا، عنوان کرد که ادامه استخراج از سوی تولیدکنندگان آمریکایی، مانع از صعود قیمت نفت به مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد شد اما بعید است حضور آنها از روند افزایشی نفت در ادامه سال جاری جلوگیری کند. 

 

بر اساس گزارش رویترز، لی انتظار دارد قیمت نفت پس از جهش به ۶۰ دلار در هر بشکه، با حرکت به سوی سال ۲۰۱۸ ثابت بماند زیرا میان بخش عرضه با تقاضا توازن ایجاد می‌شود. وی بدون لحاظ کردن اختلالات سیاسی بزرگ از سوی کشورهای تولیدکننده نفت، انتظار دارد قیمت نفت خام از بالای ۶۰ دلار در هر بشکه خیلی بالاتر نرود.