رهامی فعال اصلاح طلب: می‌خواهیم به صورت مستقیم رهبری را در جریان خواسته ها و مسائل خود قرار دهیم


اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,رهامی

اصلاح طلب ها ، مقبولیت و موقعیت عمومی بهتری از اصولگرایان دارند. 

پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری باعث شده است تا مخالفان او به دنبال تشکیل دولت در سایه باشند و موافقان رییس جمهور به دنبال تشکیل دولتی همسو با تفکرات روحانی. همین معنا باعث می‌شود رییس جمهور روحانی روزهای پرتلاطمی را تجربه کند.

 

به همین مناسبت به سراغ حجت الاسلام محسن رهامی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح طلب برویم تا نظر او را در مورد فضای سیاسی این روزهای ایران جویا شویم.

 

مشروح این مصاحبه را در ادامه بخوانید:

 

*در دولت یازدهم افراد و اشخاصی حضور داشتند که مورد نقد اصلاح طلبان بود و در حال حاضر امید برای تغییر آن ها وجود دارد از نظر شما این ناهمخوانی با رئیس جمهور چقدر محرز بود و ارزیابی شما از چینش کابینه دوازدهم چیست؟

بهر حال بعضی از اعضای کابینه آقای روحانی بنظر میرسید که چندان همخوانی وهمراهی با دولت نداشتند، زیرا آقای روحانی می بایستی با توجه به ترکیب مجلس نهم، افرادی را معرفی کند که بتوانند از مجلس رأی بگیرند، در مواردی هم دیدیم که برای یک وزارت خانه چند نفر معرفی شد ولی مجلس نهم به آنها رای نداد، ولی در حال حاضر، با توجه به ترکیب مجلس دهم، برای معرفی اعضای دولت دوازدهم، چنین مشکلی نیست، وعلی القاعده باید به خواست رأی دهندگان ومطالبات مردم در معرفی کابینه، کاملا توجه شود، انتظارات مردم مبنی بر تغییر و اصلاح برآورده شود.

 

*صحبت ها و البته تحرکاتی مبنی بر تشکیل دولت در سایه از جناح رقیب دکتر روحانی دیده می شود، ارزیابی شما از ایده ی مطرح شده چیست؟ و مسیری که در پیش روی دولت در سایه اصولگرایان است را چگونه تحلیل می کنید؟

اقدام برای تشکیل دولت در سایه، امر مرسومی است، بنظر می‌رسد اگر حزب یا جبهه رقیب جهت رصد اوضاع و بررسی مشکلات و ارائه راه حلها و پیشنهادات و دیدگاهها، اقدام به تشکیل چنین مجموعه ای بنماید، باید استقبال شود، ودر سایر کشورها، هم احزاب رقیب، اقدام مشابهی میکنند. اصولا دولت سایه را جریان و جبهه رقیب ایجاد می کند، بنابر این طبع کار آن نوعی رقابت با جبهه مقابل و یا در واقع، همان دولت مستقر است، از این حیث نگرانی وجود ندارد، بشرطی که رقابت‌ها و نقدها، در قالب قواعد و اصول پدیرفته شده سیاسی متداول در کشورهای توسعه یافته و مترقی باشد، واز حدود نقد و ارائه پیشنهادات و ارزیابی سیاستهای حاکم فراتر نرود، و به کار شکنی وتحریک مردم و جوسازی خلاف واقع علیه دولت تبدیل نشود.

 

*اصلاح طلب ها طی سال های اخیر دستاورد و پیروزی های درخشانی را به ویژه در عرصه انتخابات بدست اورده اند برای حفظ این دستاوردها و حفظ این انسجام چه اقداماتی لازم است که مد نظر بزرگان اصلاح طلب قرار داشته باشد؟

اصلاح طلب ها ، مقبولیت و موقعیت عمومی بهتری از اصولگرایان دارند، و خصوصا با درسی که از شکست در انتخابات سال ۸۴ گرفتند، خودرا تا حدی باز سازی کردند، در انتخابات ۹۲، ۹۴ و ۹۶ توانستند به پیروزی های چشمگیری برسند، برای کسب پیروزیهای بعدی، باید انسجام خودرا بیشتر کنند، ودر عین حال به خواسته های مردم توجه بیشتری بکنند، هم دولت وهم مجلس وهم شورای شهر، باید مطالبات و انتظارات مردم را برآورده کنند، تا این موفقیت‌ها ادامه پیدا کند.

 

*در حال حاضر به نظر می رسد که اختلاف ها در عرصه مدیریت و اداره کشور به پررنگ ترین حالت خود در بعد از انقلاب رسیده است (البته از دولت بنی صدر که بگذریم) تحلیل حضرتعالی از سخنان و هجمه هایی که از سوی جناح های مختلف نسبت به دولت شکل گرفته چیست؟ استراتژی دولت دوازدهم و شخص دکتر روحانی برای پر کردن شکاف های داخلی چه باید باشد؟

این میزان از مخالفت ها و هجمه ها نسبت به دولت سابقه دارد و امر تازه ای نیست، جناح رقیب دولت گاهی از جاده انصاف خارج می شود، ولی من خیلی نگران نیستم، دولت باید بدون هدر دادن فرصت و انرژی خود، به سر وسامان دادن اوضاع و حل مشکلات بپردازد و رضایت مردم را جلب کند، نا رضایتی اقلیت در کنار رضایت عمومی و ملی، چندان مشکلی ایجاد نمی‌کند.چه بسا جناح رقیب بخواهد انرژی و توان دولت را مستهلک کند، تا امکان خدمت به مردم و تأمین خواسته های عمومی فراهم نشود، دولت باید به این امر توجه داشته باشد.

 

*خیلی ها معتقدند تمام توجه روحانی در ۴ سال نخست معطوف به سیاست خارجی بود و از سیاست داخلی غفلت نمودند برای همین مسایل سیاست داخلی با آشفتگی و نابسامانی مواجه شده است، برنامه های دولت دوازدهم برای ساماندهی سیاست داخلی باید بر چه مبنا و محورهایی باشد؟

اولویت حل مسائل خارجی در دولت یازدهم روشن بود، زیرا تا ان مسائل حل نمی گردید، در داخل هم چندان کار موثری، قابل انجام نبود، ولی در حال حاضر، مشکلات داخلی و خصوصا، معضلات اقتصادی ورونق بازار، مسأله اشتغال، آلودگی هوا، بی آبی، مهاجرت و دهها مسأله داخلی، اولویت‌های مهمی است که دولت باید برای آنها راه حل پیدا کند و انتظارات عمومی را بر آورده کند.

 

*جنابعالی به همراه آقای منتجب نیا برای وساطت در مورد مساله حصر به دیدار مقام معظم رهبری رفته اید، دیدار و ارتباط با ایشان از سوی بزرگان اصلاح طلب را از چه جنبه هایی با اهمیت میدانید؟ و برای تداوم ارتباط و جلساتی که به نتایج ملموس ختم شود لازم است چه تدابیری از سوی بزرگان اصلاح طلب اندیشیده شود؟

در خصوص ارتباط با رهبری و مشاورین ایشان، تا کنون اقداماتی از طرف مجموعه اصلاح طلبان صورت گرفته و در دوسه سال گذشته، با توجه سوابق ارتباطات بنده، و خصوصا با عنایت به اینکه من از یک طرف بعنوان مسؤل کمیته تعامل ورایزنی شورای عالی سیاستگزاری اصلاح طلبان ، وظیفه ایجاد ارتباط و تعامل را برعهده داشتم، و از طرف دیگر، بعنوان وکالت جمعی از سران اصلاحات، از جمله وکالت حجة الاسلام والمسلمین کروبی را به عهده دارم و باید در جهت احقاق حقوق آنان تلاش کنم، بنابراین، بخش عمده این تعامل بر بنده بوده ، و کماکان هست. دوستان دیگر هم البته در حد امکان همکاری دارند. این نوع ارتباط ها قبلا هم تا حدی بوده، تلاش می کنیم این ارتباط و نشست ها بیشتر شود، و اخبار و دیدگاه های ما مستقیما و بوسیله خود ما، به رهبری معظم، منتقل شود، وایشان را در جریان خواسته ها و مسائل خود قرار دهیم، واز نزدیک نظرات ایشان بشنویم، این امر در ایجاد وحدت و انسجام ملی بسیار موثر خواهد بود.

 

 

 اخبار سیاسی  - ایران