وزیر خارجه ترکیه: اتحادیه اروپا توافق لغو ویزا را اجرایی کند


اخباربین الملل ,خبرهای  بین الملل , وزیر خارجه ترکیه

ترکیه و اتحادیه اروپا شرکای تاریخی هستند و هر دو باید بر منافع مشترک تمرکز کنند و از اینکه همکاری‌های دو جانبه‌شان خدشه دار شود، اجتناب کنند.

 وزیر امور خارجه ترکیه از اتحادیه اروپا خواست تا توافق لغو صدور ویزا برای اتباع ترکیه‌ای به کشورهای اروپایی اجرا کند و تاکید کرد: در غیر این صورت دیگر توافقات میان آنکارا و بروکسل از جمله توافق مهاجرت اجرایی نخواهند شد چرا که تمامی این توافقات به یکدیگر مرتبط هستند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه در نشست با رهبران تجاری در آنکارا گفت: اگر اتحادیه اروپا توافق لغو ویزا را اجرا نکند ما سه توافقنامه مرتبط داریم. این یک تهدید یا بلوف محسوب نمی‌شود.

 

آنکارا و بروکسل در مارس ۲۰۱۶ توافقی را امضا کردند که بر اساس آن ترکیه متعهد شد تا تمامی پناهجویان غیرقانونی را که از طریق خاکش وارد کشورهای اروپایی شده بودند، بازگرداند و در عوض اتحادیه اروپا الحاق ترکیه به این بلوک را تسریع می‌بخشد و قانون منع صدور ویزا برای اتباع ترکیه‌ای را برقرار می‌کند و همچنین برای پرداخت هزینه‌های پذیرش مهاجران به ترکیه کمک خواهد کرد.

 

این در حالی است که دیمیتریس آورامو پولوس کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور مهاجرت، امور داخلی و شهروندی تاکید کرد: در بحبوحه تنش‌های کنونی میان آنکارا و برخی کشورهای اتحادیه اروپا، ترکیه و این اتحادیه باید به همکاری برای مدیریت مهاجرت، مبارزه با تروریسم و تضمین صلح در این منطقه ادامه دهند.

 

وی افزود: ترکیه به اتحادیه اروپا نیاز دارد و اتحادیه اروپا نیز به ترکیه نیاز دارد تا بتواند به شیوه بهتر مهاجرت را مدیریت کرده، به صورت مشترک با تروریسم مبارزه کند و صلح و ثبات را در این منطقه برقرار سازند.

 

وی گفت: ترکیه و اتحادیه اروپا شرکای تاریخی هستند و هر دو باید بر منافع مشترک تمرکز کنند و از اینکه همکاری‌های دو جانبه‌شان خدشه دار شود، اجتناب کنند.